جدی 03, 1401 18:19 Asia/Kabul
  • هشدار به خیز بن سلمان برای اعدام های جمعی جدید با استفاده از فضای کریسمس
    هشدار به خیز بن سلمان برای اعدام های جمعی جدید با استفاده از فضای کریسمس

جمعی از نمایندگان مجلس عوام انگلیس با ارسال نامه ای به وزیر امورخارجه این کشور درباره اینکه امکان دارد عربستان از فضای کریسمس برای اعدام های جمعی دراین کشور استفاده کند، هشدار دادند.

در این نامه که در روزنامه دیلی تلگراف منتشر شده از دولت خواسته شده که تا دیر نشده اقدامی در این زمینه صورت دهد. در این زمینه به اعدام های سال 2016 و 2020 اشاره شده است که با استفاده از فضای  ایام کریسمس صورت گرفت.

همچنین عربستان از فضای بازی های جام جهانی که توجه افکار عمومی را در جهان به خود معطوف کرده بود برای اعدام دستکم  20 نفر استفاده کرد که 12 نفر از آن ها را خارجی های مقیم این کشور تشکیل می دادند.

با وجود اینکه اعدام درعربستان تازگی ندارد  اما از زمان به قدرت رسیدن بن سلمان افزایش یافته است. آمارهای منتشر شده توسط دولت سعودی حاکی از این است که تعداد اعدام ها از 27 مورد در سال 2020 به 69 مورد در سال 2021 و به 138 مورد در سال در سال 2022  افزایش یافته است و این در حالی است که  هنوز ده ها نفردیگر نیز در لیست انتظار قرار دارند که  عربستان و شخص بن سلمان در پی فرصتی برای اجرای احکام انهاست و همین امر موجب هشدار نمایندگان مجلس عوام انگلیس شده است.علاوه برافزایش کمی اعدام ها ، در دوره بن سلمان اعدامی ها نیز متنوع شده و طیف های مختلف را شامل می شود.

برخی از اعدامی ها به دلیل ارتکاب  جرایمی است که صورت می گیرد اما این تمام ماجرا نیست و اکنون بیشتر اعدامی ها به دلیل مسائل سیاسی  و مخالفت هایی است که با بن سلمان و برنامه های بلندپروازانه ان صورت می گیرد و حتی برخی از اعدامی ها زیر سن قانونی هستند و کودک محسوب می شوند.

برای مثال در ماه مارس سالجاری میلادی 81 نفر در عربستان اعدام شدند که نفر از انان را زندانیان سیاسی تشکیل می دادند. یا اینکه  مقامات سعودی درسال ۲۰۲۰ عبدالرحیم الحویطی را  تنها به دلیل مخالفت با تخلیه منزلش در روستای الخربه  واقع در استان تبوک  به قتل رساندند و سپس شادلی، برادر عبدالرحیم الحویطی و عطالله و ابراهیم الحویطی را که پسرعموهایش بودند تنها به این دلیل که به صورت مسالمت آمیز به کوچ اجباری هم قبیله هایی خود اعتراض کرده بودند  اعدام کردند و در عین حال احکام سنگینی را علیه خانواده های انها اعمال کردند به گونه ایی که عبدالاله و عبدالله به ۵۰ سال حبس و عبدالناصر الحویطی به ۲۷ سال حبس و محمود الحویطی به ۳۵ سال حبس محکوم شدند.

تنها جرم اینها این بود که در برابر کوچ اجباری ناشی از اجرای پروزه نئوم محمد بن سلمان به مقاومت مدنی دست زده بودند.چند عامل موجب شده است که نقض حقوق بشر و در راس آن اعدام ها در دوره بن سلمان افزایش و گسترش یابد.نخست نزدیکی بن سلمان به رژیم صهیونیستی و نقشی است که این رژیم و لابی یهودی مقیم امریکا در به قدرت رساندن بن سلمان و کودتای وی در خاندان سعودی ایفاء کرده است و بر همین است ارتباط روشن و آشکاری بین نزدیکی عربستان و شخص بن سلمان به رژیم صهیونیستی و تشدید سرکوب های داخلی و افزایش رویکرد تجاوزگرانه عربستان در عرصه سیاست خارجی مشاهده می شود و در این موارد رویکرد عربستان چه رد داخل و چه در خارج به رویکرد این رژیم شباهت پیدا کرده است.

عامل دوم برخورد و رویکرد ابزاری دولت های غربی به مقوله حقوق بشر است و بر همین اساس در ارتباط با عربستان هر زمان که روابطشان با این کشور بهتر بوده چشمشان را به نقض حقوق بشر در این کشور بسته اند و هر وقت که با ان دچار تنش شده اند با نگاهی ابزاری برای مدتی مسائل حقوق بشر را پیش کشیده اند تا از ان به عنوان ابزاری در جهت کسب  امتیاز و یا باج استفاده کنند و بر همین اساس بیم ان وجود دارد که هشدار نمایندگان مجلس عوام انگلیس به استفاده عربستان و بن سلمان از فضای کریسمس  برای اجرای اعدام های جدید توام با اهداف سیاسی و به عنوان اهرمی برای کسب امتیاز صورت گرفته باشد.

و بلاخره عامل سوم لابی گری عربستان در سازمان های بین المللی و اعضای تشکیل دهنده آن است که با استفاده از دلارهای نفتی صورت می گیرد و مانع از این می شود که این نهادها بتوانند به مسئولیت های خود عمل کنند.با توجه به این موارد چشم انداز روشنی برای توقف اعدام ها درعربستان دیده نمی شود مگر اینکه در این موارد و همچنین در ساخت قدرت در عربستان تغییراتی رخ دهد.

کلیدواژه