طالبان هنوز نگاه تبعیض آمیز خود را تغییر نداده اند
(last modified 1401-09-13T10:24:47+00:00 )
قوس 13, 1401 14:54 Asia/Kabul

کارشناس مسائل سیاسی افغانستان گفت تفکر طالبان درباره زنان و دختران تغییر نکرده و آنان هنوز نگاه تبعیض آمیز سابق خود را دنبال می کنند.

حفیظ الله محمدی آگاه مسائل سیاسی افغانستان درباره اظهارات ندامحمد ندیم سرپرست وزارت تحصیلات عالی حکومت موقت طالبان درباره تحصیل دختران گفت: «اظهارات اخیر آقای ندیم نشان از مانیفست و تفکر طالبان نسبت به زنان و دختران در افغانستان دارد و نشان می دهد طالبان هنوز فکر ارتجاعی و نگاه       تبعیض‌آمیز سابق را دنبال می کنند و تغییر نکرده اند و آنچه از تغییر طالبان در سطح بین الملل گفته می شد، یک رویا و دروغ بیش نیست.»

محمدی افزود: «به علاوه، نسبت دادن علم آموزی به فرهنگ بیگانه، دور از فرهنگ اسلامی است. فرهنگ اسلامی و متون اسلامی همواره تاکید بر آموختن علم بر زن و مورد نموده است؛ هیچ نگاه تبعیض آمیزی درباره آموختن علم بین زنان و مردان ندارد و آموختن علم بر "مسلم و مسلمه" فرض شده است.»

این آگاه مسائل سیاسی درباره عواملی که سبب شده است با وجود همه اعتراض‌ها مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم در افغانستان هنوز بازگشایی نشود گفت: «مشکلات بسیاری در این موضوع دخیل بوده است که ایدئولوژی طالبان از آن جمله است. از نگاه ایدئولوژی طالبان آن که بیشتر در آبادی و ترقی کشور سهم دارد و مسوول پنداشته می شود، مرد است؛ زنان سهمی در مشارکت سیاسی و فعالیت اجتماعی ندارند و شایسته امور منزل و خانه داری هستند. این تفکر تبعیض آمیز و ارتجاعی سبب شده است که بازگشایی مکاتب و حقوق جامعه زنان افغانستان از اولویت‌های سیاست طالبان محسوب نشود.»

وی افزود: «ترس طالبان از علم آموزی و بیداری زنان مشکل دیگری است که سبب شده است تاهنوز زنان افغانستان به خواسته‌هایشان نرسند. طالبان از این هراس دارند که آموختن و بیداری زنان سبب شود انجمن‌ها و اتحادیه های کلانی شکل بگیرد که دردسرهایی برای آنان پدید آورد و همواره گریبان‌گیر سیاست‌هایشان شود. این ترس و هراس از بیداری و هوشیاری زنان از طریق علم آموزی، سبب شده است که طالبان زیاد دوست نداشته باشند مکاتب دختران بازگشایی شود و زنان به حقوق خود که مشارکت سیاسی و سهم گیری در فعالیت اجتماعی است برسند.»

حفیظ الله محمدی درباره اینکه آیا چشم انداز روشنی برای بازگشایی و مشارکت زنان در فعالیت های سیاسی و اجتماعی در افغانستان وجود دارد یا خیر، گفت: «با وضعیت فعلی و نگاهی به ایدئولوژی طالبان، به نظر می رسد که سهم گیری زنان در حکومت فعلی طالبان بسیار دشوار و بعید است. ممکن است در بخشی از حکومت طالبان زنان سهم بگیرند اما این سهم گیری برای تفکر همسوی طالبان است. آنچه برای جامعه زنان افغانستان مهم است، تفکر آزاد و نگاه بدون تبعیض است که با این نگاه، سهم گرفتن زنان بسیاربعید است.»

این کارشناس مسائل سیاسی در پایان گفت: «با این حال زمینه‌ها و روزنه هایی در این تاریکی دیده می شود که امیدی برای جامعه بهتر و برای انسان به وجود می آورد.»

مقام طالبان: رفتن دختران به مکتب فرهنگ خارجی هاست

کلیدواژه