جدی 28, 1401 13:17 Asia/Kabul
  • عزم ایران و ترکیه بر تعمیق همکاری ها
    عزم ایران و ترکیه بر تعمیق همکاری ها

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز سه شنبه در آنکارا با رئیس جمهوری ترکیه دیدار و درباره موضوعات دوجانبه و منطقه ای گفت و گو کرد.

در دیدار "حسین امیر عبداللهیان" وزیر امور خارجه ایران با "رجب طیب اردوغان" رییس جمهور ترکیه طرفین در خصوص سفر آتی "سید ابراهیم رئیسی" رییس جمهوری اسلامی ایران به ترکیه و همچنین برگزاری هشتمین نشست شورای عالی روابط دو کشور، تبادل نظر شد.

رئیس جمهوری ترکیه در این دیدار با اعلام آمادگی برای ارتقای روابط دو جانبه با ایران ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک میزبان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران باشد.

ایران و ترکیه به رغم برخی اختلافات، در بسیاری دیگر از مسائل منطقه ای از جمله حمایت از آتش بس و رفع محاصره انسانی در یمن ، حمایت از مساله فلسطین و تلاش برای گفتگو‌های سه جانبه، تهران، باکو، آنکارا در حل مسائل حوزه قفقاز توافق دارند؛ در واقع اراده مقامات دو کشور تقویت مناسبات است زیرا این دو همسایه در بسیاری از موضوعات دارای منافع اقتصادی ، سیاسی و امنیتی مشترک هستند و همواره بر حسن همجواری تاکید کرده اند.    

رئیسان جمهوری ایران و ترکیه جولای 2022 در تهران در هفتمین نشست شورای عالی همکاری ایران – ترکیه، بر گسترش تعاملات با هدف توسعه همکاری در حوزه‌های انرژی، اقتصادی ، ورزشی و تسهیل در مراودات بانکی و سرمایه‌گذاری تاکید کردند.

همچنین در هفتمین نشست شورای عالی همکاری ایران – ترکیه، جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای تامین انرژی پایدار برای ترکیه از طریق صادرات گاز اعلام کرد. در این زمینه توافق شد تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به ترکیه برای ۲۵ سال آینده و افزایش میزان صادرات گاز در دستور کار طرفین قرار بگیرد.

در واقع، همکاری‌های اقتصادی، تجاری، ترانزیتی و امنیتی با وجود برخی اختلافات و رقابت‌های منطقه‌ای، از جمله از مولفه های همگرایی ایران و ترکیه  در سال های گذشته بوده است.

مساله حمایت ترکیه از مخالفان دولت بشار اسد در سوریه، حمایت از راه‌اندازی کریدور بین نخجوان و ج آذربایجان، روابط با رژیم صهیونیستی و اختلاف در منابع آبی رود ارس، نمونه هایی از موارد اختلافی ایران و ترکیه و رقابت های منطقه ای دو کشور است، اما با وجود این، منافع و زمینه های همکاری این دوهمسایه با اشتراکات فراوان تاریخی و فرهنگی، بسیار گسترده است و مقامات ایران و ترکیه نیز همواره بر آن تاکید کرده اند. در همین راستا، رئیس جمهوری ترکیه در دیدار وزیر امور خارجه ایران، روابط تهران و آنکارا را مهم و ممتاز خواند.

ایران و ترکیه پیشتر افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور تا 30 میلیارد دلار تا سال 2015 را پیش بینی کرده بودند که به دلایلی همچون تحریم ها، تحقق نیافت اما ترکیه همچنان از شریکان اصلی تجاری ایران باقی مانده است؛  در شش ماه نخست امسال ( 1401 شمسی ) 11 درصد کل صادرات 24 میلیارد و 251 میلیون دلاری ایران به  ترکیه بوده است که نشان دهنده رشد 14 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال 1399 است.

بدیهی است ، افزایش تعاملات سیاسی و گسترش روابط اقتصادی می تواند زمینه ساز کاهش فضای تعارض و اختلاف بین دو کشور شود که این برای ثبات منطقه ای نیز ضروری است. بر همین اساس، اکنون همکاری در زمینه انرژی، حمل و نقل، گردشگری، تجارت، علم و فناوری و ارتباطات از جمله حوزه هایی است که در دستور کار مسوولان ایران و ترکیه قرار دارد و می تواند در تدوین نقشه راه همکاری‌های بلند مدت ایران و ترکیه مورد توجه قرار گیرد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران درباره آخرین تحولات در روابط ایران و ترکیه گفته است : روابط ایران و ترکیه در مسیر درست خود قرار دارد و امروز می‌توانیم از ترکیه به عنوان یکی از همسایگانی که بهترین مناسبات با ایران را دارند، یاد کنیم.

 

 

کلیدواژه