قوس 09, 1401 19:42 Asia/Kabul
  • برگزاری نشست هرات در تاجیکستان
    برگزاری نشست هرات در تاجیکستان

دهمین نشست امنیتی هرات در تاجیکستان در حال برگزاری است. این نشست از سال ۲۰۱۲ همه ساله در هرات برگزار شده است اما پس از بازگشت مجدد طالبان به قدرت در افغانستان و فراهم نبودن شرایط برای برگزاری ان، دهمین اجلاس امنیتی هرات در تاجیکستان برگزار می شود

نقطه تفاوت این اجلاس با سایر اجلاس های منطقه ای و بین المللی در مورد افغانستان این است که ماهیت و ساختار نشست امنیتی هرات کارشناس محور و متشکل از نخبگان سیاسی و علمی از کشورهای منطقه و خود افغانستان هستند. اگر چه برخی محافل در افغانستان براین باورند افراد شرکت کننده در نشست امنیتی هرات در تاجیکستان عمدتا از افراد دولت قبلی افغانستان هستند اما انچه مهم است اینکه نخبگان و کارشناسان مسایل افغانستان با خرد جمعی و اجماع فکری بتوانند راه حلی را برای کمک به حل مشکلات افغانستان بیابند. به هر حال، هر نشستی که بتواند بیانگر توجه محافل منطقه ای و بین المللی به مساله افغانستان باشد و اینکه این کشور فراموش نشده، قابل توجه و اهمیت است.

"شریفی پور" کارشناس مسایل سیاسی در این باره می گوید:

«تجربه تاربخی تحولات افغانستان نشان می دهد که با انحصار گرایی نه تنها قابل اداره نیست بلکه برای حل مشکلات و مسایل ان نیز نیازمند وحدت نظر و همدلی میان همه جریان های سیاسی و قومی و مذهبی در افغانستان است و هر نشستی که به ایجاد مفاهمه در این خصوص کمک کند مهم تلقی می شود».

تردیدی تیست مشکلات افغانستان نه تنها مردم ابن کشور بلکه با سرریز آن، کشورهای همسایه و منطقه ای نیز با چالش مواجه می شوند. افزایش روند مهاجرت ها و قاچاق موادمخدر انسان و سلاح از جمله چالش های جدی ناشی از ادامه بحران در افغانستان است که امنیت مرزها و امنیت اجتماعی کشورهای همسایه افغانستان را متاثر می کتد. موضوعی که بدون شک در نشست امنیتی هرات در تاجیکستان نیز مطرح و تلاش خواهد شد یک راه حل علمی و جامع برای حل آن ارایه شود. کشورهای همسایه افغانستان از جمله جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان نگران تراتزیت تروریسم از افغانستان نیز هستد. زیرا یکی از اهداف مهمی که برای امریکا در پسا خروج این کشور از افغانستان ترسیم می شود، تلاش واشنگتن برای انتقال بقایای گروه تروریستی داعش به افغانستان و سازمان دهی مجدد آنان به منظور اعزام آنان تا مرزهای چین است تا آسیای مرکزی و کشورهای همسایه افغانستان را ناامن کنند. از اینرو در هر اجلاس و نشستی مربوط به افغانستان موضوع تروریسم و رشد مجدد ان در این کشور مطرح می شود. البته طالبان وعده داده است که مانع از فعالیت تروریست ها در افغانستان شود و اجازه ندهد از خاک این کشور امنیت کشورهای همسایه تهدید شود. "لطیف نظری" کارشناس مسایل سیاسی و مدرس دانشگاه در افغانستان در این باره می گوید :

«مساله امنیت عنصر حیاتی برای کشورهای منطقه به خصوص همسایگان افغانستان است. به همین دلیل در هر اجلاسی دغدغه خود را مطرح می کنند. با توجه به اینکه امریکا در مدت دو دهه اشغال افغانستان اقدام جدی برای از بین بردن تروریست ها در افغانستان صورت نداد بلکه بر فعالیت انها نیز افزوده شد اکنون به چالش بزرگی برای افغانستان و کشورهای منطقه تبدیل شده است».

در هر حال برگزاری نشست امنیتی هرات در تاجیکستان صرف نظر از اینکه چه کسانی در ان حضور دارند، بیانگر پی گیری مساله افغانستان از سوی محافل مختلف است که در نوع خود می تواند موثر باشد. اما اینکه نقطه نظرات نشست امنیتی هرات به طالبان که حاکم فعلی افغانستان است منتقل و به ان عمل کند، موضوع مهم و قابل توجهی است که می تواند آن را نتیجه بخش کند. بدون شک طالبان بایستی با اجرای برنامه هایی در رعایت حقوق شهروندان افغانستان و تاکید بر تعهد خود برای مقابله با تروریستها زمینه حضور نمایندگانش را در نشست های منطقه ای فراهم کند. دعوت نشدن از طالبان برای نشست اخیر افغانستان در مسکو پایتخت روسیه و احتمالا در نشست امنیتی هرات در تاجیکستان می تواند این گروه را از تحولات و رویدادهای جمعی منطقه ای و بین المللی دور کند که قطعا به نفع مردم افغانستان نیست.

کلیدواژه