قوس 21, 1401 13:50 Asia/Kabul
  • پایان نشست خلع سلاح اتمی در هیروشیما
    پایان نشست خلع سلاح اتمی در هیروشیما

اجلاس بین المللی خلع سلاح اتمی در حالی در هیروشیمای ژاپن به پایان رسید که هیچ چشم انداز روشنی برای تحقق آن دیده نمی شود.

برگزاری چنین نشستهایی در هیروشیما از ان جهت صورت می گیرد که مردم این شهر به همراه ناکازاکی در روزهای پایانی جنگ جهانی مورد حمله اتمی امریکا قرار گرفتند و صدها هزار نفر کشته شدند و میلیون ها نفر نیز مجروح شدند که همچنان نسل های بعدی ساکنان هیروشیما و ناکازاکی با اثار مخرب ان اعم از معلولیت مواجه هستند.

از اینرو مسئولان محلی در هیروشیما می کوشند با برگزاری اجلاسهای بین المللی ضمن نشان دادن اثار ویرانگر استفاده از سلاح اتمی جهان را به سمت خلع سلاح ان پیش ببرند.

رحمان یوسفی کارشناس مسایل بین المللی در این باره می گوید:"مردم ژاپن اولین کسانی بودند که قربانی حمله اتمی شدند و طعم به شدت تلخ و ویرانگر انرا چشیده اند به همین دلیل در تلاش هستند تا چنین اتفاقی دیگر رخ ندهد و با خلع سلاح اتمی جهان به سمت صلح و ارامش حرکت کندبه همین دلیل شهر هیروشیما همواره میزبان نشستهای بین المللی خلع سلاح اتمی و نمایشگاه اثار استفاده از این سلاح است ."

به رغم این جنایات هولناک آمریکا در هیروشبما و ناکازاکی امربکایی ها نه تنها هیچ قدمی برای کاهش زرادخانه های اتمی خود برنداشته اند بلکه در حال تولید و ازمایش نسل جدید سلاحهای اتمی هستند که به شدت امنیت جهانی را تهدید می کند.

در این حال به رغم انکه مردم ژاپن بویژه هیروشیما و ناکازاکی انتظار داشتند دولت توکیو در جهت مخالفت با حمله اتمی آمریکا به شهرهای ژاپن حداقل سطح روابطش را با واشنگتن به گونه ای تنظبم کند که غرور انان نیز جریحه دار نشود اما حزب حاکم لیبرال دمکرات ژاپن روابط راهبردی با امریکا را با جدیت هر چه تمامتر دنبال می کند.

« ابوالفضل ظهره وند »کارشناس مسایل بین المللی در این باره می گوید:"مردم ژاپن احساس می کنند در برابر امریکا نه تنها به شدت تحقیر شده اند بلکه دولت توکیو بدون توجه به این مساله با توسعه بیش از پیش روابط با واشنگتن میزبان دهها هزار نیروی نظامی امریکایی بخصوص در اوکیناوا است که با اقدامات غیر اخلاقی بیش از پیش خشم و نفرت مردم ژاپن را بر می انگیزند"

این در حالی است که دستگاه قَضایی ژاپن نمی تواند نظامیان خطا کار آمریکایی را محاکمه کند.در حالی که در سالهای اخیر اخبار زیادی از هتک حرمت زنان و دختران ژاپنی از سوی نظامیان امریکایی مستقر در ژاپن منتشر می شود که در برخی موارد منجر به قتل هم شده است اما به دلیل مصونیت نظامیان امربکایی دولت و دستگاه قضایی ژاپن نمی تواند با انها برخورد کند.

در هر حال آمریکا با ادامه سیاستهای مداخله گرایانه و ماجراجویانه اش از جمله در شبه جزیره کره جهان را بیش از پیش به سمت ناامنی و تشدید تضادها سوق می دهد و این باعث شده است که کشورها با احساس تهدید به سمت رقابتهای تسلبحاتی بیشتر سوق پیدا کنند.

علاوه براین امریکا با در پیش گرفتن سباست اپارتاید هسته ای باعث شده است برخی رژبم های جنایت کار از جمله رژیم صهیونیستی به سمت تولید سلاح های هسته ای و داشتن زرداخانه های هسته ای حرکت کند که تهدید جدی برای امنیت منطقه و حتی سطح جهانی محسوب می شود.

در این شرایط برگزاری اجلاس هایی مانند هیروشیما با هدف ترغیب جهان به سمت خلع سلاح اتمی حداقل این مزیت را دارد که جهانیان را با پیامدهای غیر فابل جبران استفاده از سلاح اتمی بیش از پیش آشنا و اگاه می کند.

در همین راستا افکار عمومی ژاپن نیز انتظار دارند دولت این کشور با پیگیری موضوع گام جدی برای ایجاد فضای جهانی لازم جهت وادار کردن قدرتهای اتمی به برچیدن زرادخانه های هسته ایشان بردارد.موضوعی تحقق آن که نیازمند افزایش فشارهای افکار عمومی و فعالیت بیشتر رسانه ها در سطح جهانی است.

کلیدواژه