جدی 17, 1401 13:25 Asia/Kabul
  • افشای جنایات انگلیس در افغانستان‌
    افشای جنایات انگلیس در افغانستان‌

شاهزاده "هری" عضو خانواده سلطنتی انگلیس به کشتن ۲۵ نفر در افغانستان در طول جنگ در این کشور اذعان و اعتراف کرده است.

"هَری" موسوم به "دوک ساسکس" پسر کوچک چارلز سوم، شاه کنونی انگلیس، چندی است از حلقه سلطنت خارج شده است.  نشریه انگلیسی تلگراف با انتشار این خبر نوشت: "هری" ۳۸ ساله در کتاب خود با عنوان « Spare » که قرار است هفته آینده منتشر شود، آورده که در جریان دومین دور حضور خود در جنگ افغانستان، حداقل ۲۵ نفر را به قتل رسانده است. "هری" دو بار، بین سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ میلادی به عنوان نیروی زمینی و پس از آن در سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ به عنوان خلبان در بالگردهای تهاجمی "آپاچی" در جنگ افغانستان شرکت کرده بود.

اگر چه به دلیل انحصاری بودن پخش اخبار بسیاری از جنایات نیروهای امریکایی و انگلیسی در افغانستان‌ پنهان مانده است اما گزارش هایی که منابع مستقل منتشر کردند، نشان می داد که نیروهای انگلیسی در رقابت با هم برای کشتار مردم افغانستان انگشتان اجساد را قطع می کردند تا آمار کشته ها را داشته باشند. "حسینی مزاری" کارشناس مسایل سیاسی در افغانستان در این باره می گوید:

«برای آمریکا و انگلیس جان مردم افغانستان هیچ ارزشی ندارد و در مدت دو دهه حضور نظامی در افغانستان‌ برای تفریح اقدام به کشتن مردم این کشور می کردند. در واقع مردم افغانستان سیبل هایی برای تمرین نظامی نظامیان انگلیس بودند که هنوز عمق فاجعه انسانی انها کاملا در افغانستان مشخص نیست».

اعتراف "هَری" که مردم افغانستان همچنان تحت فشارهای اقتصادی امریکا و انگلیس قرار دارند، در واقع اذعان و اعتراف به رفتار استعماری دولت انگلیس است که در همه مناطقی که حضور نظامی دارد، نیروهایش با هدف سرگرمی دست به جنایات هولناک می زدند که نمونه های بسیاری نیز در زمان حضور استعماری انگیس در شبه قاره هند مرتکب شده اند. بنابراین، هری که دو بار در جنگ افغانستان حضور یافته در واقع بالاتربن شخصیت انگلیسی است که مرتکب چنین جنایات هولناک در افغانستان شده است. بنابراین در سطوح پایین تر نظامی انگلیسی ها در افغانستان قطعا جنایات بیشتری را مرتکب شده اند. این جنایات با واکنش های مختلف در افغانستان همراه بود به گونه ای که افغان ها در توئیتر نوشتند: «واقعیت این است که مردم بی گناه ما در چشم نظامیان و رهبران سیاسی شما مهره شطرنج بودند اما با این وجود شما بازی را باختید». شهروندان افغانستان در توئیت های خود تاکید کردند: «این جنابات محدود به شاهزاده "هری" نیست بلکه همه اشغالگران در طول تاریخ مرتکب جنایات مشابهی شدند و افغان ها خاطره این جنایات را فراموش نخواهند کرد». "سروش امیری" کارشناس مسایل سیاسی در این باره می گوید:

 

«با مطالعه تاریخ در کشورهایی که انگلیس حضور استعماری داشته است به فراوانی می توان جنایات نیروهای این کشور را مشاهده کرد. با این تفاوت که تاکنون هیچ مرجع بین المللی حقوقی به این جنایات رسیدگی نکرده است و نظامیان انگلیس در هر سطحی و گستاخانه به جنایاتشان در مناطق مختلف جهان از جمله افغانستان ادامه داده اند».

در هر حال از دیدگاه محافل نظامی و سلطنتی انگلیس کشتن انسان ها و دست زدن به جنایت ‌به قدری ساده است که اکنون در سطح خانواده سلطنتی بدون شرم و حیا به جنایات شان در افغانستان‌ اقرار می کنند به گونه ای که ارزش انسان ها و جان و مال شان از قاره ای به قاره دیگر به عنوان شهروندان درجه دو و سه فرق دارد و آنها اجازه دارند دست به هر جنایاتی بزنند. بنابراین تنها زمانی می توان مانع از ادامه اینگونه جنایات شد که به عنوان جنایت جنگی شناخته شوند و مجامع بین المللی حقوقی به آنها رسیدگی کنند. این در حالی است که مجامع جهانی در برابر جنایات نیروهای انگلیس و آمریکا در افغانستان همچنان سکوت می کنند، به همین دلیل مردم افغانستان سازمان ملل را به اعاده حقوقشان طلبیدند.

کلیدواژه