قوس 20, 1395 19:01 Asia/Kabul
  •  آغاز نشست پاریس درباره سوریه

نشست بین المللی پاریس با موضوع سوریه ، برای بررسی اوضاع حلب از روز شنبه درپاریس پایتخت فرانسه آغاز به کار کرد.به گفته "ژان مارک آیرو" وزیر خارجه فرانسه ، کشورهای حامی مخالفان سوریه در این نشست بین المللی حضور دارند. وزیر خارجه فرانسه از شرکت آمریکا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، انگلیس و ترکیه به همراه عربستان سعودی، قطر، امارات متحده عربی و اردن در نشست پاریس خبر داد.

برگزاری نشست پاریس با توجه به وضعیت وخیم  گروههای مخالف دولت سوریه در شهر حلب ، دومین شهر بزرگ سوریه ، قابل تحلیل است. دولت سوریه درآستانه بازپس گیری کامل شهر حلب از اشغال گروههای تررویستی تحت حمایت ائتلاف غربی - عربی قرار دارد .

ارتش سوریه ، کنترل بیش از 90 درصد محله‌ هایی را که از سال 1390 تا پیش از آغاز حمله اخیر ارتش در 25 عقرب 1395 در اختیار گروههای تروریستی بود ، در دست دارد.این مساله موجب هراس کشورهای حامی گروههای مخالف شده و با برگزاری نشست پاریس درصدد چاره جویی برای توقف پیشروی ارتش سوریه هستند . بهانه غربی ها و متحدان عرب آنها در این زمینه ، وضعیت وخیم انسانی در حلب است . درحالی که همین کشورها در چند سال اخیر که مردم شرق حلب تحت سلطه انواع گروههای تروریستی در بدترین و غیر انسانی ترین وضعیت به سر برده اند ،  اعتراضی به نحوه برخورد تروریست ها با مردم بیگناه این شهر نکردند .

هدف اصلی از نشست پاریس ، هماهنگی این کشورها برای ارائه کمکهای بیشتر به گروههای ترویستی است . کما اینکه اخیرا دولت اوباما با برداشتن محدودیت تدارک تسلیحاتی گروه های مخالف در سوریه ، راه را برای تجهیز آنها به انواع تسلیحات مانند موشکهای ضد هوایی و موشکهای ضد تانک به امید تغییر موازنه قدرت در سوریه هموار کرده است. با  پیروزی های درخشان ارتش سوریه و نیروهای متحد آن درنبرد با گروههای تروریستی در شرق حلب و شکست های متوالی گروههای تروریستی و عقب نشینی آنها از نقاط مختلف حلب ، طلیعه تغییر اساسی موازنه قدرت در جنگ داخلی سوریه به چشم می خورد .

می توان انتظار داشت پیروزی قطعی ارتش سوریه در حلب ، آغازی برای سلسله شکست های گروههای تروریستی در دیگر نقاط سوریه باشد و همین موضوع موجب وحشت آمریکا و متحدان غربی و عرب آن به ویژه عربستان سعودی ، قطر و ترکیه شده است. این کشورها حاصل سرمایه گذاری چند میلیارد دلاری خود در بحران سوریه با هدف سرنگونی دولت قانونی دمشق  را اکنون در معرض نابودی می بینند.

اتحادیه اروپا به عنوان متحد آمریکا در بحران سوریه با توجه به شرایط جدید قصد دارد تحریمهای سوریه را تشدید کند . در این زمینه فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با طرح این ادعا که دولت سوریه درصدد سرکوب مخالفان است، اعلام کرد تا زمانی که دولت سوریه دست از سرکوب مخالفان داخلی خود برندارد اتحادیه اروپا به تحریم  سوریه ادامه خواهد داد. پرسش این است که خانم موگرینی از سرکوب کدام مخالفان سخن می گوید؟

آیا  مقابله با گروههای تروریستی که در نقاط مختلف سوریه به ویژه در حلب طی چند سال اخیر مرتکب جنایات بی شمار علیه مردم این شهر و تخریب زیرساختهای آن شده اند ، غیرقانونی و غیرانسانی  است ؟ درحالی که شاهد هستیم مردم شرق حلب هرگاه فرصت یافته اند ، به نیروهای ارتش سوریه که در حال پیشروی در این مطقه هستند پناه آورده اند.

در عین حال ارتش سوریه با ایجاد مسیرهایی در نقاط مختلف شرق حلب ، زمینه لازم برای خروج غیرنظامیان را فراهم کرده است . ادعای کشورهای حاضر در نشست پاریس مبنی بر وضعیت وخیم  مردم شرق حلب ، بیشتر با هدف تشدید فشارها بر دولت سوریه وتوقف عملیات آن مطرح می شود.

 

کلیدواژه