قوس 14, 1401 10:47 Asia/Kabul
  • ادامه فعالیت داعش در افغانستان و بررسی اهداف آن
    ادامه فعالیت داعش در افغانستان و بررسی اهداف آن

با وجود تاکید و اصرار دولت طالبان در افغانستان مبنی بر سرکوب و توقف فعالیت گروه‌های تروریستی در این کشور ، گروه تروریستی داعش مسئولیت حمله اخیر به سفارت پاکستان را در کابل برعهده گرفت.

در حمله جمعه گذشته مهاجمان مسلح به سفارت پاکستان در کابل، یکی از محافظان این مرکز دیپلماتیک زخمی شد. داعش روز یک شنبه چهارم دسامبر ۲۰۲۲ /13 قوس  در بیانیه ای مسئولیت این حمله را برعهده گرفت. بدنبال این حمله "شهباز شریف" نخست وزیر پاکستان در پیامی، تلاش برای ترور کاردار سفارت پاکستان را در کابل محکوم و تحقیقات شفاف برای شناسایی و بازداشت مهاجمان را از دولت طالبان در افغانستان مطالبه کرد.

وزارت امور خارجه دولت طالبان افغانستان هم در واکنش به تیراندازی به سوی سفارت پاکستان در کابل اعلام کرد، به هیچ طرفی اجازه نخواهیم داد به امنیت هیئت های دیپلماتیک آسیب وارد کند. این اظهارات وزارت امور خارجه دولت طالبان و تاکید بر برخورد جدی با عوامل ناامنی در افغانستان درحالیست که، افغانستان در ماه های گذشته شاهد انفجارها و حملات تروریستی در مناطق مختلف این کشور از جمله کابل، مساجد مزار شریف و قندوز بوده است. در این انفجارها، صدها نفرکشته و زخمی شدند. بیشتر این انفجارها را گروه تروریستی داعش بر عهده گرفته است.

با توجه به ادامه فعالیت های داعش در افغانستان این سئوال پیش می آید که چرا دولت طالبان دراین کشوربه رغم وعده ها و در اختیار داشتن تمام امکانات تاکنون نتوانسته است گروه ترویستی داعش را در این کشور سرکوب کند ؟ می توان به این سئوال به این شکل پاسخ داد، از آنجایکه مقامات آمریکایی بارها به حمایت از داعش و به وجود آوردن آن در منطقه اذعان کرده اند در نتیجه به این واقعیت می توان رسید که داعش همچنان مورد حمایت واشنگتن است زیرا پس از شکست گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه ، آمریکا این گروه را برای رسیدن به اهدافش به افغانستان فرستاده است. در این زمینه "افندی سنگر" کارشناس مسائل سیاسی افغانستان می گوید:

«آمریکا به دلیل شکست سخت در جنگ ۲۰ ساله در افغانستان ، تلاش می کند با استفاده از گروه های تروریستی، فعالیت سفارتخانه ها در کابل را متوقف کند».

این کارشناس مسائل سیاسی افغانستان گفت:

«آمریکا در تبانی با بعضی از نیروهای اطلاعاتی کشورهای منطقه و با استفاده از گروه های تروریستی به خصوص داعش، حملات انتحاری و انفجاری را در سفارت خانه‌ها انجام می دهد تا نشان بدهد، افغانستان مکان امن برای دیپلمات های خارجی نیست تا این کشور در انزوای کامل قرار بگیرد».

"افندی سنگر" کارشناس مسائل سیاسی افغانستان با اشاره به اینکه تامین امنیت دیپلمات‌های خارجی از وظایف کشورهای میزبان است، خاطر نشان کرد،

«اگر طالبان می‌خواهد روابط خوب با کشورهای جهان و منطقه داشته باشد، نباید اجازه دهد، تروریست ها علیه سفارتخانه‌ ها، حملات تروریستی انجام بدهند».

چند ماه پیش نیز یک مهاجم انتحاری با عبور از ایست های امنیتی، مواد منفجره همراه خود را در نزدیک یکی از ورودی‌های سفارتخانه روسیه و در میان متقاضیان روادید این کشور در کابل منفجر کرد که بر اثر آن، شماری کشته و زخمی شدند. در این زمینه "ضمیر کابلوف" نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان گفت:

«امریکا و انگلیس، همه تلاش خود را می‌کنند تا مواضع و توانمندی مخرب جناح افغانستانی داعش را تقویت کنند که این گروه ابزاری برای فشار بر کشورهای همسایه آسیای مرکزی برای جدا کردن آنها از روسیه باشد».

در همین حال حمله به کاردار سفارت پاکستان در افغانستان با آغاز نمایشگاه بین المللی تجاری کابل همزمان شده است. نمایشگاهی که شرکت های داخلی و خارجی از جمله پاکستان و ایران شرکت دارند. این حمله نشان می دهد، نگرانی ها در مورد پایداری امنیت در افغانستان وجود دارد و عوامل پشت پرده نمی خواهند، ثبات و امنیت در این کشور برقرار شود تا مردم افغانستان شاهد رشد و آسایش در این کشور باشند. افغانستانی که با بیست سال اشغالگری نظامیان آمریکایی همراه بوده اکنون با موج جدیدی از ناارامی ها مواجه است که می تواند موقعیتِ طالبان را به عنوان حکمران افغانستان به خطر بیاندازد.

در یک جمع بندی می توان گفت، با توجه به اینکه غرب به ویژه آمریکایی ها خواهان ادامه ناامنی در منطقه هستند تا بتوانند به اهدافشان (که همانا غارت ثروت های منطقه است) برسند، از این رو همکاری مشترک منطقه ای برای مبارزه با تروریسم و گروه های تروریستی از جمله داعش در افغانستان برای کشورهای منطقه ضروری است و طالبان علاوه بر تشکیل حکومت فراگیر با مشارکت همه اقوام، طوایف و سلیقه ها، باید تکلیف داعش را در افغانستان روشن کند تا هر گونه موانع داخلی و خارجی برای برون رفت افغانستان از انزوا برطرف شود.

کلیدواژه