قوس 16, 1401 10:29 Asia/Kabul
  • پیشرفت های علمی، از مهمترین مولفه های قدرت ایران اسلامی
    پیشرفت های علمی، از مهمترین مولفه های قدرت ایران اسلامی

یکی از افتخارات ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، رشد روز افزون و حضور فعال کشور در عرصه‌های علمی است که بارها از سوی محافل بین المللی مورد تایید قرار گرفته است.

ایران تا پیش از انقلاب اسلامی وارث صنعتی بود که میزان وابستگی آن به خارج بسیار زیاد بود، به همین سبب صنایع کشور پس از انقلاب اسلامی به دلیل محاصره اقتصادی و تامین نشدن مواد اولیه دچار رکود شدید شدند اما ایران توانست پس از انقلاب اسلامی در زمینه کاهش وابستگی شدید به مواد اولیه وارداتی، کالاهای خارجی و دانش فنی خارجی که تهدیدی برای صنعت به شمار می‌رود، اقداماتی در خور توجه انجام دهد .

نگاهی به پیشرفت های ایران در عرصه های مختلف صنعتی ، نظامی و علمی نیز نشان می دهد که فشارهای همه جانبه سیاسی ، اقتصادی و نظامی دشمنان در مهار مولفه های قدرت جمهوری اسلامی ناکام مانده است. دستیابی به فناوری‌های پیشرفته در حوزه نانو، هوافضا، سلول های بنیادی و هسته ای از جمله مصادیق برای توسعه علمی، اقتصادی و فناوری ایران تلقی می‌شود که همه در شرایط تحریم به دست آمده است.

سرعت بالای رشد علمی

در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی سهم ایران در تولید علم دنیا افزایش ۱۸۰ برابری داشته است. تولید مقاله توسط محققان ایرانی طی سالیان بعد از پیروزی انقلاب نیز شاهد رشد ۵۵ برابری است. نشریۀ نیوساینتیست گزارش داده است: «ایران دارای سریع‌ترین نرخ رشد علمی و از پیشروترین کشورهای جهان در تولیدات علمی است. نرخ رشد علمی در ایران 11 برابر میانگین جهانی است. این عدد نشان می‌دهد که ایران با چه سرعت بالایی در حال کم‌ کردن فاصله خود با کشورهای توسعه یافته و پیشرفته است .»

پیشرفت در زمینه سلول های بنیادی

امروزه در زمینه فناوری و تحقیقات سلول‌های بنیادی ایران جزء ۱۰ کشور برتر جهان محسوب می‌شود و محققان ایرانی توانسته‌اند از سلول‌های بنیادی حتی در پیوندهای مغز و استخوان، پوست و ترمیم بافت آسیب‌دیده قلب استفاده کنند. دانشمندان ایرانی همچنین شبیه‌سازی سلول‌های بنیادی را انجام داده اند .

پیشرفت در حوزه هوا فضا

جمهوری اسلامی ایران اکنون در حوزه ساخت ماهواره‌های مخابراتی و تصویربرداری به سطحی از توانایی رسیده‌ که دیگر نیازی به بیگانگان ندارد و در تأمین نیاز کشور در این حوزه توانمند شده‌ و در زمره ۹ کشور دارنده فناوری ساخت ماهواره قرار گرفته‌ است. این در حالی است که ایران در زمینه طراحی و ساخت ماهواربر نیز به سطحی از توانمندی رسیده است که دیگر نیازی به کشورهای خارجی برای پرتاب ماهواره ندارد.

پیشرفت در حوزه نانو

دستاوردهای ارزشمند در حوزه نانو و لیزر از دیگر آثار پیشرفت‌های علمی و فناوری ایران در سال های اخیر است . علم نانو تحولات بزرگی را در جهان ایجاد کرده و کاربردهای گسترده در زمینه های تولید دارو ، تشخیص بیماری‌ها، سم‌زدایی از آب و افزایش بهره‌وری در کشاورزی و سالم سازی هوا دارد ؛ ایران اکنون رتبه ۱۲ جهانی را در حوزه نانو دارد.

بدیهی است که علم را باید به‌عنوان یک منبع بسیار مهم در اقتدار ملی در نظر گرفت و به همین دلیل سرعت بخشیدن به رشد علمی کشور امری حیاتی و اجتناب ناپذیر است ؛ مقام معظـم رهبـری نیز در مقـاطع مختلف زمانی بر ضرورت توسعه و رشد سریع علمی کشور تأکید فراوان داشته اند.

"حضرت آیت‌الله خامنه‌ای" عصر امروز (سه‌شنبه) در دیدار اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، بار دیگر ضرورت پیشرفت علمی را نیازی مبرم خواندند و گفتند : دانشگاهها، مراکز علمی و تحقیقاتی و دستگاههای مرتبط، پیشرفت و جهش علمی را سرلوحه جدی کار قرار دهند تا کشورمان از قافله علم عقب نیفتد.

کلیدواژه