حکم بازداشت ترامپ؛ عزم ایران و عراق برای مجازات عاملان ترور فرماندهان مقاومت
(last modified 1401-10-16T11:11:15+00:00 )
جدی 16, 1401 15:41 Asia/Kabul
  • حکم بازداشت ترامپ؛ عزم ایران و عراق برای مجازات عاملان ترور فرماندهان مقاومت
    حکم بازداشت ترامپ؛ عزم ایران و عراق برای مجازات عاملان ترور فرماندهان مقاومت

فائق زیدان رئیس شورای عالی قضایی عراق گفت دستگاه قضایی عراق حکم بازداشت دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا را که به ارتکاب جنایت ترور فرماندهان پیروزی اعتراف کرده، صادر کرده است.

سردار سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس، نایب رئیس حشد الشعبی به همراه چند نفر دیگر بامداد سوم ژانویه 2020 در نزدیکی فرودگاه بغداد توسط آمریکا ترور شده و به شهادت رسیدند. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا اعلام کرده بود که دستور این ترور را وی صادر کرده است.

با گذشت 3 سال از این جنایت، قوه قضائیه عراق اعلام کرد حکم بازداشت دونالد ترامپ صادر شده است. اینکه آیا دولت عراق توان اجرایی کردن این حکم را دارد یا خیر و یا اینکه دولت آمریکا با عراق در این خصوص همراهی خواهد کرد یا خیر، موضوعی است که در شرایط کنونی اهمیت زیادی ندارد. این حکم از چند جنبه دیگر حائز اهمیت است.

بعد نخست اهمیت این است که جنایتکار بودن دونالد ترامپ با این حکم تایید شد. عالی‌ترین مقام قضایی عراق چنین موضوعی را مطرح کرد. فائق زیدان، رئیس شورای عالی قضایی عراق در مراسمی به مناسبت سومین سالگرد ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس که در بغداد برگزار شد، گفت فاجعه شهادت فرماندهان پیروزی، جنایتی بزدلانه بود که هیچ‌گونه اساس قانونی ندارد.

بعد دیگر اهمیت چنین حکمی این است که تایید می‌کند آمریکا که داعیه مبارزه با تروریسم را دارد، از حامیان اصلی تروریسم است چرا که دستور ترور دو فرمانده‌ای که نقش مهم و پررنگی در مبارزه با تروریسم در سوریه و عراق داشته‌اند توسط رئیس جمهور وقت آمریکا صادر شده است.

نکته مهم دیگر این است که صدور این حکم ثابت می‌کند دستگاه قضایی عراق بدون اینکه تحت تأثیر فشار خارجی قرار گیرد و بدون اینکه هراسی از فشارهای آمریکا داشته باشد، دونالد ترامپ را جنایت‌کار تشخیص داده و حکم بازداشت وی را صادر کرده است. در همین راستا، رئیس شورای عالی قضایی عراق گفت مسئولیت دستگاه قضایی عراق در مجازات عاملان جنایت ترور فرماندهان پیروزی چند برابر است و این دستگاه در اتخاذ اقدامات قانونی علیه هر کسی که ثابت شود در این جنایت دست داشته است تردید نخواهد کرد.

موضوع مهم دیگر این است که چنین حکمی با همکاری مقامات قضایی ایران و عراق صادر شده است. در واقع، تحقیقات در خصوص عاملان جنایت ترور فرماندهان مقاومت توسط دستگاه قضایی دو کشور ایران و عراق انجام شد. کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر ایران اخیراً به بیان اینکه 94 آمریکایی از جمله ترامپ در جریان ترور شهید سلیمانی و همراهان‌شان متهم هستند، از همکاری دستگاه قضایی ایران و عراق برای رسیدگی به این جنایت خبر داد و گفت: «کمیته مشترکی بین دستگاه‌های قضایی دو کشور سال گذشته ایجاد شد. سه دور نشست این کمیته در بغداد و تهران برگزار شد. در چارچوب این کمیته مشترک تبادل اطلاعات و مستندات بسیار خوبی بین دو دستگاه قضایی انجام شد و این مستندات و اطلاعات به همکاران قضایی ما کمک کرد که تحقیقات خود را کامل تر کنند.»

این همکاری‌ها نشان می‌دهد که دو کشور برای رسیدگی قضایی به عاملان جنایت ترور فرماندهان مقاومت، جدی هستند و می‌توان انتظار داشت که احکام دیگر عاملان نیز به زودی صادر شود.

 

کلیدواژه