مبالغی که تحت عنوان کمک های بشردوستانه وارد افغانستان می شود، در اختیار طالبان قرار می گیرد
(last modified 1401-10-26T09:23:52+00:00 )
جدی 26, 1401 13:53 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: مبالغی که به صورت منظم تحت عنوان کمک های بشردوستانه وارد افغانستان می شود، در اختیار طالبان قرار می گیرد.

سید حسین هادی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری گفت: بخشی از مبالغی که به صورت هفته وار و گاهی هفته ای دو بار به افغانستان می رسد، شفاف و بخشی غیر شفاف است، به گونه ای که نه مبداء آن ها مشخص است و نه مقصد آن ها. این مبالغ به صورت منظم و معمولا هفته ای چهل میلیون دالر داخل افغانستان می شود.

وی افزود: بر اساس گفته های مقامات سازمان ملل متحد این مبالغ به بانک مرکزی افغانستان انتقال پیدا می کند، از آن طریق به بانک بین المللی افغانستان منتقل می شود و سپس به سازمان های بین المللی داخلی و بین المللی برای کمک به مردم انتقال می یابد، تا اینجای کار روند انتقال مشخص است اما نمی توان گفت این مبالغ از دسترس حکومت طالبان به دور می ماند.

به گفته این کارشناس سیاسی بخشی از این مبالغ معمولا هر دو هفته یک بار از طرف بانک مرکزی افغانستان به خاطر حفظ ارزش افغانی و کاهش نرخ ارز به بازار عرضه می شود اما مشخص نیست که بخش قابل توجهی از آن به چه سازمان های خصوصی داخلی و بین المللی انتقال می یابد و از چه طریقی و به چه کسانی کمک می شود، بعید است حکومت طالبان به این پول ها دسترسی نداشته باشد و قطعا این مبالغ بدون اجازه آن ها به دست کسی نمی رسد.

هادی با بیان اینکه این مبالغ با توجه به توافقنامه ای که بین امریکایی ها و طالبان در دوحه به امضا رسید به صورت هفته وار به افغانستان منتقل می شود، عنوان کرد: درپی ممنوعیت تحصیل دختران توسط طالبان و واکنش های تندی که در سطح داخلی و بین المللی درپی داشت انتظار می رفت که این کمک ها کاهش پیدا کند یا قطع شود اما این مبالغ به صورت مستمر به افغانستان تزریق می شود.

این کارشناس افغان یادآور شد: از سوی دیگر رفتار و گفتار غربی ها در خصوص مسایل افغانستان باهم متفاوت است، ارتباط با طالبان وجود دارد، کمک های دوامدار به آن ها صورت می گیرد، دیدارهای رسمی و غیر رسمی در کشورهای مختلف انجام می شود و به این ترتیب این مبالغ به افغانستان منتقل شده و به بهانه کمک های بشردوستانه در اختیار طالبان قرار می گیرد.

هادی با اشاره به گفته های مقامات سازمان ملل مبنی بر اینکه مبالغ کمکی به افغانستان در یک حساب خصوصی قرار می گیرد و به مصرف می رسد و اعلام منظم طالبان در خصوص رسیدن این کمک ها به افغانستان گمراه کننده است، عنوان کرد: سازمان ملل نمی خواهد خود را تحت فشار افکار عمومی قرار داده و مشروعیت خود را زیر سوال ببرد در حالیکه قضیه در عمل به گونه ای دیگر است.

وی تصریح کرد: ارتباط عمیقی بین کشورهای غربی و حتی سازمان ملل با طالبان وجود دارد و با نگاه به توافقنامه دوحه این مسایل قابل پیشبینی بود و این کمک ها هم در همان راستا ارایه می شود.

 

کلیدواژه