طلاب و دانشجویان افغانستانی اعم از زن و مرد از نبوغ و استعداد ویژه ای برخوردارند
(last modified 1401-10-19T14:13:13+00:00 )
جدی 19, 1401 18:43 Asia/Kabul

رئیس جامعه المصطفی (ص) العالمیه نمایندگی خراسان رضوی تاکید کرد: طلاب و دانشجویان افغانستانی اعم از زن و مرد از نبوغ و استعداد ویژه ای برخوردارند و می توانند به دین و کشورشان خدمت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا صالح در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری در رابطه با طلاب و دانشجویان مهاجر افغانستانی که در جامعه المصطفی مشغول به تحصیل هستند هم گفت: در شهرهای قم، اصفهان و مشهد بیشترین تمرکز طلاب را داریم، جامعه المصطفی (ص) العالمیه یک مرکز بین المللی است که طلاب بیش از یکصد ملیت در آن مشغول به تحصیل هستند اما حدود شصت درصد طلاب این مرکز افغانستانی هستند.

وی افزود: آنان افراد موفقی بوده اند و بسیاری از فارغ التحصیلان در افغانستان و کشورهای مختلف در حال تبلیغ، تحقیق و پژوهش هستند. در حال حاضر هم حدود پنج هزار افغانستانی در مراکز جامعه المصطفی (ص) مشغول به تحصیل هستند.

رئیس جامعه المصطفی (ص) العالمیه نمایندگی خراسان رضوی اظهار داشت: خداوند نبوغ و استعداد خاصی به مردم افغانستان اعطا کرده، بانوان افغان موفق تر هستند و زنان افغان که در رشته های عالی جامعه المصطفی (ص) تحصیل می کنند سرآمد هستند.

آقای صالح ابراز امیدواری کرد که در داخل افغانستان هم شرایط برای تحصیل زنان و دختران فراهم شود و نیمی از بدنه جامعه از تحصیل در دانشگاه ها محروم نشوند زیرا آنان با نبوغ و استعدادی که دارند می توانند با تحصیل به کشور خود خدمت کنند.

وی همچنان خاطرنشان کرد: روابط و تبادلات فرهنگی ایران و افغانستان دیرینه است، در زمینه علوم انسانی و علوم اسلامی هم از دیرباز بین دو کشور رابطه برقرار است، جامعه المصطفی (ص) العالمیه نیز طی چند دهه گذشته هم در داخل ایران شرایط تحصیل را برای طلاب و دانشجویان افغانستانی فراهم کرده و هم در داخل افغانستان در قالب دانشگاه اسلامی کابل و حوزه علمیه ای که فعال است تعداد زیادی دانشجو را آموزش داده است.

به گفته آقای صالح، هم رشته های علوم اسلامی در این مرکز دایر است که شامل فقه، اصول، تفسیر، کلام و امثال آن می شود و هم رشته های علوم انسانی مانند روانشناسی، حقوق، مدیریت و اقتصاد که مورد استقبال جوانان افغانستان هم بوده است.

این مسوول جامعه المصطفی (ص) العالمیه بیان داشت: یکی از ویژگی های مرکز این است که مخاطبین آن از مذاهب و قومیت های مختلف هستند، این مرکز در گرگان ایران مرکزی ویژه برادران و خواهران اهل سنت دارد که فقه، کلام و تفسیر مربوط به اهل سنت را می خوانند و تعداد زیادی دانشجویان افغانستانی هم در آن مشغول به تحصیل هستند.

وی یاد آور شد: با روی کار آمدن حاکمیت جدید در افغانستان بسیاری از دانشگاه ها تعطیل شده اما دانشگاه جامعه المصطفی در کابل به کار خود ادامه می دهد زیرا نسبت به همزیستی مسالمت آمیز مذاهب، ارتباطات علمی و فعالیت هایی که با باورهای همه مذاهب تناسب داشته باشد سازگاری ایجاد کرده است.

 

کلیدواژه