جدی 18, 1401 15:36 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی و فعال رسانه ای افغان تاکید کرد: حکومت طالبان باید نسبت به آزادی بیان و مطبوعات و نقش رسانه ها با سعه صدر بنگرد، انتقادات سالم را بپذیرد و در برابر رسانه ها و مطبوعات دیدگاه انعطافی داشته باشد.

اکبر جاهد در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به تصمیم طالبان برای محاکمه غیابی مدیر مسوولان ده رسانه افغانستانی گفت: افغانستان طی بیست سال گذشته مراحل مختلف آزادی بیان را تجربه کرد، رسانه های مختلف نوشتاری، شنیداری و تصویری عرض وجود کردند، به مردم آگاهی دادند و مردم نسبت به بیست سال گذشته آگاه تر شده اند و اکنون و اگر طالبان دیدگاه انعطافی نداشته باشد یک چالش در برابر آزادی بیان ایجاد خواهد شد.

وی افزود: مولفه آزادی بیان در هر کشور با در نظرداشت شرایط عینی، ذهنی و منافع و امنیت ملی تبیین می شود اما طی بیست سال گذشته در افغانستان گاهی منافع ملی و سلامت روانی مردم مد نظر قرار نمی گیرد. در دوره حکومت قبلی نگاه خاصی به رسانه ها وجود داشت و پس از روی کار آمدن طالبان نگاه دیگری به وجود آمد.

این کارشناس افغان گفت: محدود شدن رسانه ها در دوره طالبان جای تاسف دارد با وجود این باید یکسری خطوط ارزشی برای رسانه ها مشخص شود، منافع ملی افغانستان تعریف و تبیین شود تا با در نظرداشت آن ها رسانه ها بتوانند برنامه و انتشار مطلب داشته باشند و بتوانند برای آگاهی دهی به مردم افغانستان نقش سازنده ایفا کنند.

جاهد یاد آور شد: برخی رسانه ها در خارج از افغانستان در برابر حکومت طالبان فعالیت دارند که به مذاق این حکومت خوش نمی خورد اما بحث آزادی بیان واقعیتی غیر قابل انکار در دنیای امروز است و اگر قرار باشد در افغانستان هم مردم به رشد و بالندگی برسند باید به نقش آزادی بیان ارج گذاشته شود.

به گفته این کارشناس سیاسی هر نظامی برای خود خطوط قرمزی دارد، برخی نظام ها ممکن است برای پذیرش انتقادها سعه صدر داشته باشند که جامعه آن ها مراحل طبیعی آزادی بیان را تجربه کرده  اما  افغانستان طی بیش از چهار دهه گذشته در متن بحران ها قرار داشته و زمانی هم که یک نظام پس از جنگ شکل بگیرد با چالش هایی مواجه است.

وی تاکید کرد: از خطوط اساسی که در افغانستان برای رسانه ها باید مشخص شود احکام دین مبین اسلام است و انتشار هر چیزی که در مغایرت با این دین قرار داشته باشد، در تضاد با منافع کلان ملی است که باید در برنامه های رسانه ها در نظر گرفته شود، مورد دیگر منافع ملی است و انتشار هر آنچه مخالف آن باشد از جمله خطوط قرمز شمرده می شود، همچنان هتک حرمت به حریم افراد و نظام می تواند از جمله خطوط قرمز انتشارات رسانه ای باشد.

وی اضافه کرد: علاوه بر این ها نظام هم برای خود خطوط قرمزی دارد به عنوان مثال انتشار مطالب منفی علیه رهبر طالبان از خطوط قرمز حکومت طالبان است. رسانه های افغانستان هم باید این خطوط قرمز را در نظر بگیرند اما برخی از رسانه ها این موارد و نیز منافع ملی کلان افغانستان را مد نظر قرار نمی دهند، مثلا در برابر وحدت ملی مطالبی منتشر می کنند.

 

کلیدواژه