نمایندگی دانشگاه پیام نور در کابل آمادگی دارد کلاس های دانشجویان را به صورت غیر حضوری برگزار کند
(last modified 1401-10-10T10:55:11+00:00 )
جدی 10, 1401 15:25 Asia/Kabul

معاون نمایندگی دانشگاه پیام نور در کابل گفت: با شرایط به وجود آمده و تعلیق تحصیل دختران توسط حکومت طالبان در افغانستان این دانشگاه آمادگی دارد کلاس ها و جلسه دفاع دانشجویان را به صورت غیر حضوری برگزار کند.

عباس توحیدی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل اظهار داشت: در شرایط کنونی بخشی از کار دانشگاه به صورت آنلاین انجام و مقوله دفاع از پایان نامه ها نیز به شکل الکترونیکی برگزار می شود، زیرا استادان راهنما و استادان داور ایرانی هستند و به خاطر یک جلسه امکان حضور در کابل را ندارند، جلسه دفاع دانشجویان افغان که در کشورهای دیگر بسر می برند هم به همین صورت برگزار می شود ضمن اینکه امتحانات ترم آخر دانشجویانی که افغانستان را ترک کرده اند و دسترسی به آن ها وجود داشته نیز اینگونه برگزار می شود.

وی یاد آور شد: دانشگاه پیام نور در افغانستان بر اساس تفاهم نامه ای که در سال 1386 به امضای رئیسان جمهوری ایران و افغانستان رسیده بود در سال 1390 در 13 رشته لیسانس و 13 رشته فوق لیسانس یا ماستری شروع به کار کرد. از آن زمان تا کنون حدود 3500 دانشجو که بیشتر آن ها در مقطع فوق لیسانس بوده اند آموزش دیده اند و حدود 2200 نفر از این دانشگاه فارغ التحصیل شده اند و بقیه یا در حال تدوین پایان نامه هستند و یا درس خود را ناتمام گذاشته و به خارج از افغانستان رفته اند.

به گفته معاون نمایندگی دانشگاه پیام نور در کابل این دانشگاه بزرگترین دانشگاه دولتی جمهوری اسلامی ایران است که 500 شعبه در داخل ایران دارد و در 60 کشور دنیا هم نمایندگی دارد و بزرگترین نمایندگی آن در کابل است، پیام نور یک دانشگاه باز محسوب می شود که ماهیت آن غیر حضوری و مجازی است، بر اساس تفاهم نامه اولیه هم بنا بر این بوده که بخشی از درس ها به صورت الکترونیکی و آنلاین ارایه شود اما بر اساس قوانین وزارت تحصیلات عالی افغانستان دانشجویان باید سر کلاس حضور پیدا کنند ،در عین حال برخی از دروس که امکان حضور استادان توانمند آن ها به افغانستان نیست، به صورت الکترونیک یا آنلاین ارایه می شود.

توحیدی اضافه کرد: در تفاهم نامه اولیه بین دو کشور سه رشته دکترا هم لحاظ شده بود اما به دلیل نبود همکاری از سوی وزارت تحصیلات عالی افغانستان رشته های دکترا ایجاد نشد، در زمان حکومت طالبان هم با سرپرست قبلی و فعلی وزارت تحصیلات عالی دیدار و برای ایجاد رشته های دکترا اعلام آمادگی کرده ایم، آن ها هم تقاضا دارند که رشته های مورد نیاز افغانستان ارایه شود که این آمادگی هم وجود دارد به شرط آنکه تسهیلات لازم از سوی آن ها فراهم شود.

به گفته این مسوول دانشگاه پیام نور در کابل بسیاری از رشته های مهندسی مربوط به حوزه های معدن، نفت، منابع زیرزمینی و راه آهن مورد نیاز افغانستان است و علاقه مندیم بسیاری از رشته های علوم انسانی را هم در افغانستان ارایه کنیم چنانکه از نیم سال گذشته روانشناسی را در مقطع لیسانس آغاز کرده ایم.

وی با اشاره به تعلیق تحصیل دختران در دانشگاه ها از سوی وزارت تحصیلات عالی طالبان و چگونگی ادامه کار دانشگاه پیام نور در کابل با توجه به شرایط جدید هم گفت: بر اساس تفاهم نامه ها، بر اساس مقررات وزارت تحصیلات عالی در افغانستان می توانیم در این کشور فعالیت کنیم، بر همین اساس به دانشجویان دختر اعلام کرده ایم که فعلا به دانشگاه نیایند، دروس آن ها به صورت غیر حضوری است و کسانی هم که دفاع از تیزس یا پایان نامه دارند برنامه دفاع آن ها به صورت آنلاین برگزار می شود.

توحیدی عنوان کرد: بر اساس اعلام وزارت تحصیلات عالی طالبان تعلیق تحصیل دختران موقتی است و با توجه به اینکه جمع زیادی از مردم افغانستان تشنه تحصیل بوده و از میان آنان هم بیشترشان خانم هستند، تجدید نظر صورت خواهد گرفت و با تدابیری اجازه فعالیت های اجتماعی و مخصوصا تحصیل به خانم ها داده خواهد شد.

این مسوول دانشگاهی ایرانی در کابل با بیان اینکه در بدو ورود طالبان دانشگاه پیام نور افغانستان خانم ها و آقایان دانشجو را تفکیک کرد و حتی ساختمان دانشگاه خانم ها را جدا کرد، اظهار داشت: جامعه زنان افغانستان از گذشته ها محجبه بوده اند و اکنون هم چنین است و ممکن است تعداد بسیار اندکی توجه کافی به رعایت حجاب نداشته باشند که با راهنمایی اصلاح می شوند. نباید برای اصلاح امری، بنا را بر حذف بگذاریم بلکه بنا باید بر ارشاد و راهنمایی باشد و موضوع امر به معروف و نهی از منکر اگر به خوبی مطرح شود قطعا آن درصد اندک هم حجاب را رعایت می کنند و مشکل حل خواهد شد.

وی اضافه کرد: بسیاری از جوانان افغانستان جویای تحصیل هستند و چون بستر مناسب فراهم نشده برای ادامه تحصیل عازم کشورهای غربی می شوند، زمانی که امکانات تحصیلی در کشور مسلمان و همسایه ایران فراهم است و این آمادگی وجود دارد که این آموزش ها در داخل افغانستان هم ارایه شود، حداقل انتظار این است که مسوولین حکومت موقت طالبان این امکان را فراهم کنند که مسوولان دانشگاهی ایرانی رشته های مورد نیاز افغانستان در مقاطع فوق لیسانس و دکترا را ایجاد کنند و این سرمایه های مادی و معنوی از افغانستان خارج نشوند.

 

کلیدواژه