جدی 24, 1401 12:12 Asia/Kabul

عضو پیشین پارلمان افغانستان گفت: حلقه رهبری طالبان به گونه ای افراطی و بسته عمل می کند که حتی عده ای از مسوولان طالبان هم نگران برخورد و تقابل دنیا با این گروه شده است.

محمد صالح سلجوقی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به انتقاد شیر محمد عباس استانکزی معاون سیاسی وزارت خارجه حکومت طالبان از سختگیری های رهبری طالبان از جمله در مورد تعلیق تحصیل و کار زنان و دختران اظهار داشت: اختلاف نظرات تفسیری از مواضع طالبان میان جناح های مختلف این گروه از گذشته وجود داشته و اکنون شدت گرفته است.

وی تصریح کرد: جناح های میانه رو در حوزه فعالیت های سیاسی حکومت طالبان همواره انتقاد دارند که چرا تصمیم گیری های اساسی با یک گروه کوچک سنتی با افکار کاملا قبیله ای و غیر مدنی است، آن ها می خواهند حکومت کنند، با دنیا روابط داشته باشند و در حوزه کسب مشروعیت داخلی و خارجی کار کنند اما نگران شده اند که رهبری طالبان به ویژه حلقه کوچکی که در قندهار است طالبان را در برابر دنیا قرار دهد و زمینه طغیان های داخلی را بیشتر فراهم کند که باعث از دست رفتن قدرت خواهد شد.

به گفته این کارشناس سیاسی در صورتی که حکومت طالبان از خود انعطاف نشان ندهد و از مقابله با دنیا عقب نشینی نکند جبهه های بزرگی علیه آن شکل خواهد گرفت و زمینه تضعیف قدرتش فراهم خواهد شد به همین دلیل آقای استانکری و برخی دیگر از مقامات طالبان نگران آینده و موضوع مشروعیت داخلی و خارجی طالبان و ساختار نظامی هستند که سال ها برای آن زحمت کشیده اند و این نگرانی هر روز هم جدی تر می شود.

سلجوقی در مورد میزان تاثیرگذاری مسوولان میانه رو طالبان در تصمیم های رهبری این گروه عنوان کرد: ساختار تشکیلاتی طالبان به گونه ای نیست که افرادی مانند آقای استانکزی بتوانند مسیر جدیدی باز کرده و نقشه حکومت داری تعریف کنند، آن ها نمی توانند روی تغییر سیاست های کلی که از سوی رهبری ایدئولوژیک و مذهبی طالبان ارایه می شود تاثیر بگذارند اما برای اینکه تا اندازه ای از تنش های دنیا در برابر حکومت طالبان کاسته شود این اظهارات را مطرح می کنند.

وی یاد آور شد: گاهی عنوان می شود که طالبان به دو جناح معتدل و بنیادگرا تقسیم شده اند که می شود با جناح معتدل مذاکره، معامله و تعامل کرد اما جناح متعصب و افراطی سختگیرانه تر عمل می کند. با وجود این نقش جناح معتدل طالبان در تغییر سیاست کلی طالبان بسیار ناچیز است.

این کارشناس سیاسی گفت: در حال حاضر بیشتر تصمیم گیری های حکومت طالبان توسط ملا هبت الله رهبر این گروه و چند تن از مقامات متعصب طالبان انجام می شود که می خواهند با افکار سنتی و قبیله ای خود، جامعه ای آشنا با تمدن را کنترل کنند، بنابراین وضعیت تا مدتی دیگر اینگونه خواهد بود تا حلقه متعصب قندهار تا حدی به روز شود و تصمیم هایی اتخاذ کند که به مشروعیت و به رسمیت شناسی این گروه کمک کند.

این عضو پیشین پارلمان افغانستان همچنان خاطرنشان کرد: بیشتر طالبان به ویژه حلقه رهبری ایدئولوژیک متعصب قندهار مخصوصا ملا هبت الله رهبر این گروه باور دارند که امریکایی ها را شکست داده اند نظام جدیدی را به وجود آورده اند و می خواهند شیوه حکومت داری جدیدی را که تا به حال در افغانستان تجربه نشده به وجود آورند ضمن اینکه رهبری طالبان هم کاملا محافظه کار است و در ملاء عام ظاهر نمی شود، ساختار طالبان هم یک ساختار سیاسی استخباراتی است و گروه قندهار طالبان حتی باور ندارد که به تعامل و برخی رویه های بین المللی و تقید به معاهدات و کنوانسیون هایی که افغانستان در طول تاریخ سیاسی خود امضا کرده نیاز دارد.

سلجوقی بیان داشت: برخی از مسوولان طالبان این شرایط را درک کرده اند، نگران هستند و صحبت هایی مطرح می کنند تا از واکنش دنیا و سقوط حکومت طالبان جلوگیری کنند که البته نقش چندانی در سیاست های طالبان یا تغییر آن ندارند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر طالبان با این سیاست ها نه می توانند در داخل افغانستان حکومتی کارآمد با پایه های وسیع تشکیل دهند و نه در عرصه بین المللی می توانند روابط مناسبی داشته باشند و به رسمیت شناخته شوند، حکومت با اینگونه سیاست ها بالاخره در معرض فروپاشی قرار می گیرد مگر اینکه تغییری در آن به وجود آید.

 

کلیدواژه