قوس 13, 1401 18:41 Asia/Kabul
  • سفر وزیر دفاع طالبان به امارات
    سفر وزیر دفاع طالبان به امارات

"محمد یعقوب مجاهد"، وزیر دفاع حکومت طالبان در رأس هیأتی به امارات عربی متحده سفر کرد.

اینکه وی در این مقطع زمانی بخصوص تشدید ناامنی ها در افغانستان به امارات سفر کرده است قابل توجه و تامل است .اول انکه امارات به همراه پاکستان، عربستان و قطر از حامیان اصلی طالبان به شمار می رود.

اینکه هنوز امارات به همان شدت دو دهه پیش از طالبان حمایت می کند اطلاع دقیقی در دست نیست اما با توجه به اینکه جامعه جهانی همچنان از شناسایی بین المللی طالبان خود داری می کند و این گروه برای اداره افغانستان با مشکلات عدیده ای روبرو است بدون تردید طالبان انتظار دارد امارات در شرایط فعلی طالبان را تنها نگذارد.

دوم انکه ملامحمد یعقوب مجاهد فردی نظامی و بالاترین مقام طالبان در این خصوص است. بنابراین می توان گفت هدف وی از این سفر تلاش برای کسب کمکهای نظامی بخصوص اطلاعاتی و امنیتی است. پس از حمله اخیر تروریستی به سفارت پاکستان در کابل و همزمان چندین حمله تروریستی به مدارس دینی و مساجد به نظر می رسد طالبان که تحت فشارهای منطقه ای و بین المللی برای تامین امنیت است خواهد کوشد برای تقویت امور امنیتی از امارات کمکهای مرتبط با اطلاعاتی و امنیتی دریافت کتد.

سروش امیری کارشناس مسایل امنیتی در امور منطقه می گوید :"امارات از دیدگاه طالبان می تواند کمک های موثری نیز به تقویت توان امنیتی و اطلاعای این گروه داشته باشد.این در حالی است که امارات هیچگاه حضور نظامی در کنار طالبان نداشنه است و عمدتا کمک های ان شامل کمک های مالی و خدمات فنی فرودگاهی در افغانستان بوده است"به نظر می رسد یکی از نگرانی های طالبان عصبانیت پاکستان در مورد حمله به سفارت این کشور در کابل و همچنین خروج تحریک طالبان از اتش بس با ارتش پاکستان است.

زیرا از دیدگاه پاکستان گروه طالبان در هر دو مورد از خود ضعف نشان داده است.از اینرو طالبان انتظار دارد امارات در وهله اول مانع از تاثیر این مسایل بر روابط اسلام اباد و طالبان شود و از سوی دیگر از ظرفیت های احتمالی خود برای متقاعد کردن تحریک طالبان برای بازگشت به گفتگوها با ارتش پاکستان استفاده کند.

دکتر اقبال کارشناس مسایل افغانستان در این باره می گوید:"امارات به همراه عربستان از گروههای تندرو در منطقه حمایت می کند.از اینرواین احتمال اینکه تحریک طالبان پاکستان از امارات حرف شنوی داشته باشد دور از ذهن نیست ."در هر حال،سفر ملا محمد یعقوب مجاهد به امارات از ان جهت نیز اهمیت دارد که وی فرزند ملا عمر سرکرده طالبان است که در زمان حیاتش رابطه خوبی با امارات داشت .

بنابراین به نظر می رسد ملایعقوب در دیدار با مقامات امارات تلاش خواهد کرد از این فرصت برای تحکیم روابط و دریافت هر گونه کمک از امارات استفاده کند.علاوه براین امارات از جمله کشورهای سرماپذیر و سرمایه گذار است .از اینرو طالبان انتظار دارد شرکتهای اماراتی حضور فعال تری در افغانستان داشته باشند و حضور خود را در افغانستان به مساله خدمات فرودگاهی محدود نکنند.موضوعی که به دلیل تحریم های امریکا اجابت ان از سوی امارات دشوار به نظر می رسد.

کلیدواژه