جدی 25, 1401 11:27 Asia/Kabul
  • واکنش منفعلانه غرب به اعدام ابرجاسوس سرویس جاسوسی انگلیس
    واکنش منفعلانه غرب به اعدام ابرجاسوس سرویس جاسوسی انگلیس

اعدام علیرضا اکبری ابر جاسوس سرویس جاسوسی انگلیس با واکنش گسترده و البته منفعلانه غربی ها مواجه شده است. این مساله نشانگر ضربه بزرگی به اقدامات جاسوسی غربی ها علیه ایران است.

قوه قضاییه ایران روز شنبه اعلام کرد، علیرضا اکبری، محکوم به افساد فی‌الارض و اقدام گسترده علیه امنیت داخلی و خارجی کشور از طریق جاسوسی برای دستگاه اطلاعاتی دولت انگلیس به دار مجازات آویخته شد. اعلام اجرای این حکم با واکنش‌های مداخله‌جویانه نه تنها مقامات انگلیس و اروپا مواجه شد بلکه در نخستین واکنش از سوی آمریکا نیز رابرت مالی نماینده ویژه این کشور در امور ایران که از آغاز حوادث داخلی در ایران، بر ناآرامی های متمرکز شده، باز هم اظهارات مداخله جویانه خود و دولت بایدن را تکرار کرد.

تداوم رویکرد مداخله جویانه آمریکا در امور داخلی ایران

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا روز شنبه به اعدام علیرضا اکبری جاسوس سرویس اطلاعات مخفی آن کشور در ایران  واکنش نشان داد و مدعی شد که این اقدام بدون مجازات نخواهد ماند. سوناک در توییتر خود بدون اشاره موارد متعدد نقض حقوق بشر از سوی غرب، در جملاتی مداخله جویانه مدعی شد که اعدام جاسوسی انگلیسی از سوی ایران، نقض حقوق بشر است. جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا روز شنبه اعلام کرد که در واکنش به اعدام علیرضا اکبری، این کشور سفیرش را موقتا از تهران فرا خوانده، کاردار ایران در لندن را احضار و محمدجعفر منتظری دادستان کل ایران را هم تحریم کرده است. در واکنش به اظهارات مقام های بریتانیایی، «سایمون شرکلیف» سفیر بریتانیا در تهران به وزارت خارجه ایران احضار شده و «مراتب اعتراض به اقدامات خرابکارانه و مغایر با امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران» به وی ابلاغ شده و«درباره دام طراحی شده برای علیرضا اکبری» و «حمایت ناموجه و شیطنت آمیز از عامل جاسوسی» اعتراض شده است.

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در هم‌پیمانی با لندن برای سیاسی کردن یک پرونده قضایی، به اعدام علیرضا اکبری واکنش نشان داد.

مکرون شنبه شب با سخنانی مداخله جویانه گفت که اعدام جاسوس انگلیس را محکوم می کنیم. او در این متن با لندن ابراز «همبستگی» کرد. رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز شنبه در اولین واکنش دولت بایدن در این زمینه گفت: از شنیدن خبر اعدام علیرضا اکبری یک شهروند انگلیسی-ایرانی وحشت کردم.

واکنش منفی و محکوم کردن اعدام ابر جاسوس سرویس جاسوسی انگلیس در ایران از جانب غرب مساله ای غیر منتظره نیست. نگاهی به فهرست جرایم اطلاعاتی و اقدامات جاسوسی علیرضا اکبری نشان دهنده عمق اقدامات خیانتکارانه او و ارزشش برای لندن بوده است. در واقع اکبری یکی از مهمترین عوامل نفوذی سرویس جاسوسی انگلیس بود که اطلاعات مهم ایران را جمع‌آوری و به صورت کاملا آگاهانه و هدفمند در اختیار این سرویس قرار می‌داده است. طبق بیانیه وزارت اطلاعات ایران، وی دارای دسترسی‌هایی به برخی دستگاه‌های حساس ایران بود و در همان حد نیز اطلاعات مکتسبه را به صورت کاملا آگاهانه و به دفعات متعدد در اختیار سرویس جاسوسی دشمن قرار داده بود. در واقع اقدامات علیرضا علیه امنیت ملی ایران با جاسوسی به نفع انگلیس و ارتباطات با سرویس جاسوسی «ام آی 6 »، دیدارهای متعدد با افسران اطلاعاتی دشمن در کشورهای مختلف و مدت طولانی جاسوسی، مصداق جنایت گسترده علیه امنیت داخلی و خارجی ایران است. همچنین اقدامات سرویس جاسوسی انگلیس در این پرونده نشان دهنده ارزش اکبری برای این سرویس، اهمیت دسترسی‌ها و اعتماد دشمن به وی بوده است.

مساله مهم اینکه برخورد قاطعانه ایران اعم از دستگاههای اطلاعاتی و قوه قضاییه با علیرضا اکبری ابرجاسوس سرویس اطلاعاتی انگلیس نشان دهنده عزم ایران در زمینه مقابله فعال و موثر با اقدامات جاسوسی خارجی و در عین حال اشراف اطلاعاتی  دستگاهها و نهادهای امنیتی و اطلاعاتی ایران بر افراد و فعالیتهای مشکوک به ویژه در ارتباط با دستگاههای اطلاعاتی خارجی است. در عین حال اعدام علیرضا اکبری به مثابه هشداری جدی برای سرویس های جاسوسی خارجی در زمینه تلاش برای اعمال نفوذ اطلاعاتی در ایران و برخورد قاطع با اقدامات خیانتکارانه و همکاری با سرویس های جاسوسی خارجی است.

«علیرضا اکبری» جاسوس انگلیس در ایران به اعدام محکوم شد

اعدام جاسوس بریتانیا در ایران

کلیدواژه