ادامه انفجارهای تروریستی در افغانستان
(last modified 1401-09-15T13:55:59+00:00 )
قوس 15, 1401 18:25 Asia/Kabul
  • ادامه انفجارهای تروریستی در افغانستان
    ادامه انفجارهای تروریستی در افغانستان

اتوبوس حامل کارمندان اداره گمرک مرزی حیرتان در شهر مزارشریف صبح روز سه شنبه با بمب کنار جاده ای برخورد کرد که در این انفجار حداقل 17 تن کشته و زخمی شدند.

افغانستان در کمتر از یک هفته اخیر، بارها صحنه انفجار‌ و حملات تروریستی بود. کودکان، زنان، نمازگزاران و کارمندان دولتی در این انفجارها و حملات تروریستی به خاک و خون کشیده شدند.  در انفجارهای ترویستی مختلف افغانستان از جمله سمنگان و کابل، عمدتا مراکز اموزش دینی، مساجد و ساختمان دیپلماتیک هدف قرار گرفتند.  صرف نظر از اینکه چه گروهی مسئول این حملات خونین است، مسئولیت گروه طالبان در قبال تامین امنیت مردم افغانستان، مورد توجه مردم و محافل جهانی قرار دارد. این گروه پس از هر اتفجاری به مردم این کشور وعده داده است که امنیت انها را تامین و با تروریستها به شدت برخورد می کند. اما در عمل، مردم افغانستان شاهد شرایط و وضعیت ناگوار هستند. عبدالطیف نظری کارشناس مسایل سیاسی در افغانستان در این باره می گوید:

«طالبان هنوز باور ندارد که به عنوان حاکم افغانستان مسوولیت های جدی در برابر مردم این کشور به خصوص در بخش امنیت دارد. اینکه هر روز شاهد جنایات جدید در افغانستان هستیم، بیانگر جولان گروههای تروریستی با هر هدف و انگیزه ای در افغانستان هستند».

اکنون این سوال مهم در میان مردم افغانستان مطرح است که طالبان چگونه در کمترین زمان ممکن عامل حمله تروریستی به ساختمان سفارت پاکستان در کابل را بازداشت می کند که اعلام شده، فردی داعشی است اما در مورد حملات تروریستی به مردم تاکنون گزارشی در مورد بازداشت عاملان ان منتشر نشده و یا بسیار به ندرت منتشر است. موفقیت اطلاعاتی و عملیاتی طالبان در بازداشت عامل ترور ناموفق کاردار سفارت پاکستان در کابل یا بر اثر فشارهای مضاعف دولت اسلام اباد بر طالبان بوده است و یا این گروه نگران پیامدهای این حمله بر روابطش با پاکستان است و یا اینکه طالبان بر گروه های مختلف تسلط اطلاعاتی و عملیاتی دارد که فورا فرد حمله کننده را بازداشت کرد. علایی کارشناس مسایل بین المللی در این باره می گوید:

«شکی نیست که طالبان با توجه به سابقه عملیاتیش در افغانستان، شناخت خوبی از گروه های شبه نظامی فعال در افغانستان دارد و به راحتی می تواند با انها مقابله کند اما اینکه چرا اخباری در این خصوص منتشر نمی شود، جای تامل دارد».

این حوادث تروریستی در حالی رخ می دهد که بر خلاف ادعای دولت موقت طالبان در افغانستان، این دولت نتوانسته است امنیت لازم را در کابل و دیگر شهرهای این کشور برقرار کند. بنابراین ادامه انفجارهای خونین در افغانستان، توانایی این گروه را در تامین امنیت این کشور با تردید جدی مواجه می کند که ممکن است دو پیامد برای افغانستان درپی داشته باشد. نخست آنکه شناسایی طالبان به عنوان حاکمیت افغانستان از سوی جامعه جهانی به تعویق می اندازد و دوم اینکه امکان مداخله خارجی در امور افغانستان را افزایش می دهد. بنابر این،  طالبان در همان حال که باید با عناصر تروریستی در افغانستان برخورد جدی داشته باشد در همان حال نیز باید به مردم افغانستان و جامعه جهانی در مورد امنیت افغانستان اطمینان خاطر دهد. به همین جهت کشورهای همسایه افغانستان از جمله تاجیکستان بارها در باره امنیت مرزهایش با افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

کلیدواژه