قوس 18, 1395 12:15 Asia/Kabul
  •  اعتراف اوباما به ناتوانی آمریکا در مبارزه با طالبان در افغانستان

رییس جمهوری آمریکا به ناتوانی کشورش در مبارزه با طالبان در افغانستان اعتراف کرد.

"باراک اوباما" رئیس جمهوری آمریکا در جمع نظامیان آمریکایی در پایگاه هوایی "مک دیل""MacDill در فلوریدا اذعان کرد: آمریکا نمی تواند افغانستان را از وجود طالبان پاکسازی کند و به جنگ و خشونت در این کشور پایان دهد. پس از حمله به برج های دوقلو در نیویورک در 11 سپتامبر 2001 ، آمریکا ، طالبان را مسئول این حمله خواند و به بهانه نابودی تروریسم و طالبان و تامین امنیت و ثبات افغانستان  ، به این کشور لشکرکشی کرد.

آمریکا از آن زمان در افغانستان حضور نظامی دارد . در حال حاضر 10 هزار نظامی آمریکایی درافغانستان حضور دارند ، اما ناامنی در این کشور همچنان به قوت خود باقی است. شمار تلفات جنگ افغانستان از هنگام لشکرکشی آمریکا به 150 هزار نفر رسیده است که نزدیک به 2 هزار و 500 نفر از آنها نظامیان آمریکایی بودند. همچنین نابودی زیرساخت های افغانستان به دلیل بمباران جنگنده های آمریکایی ، باعث فقر گسترده مردم افغانستان شده است ، حال آنکه طالبان همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد و حتی تروریست های داعش نیز در افغانستان فعال هستند.  این موضوع از این جهت حائز اهمیت است که دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا ، باراک اوباما رئیس جمهور کنونی و هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق او را «پایه‌گذاران» داعش توصیف کرد.

گروههای القاعده و طالبان نیز همان کسانی بودند که در زمان اشغال افغانستان توسط شوروی ، از سوی سازمان جاسوسی آمریکا / سیا/ مورد بهره برداری قرارگرفتند ، اما پس از خروج شوروی از افغانستان ، علیه دست پروده خود ، آمریکا یاغی شدند . در سال 2001 که جرج بوش رئیس جمهور آمریکا ،جنگ بی پایان علیه تروریسم را مطرح کرد ، واضح بود که هدف دولت وی نابودی طالبان نبود ، بلکه به بهانه مبارزه با تروریسم ، در صدد کشورگشایی بود و به همین دلیل ، آمریکا دو سال بعد به بهانه وجود سلاح کشتار جمعی به عراق حمله کرد ، اما پس از این ، حمله هیچ سلاحی در عراق کشف نشده است .   

افغانستان به لحاظ موقعیت جغرافیایی حساس در نزدیکی مرزهای قدرت های بزرگ و رقیب آمریکا یعنی چین ، روسیه ، ایران و همچنین مسیر ترانزیت انرژی ، مورد توجه واشنگتن قرار گرفت و به همین دلیل آمریکا ، افغانستان را اشغال کرد.  

اما آمریکا تجربه تلخ شکست اردوی سرخ شوروی در افغانستان را فراموش کرد و از آن درس نگرفت. اذعان رئیس جمهور آمریکا به شکست در نابودی طالبان در افغانستان ، در واقع ناتوانی آمریکا  در برابر اراده ملتی است که سرزمین شان توسط بیگانه اشغال شده ، اما تسلیم نمی شود و مقاومت می کند.

اینکه اوباما در آخرین روزهای ریاست جمهوری خود به ناتوانی آمریکا در نابودی طالبان اذعان می کند و همین طور می گوید آمریکا نمی تواند تروریسم را تنها با قدرت نظامی ریشه‌کن کند ، هدفش این است که از خود نام نیک بجا بگذارد . اما اوباما شریک جنایات بوش در کشتار مردم افغانستان است و با اعمال فشار به افغان ها ، پیمان امنیتی با افغانستان امضاء کرد و به این ترتیب کمک کرد تا نظامیان آمریکایی در افغانستان به حضور خود ادامه دهند.

اوباما ضمن اعتراف به ناتوانی آمریکا در نابودی طالبان در افغانستان ، به این نکته نیز اذعان دارد که قدرت‌های بزرگِ گذشته در جهان با دست‌درازی‌های بیش از حد به سایر نقاط دنیا، خود را به شکست کشاندند اوباما با این سخنان ، بیشتر می خواهد کشورش، آمریکا را از سقوط نجات دهد . هشداری که بسیاری از اندیشمندان در مورد سقوط آمریکا در نتیجه ی جنگ افروزی این کشور در جهان پیش بینی کرده اند. 

 

کلیدواژه