جدی 13, 1401 13:57 Asia/Kabul
  • هشدار پاکستان به طالبان درباره پناه دادن به تروریست ها
    هشدار پاکستان به طالبان درباره پناه دادن به تروریست ها

در ادامه تنش در روابط پاکستان با طالبان بر سر مسائل امنیتی، مقامات اسلام آباد به این گروه هشدار دادند که هیچ کشوری اجازه ندارد پناهگاه تروریست ها باشد.

هشدارهای پی در پی پاکستان به طالبان افغانستان در روزها و هفته های اخیر بارها تکرار شده به ویژه بعد از اینکه سفارت آن کشور در کابل، مورد حمله تروریستی قرار گرفت.

درگیریهای مرزی اخیر میان نیروهای طالبان افغانستان با نیروهای مرزبانی و مرزنشینان پاکستان هم یکی دیگر از عوامل تشدید تنش اخیر در روابط دوطرف اعلام شده است.

هشدار رهبران سیاسی، امنیتی و نظامی پاکستان به عنوان اعضای کمیته امنیت ملی این کشور درحالی عنوان می‌شود که حاکمان طالبان افغانستان نیز متقابلا به همسایه شرقی خود نسبت به هرگونه اقدام یکجانبه یا عملیات در عمق خاک افغانستان به بهانه هدف قراردادن پناهگاه تروریست ها هشدار داده اند. جلسه کمیته امنیت ملی پاکستان روز گذشته در اسلام آباد برگزار شد.

پاکستان مدعی همکاری حکومت طالبان افغانستان با گروه تروریستی "تحریک طالبان پاکستان است و همچنین ادعا می کند که طالبان افغانستان به عوامل تحریک طالبان پاکستان پناه می هد و یا از آنها حمایت می کند؛ ادعایی که طالبان افغانستان آن را بی اساس می داند.

اظهارات اخیر رانا ثناءالله وزیر کشور پاکستان مبنی بر امکان استفاده از تمامی گزینه‌ها برای مقابله با عناصر ضدپاکستانی و عوامل تروریسم به ویژه حمله به مقر تروریست‌ها در قلمروی افغانستان خشم رهبران طالبان در کابل را درپی داشت.

احمد یاسر یکی از مقامات طالبان مستقر در دفتر سیاسی طالبان در دوحه در صفحه توئیتر خود در واکنش به اظهارات اخیر وزیر کشور پاکستان ،نوشت: پاکستان باید بداند که افغانستان مثل سوریه نیست و پاکستان هم ترکیه نیست که کردهای سوریه را در داخل خاک آن کشور هدف قرار دهند.

خواجه آصف وزیر دفاع پاکستان نیز شب گذشته در مصاحبه ای مدعی شد برغم توافق هایی که با طالبان افغانستان شده است، خاک افغانستان همچنان برای انجام حملات و اقدامات تروریستی علیه پاکستان استفاده می شود.

به گزارش منابع رسمی پاکستان، نشست فوق العاده کمیته امنیت ملی برای دومین بار طی چهار روز گذشته در اسلام‌آباد برگزار و اعضای آن به ریاست «شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان تاکید کردند که هیچ مماشاتی با تروریست‌ها صورت نگرفته و برخورد آهنی با عوامل ناامنی و دشمنان مردم پاکستان ادامه خواهد یافت.

رهبران سیاسی و نظامی پاکستان بدون اشاره به کشور افغانستان طی هشدار تلویحی اعلام کردند: هیچ کشوری اجازه نخواهد داشت برای تروریست ها پناهگاه و تسهیلات فراهم کند و پاکستان تمامی حقوق خود را در این زمینه برای حفاظت از مردم خود محفوظ می دارد.

پس از پایان توافق آتش‌بس میان دولت و تحریک طالبان پاکستان، این گروه حملات خود را به شهرهای مختلف پاکستان از سر گرفته است.

تشدید حملات طالبان پاکستان در این کشور که به ادعای اسلام‌آباد این گروه در قلمروی افغانستان پایگاه دارد، روابط میان دو کشور را متشنج کرده و پس از سوء قصد اخیر به جان کاردار پاکستان در کابل تعاملات دیپلماتیک دو کشور به پایین ترین سطح رسیده است.

واکنش طالبان به تهدید پاکستان برای انجام عملیات نظامی در افغانستان

کلیدواژه