دلو 01, 1401 13:00 Asia/Kabul
  • نگرانی اروپایی ها از امنیت آفرینی سپاه پاسداران
    نگرانی اروپایی ها از امنیت آفرینی سپاه پاسداران

"حسین امیر عبداللهیان" وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگوی تلفنی با "توبیاس بیلستروم" همتای سوئدی خود با بیان اینکه اروپایی‌ها مدیون مجاهدت‌های سپاه در مسیر مبارزه با تروریسم هستند، گفت: سپاه پاسداران پایتخت‌های اروپایی را از شر حملات داعش نجات داد.

پارلمان اروپا در ادامه اقدامات ضدایرانی و مواضع مداخله‌جویانه اخیر خود در امور ایران، روز پنج‌شنبه 19 ژانویه (29 دی‌ماه) با تصویب طرحی ضدایرانی، خواستار قرار گرفتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست موسوم به «تروریستی» اتحادیه اروپا شد. البته مصوبات پارلمان اروپا الزام‌آور نیست و تنها در حکم پیشنهاد به شورای اروپا است.

این اقدام ضد ایرانی پارلمان اروپا، می تواند هم نشان دهنده نارضایتی و درماندگی اروپایی ها در برابر امنیت آفرینی سپاه پاسداران و هم نشان دهنده بدعتی نامشروع از سوی پارلمان اروپا در تروریستی خواندن نهادی برآمده از قانون اساسی یک کشور مستقل محسوب می شود. این اقدام ضد ایرانی پارلمان اروپا، بر اساس منشور ملل متحد نیز فاقد وجاهت است؛ در بند ۷ ماده ۲ منشور ملل متحد آمده است "هیچیک از مقررات مندرج در این منشور، ملل متحد را مجاز نمی‌دارد در اموری که ذاتاً جزو صلاحیت داخلی هر کشوری است دخالت نماید و اعضاء را نیز ملزم نمی‌کند که چنین موضوعاتی را تابع مقررات این منشور قرار دهند لیکن این اصل به اعمال اقدامات قهری پیش‌بینی شده در فصل هفتم لطمه وارد نخواهد آورد."

در این حال، باید در نظر داشت کشورهای اروپایی و مجموعه اتحادیه اروپا در ماههای اخیر و با هدف دامن زدن به ناآرامی و آشوب ها در ایران و تضعیف توان و اقتدار نیروهای نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی در برقراری امنیت ، در چند نوبت فرماندهان نظامی ایران را تحریم کرده اند اما به رغم همه این اقدامات و توطئه ها، با هوشیاری ملت و تلاش نیروهای مسلح از جمله سپاه پاسداران، آرامش و امنیت به شهرهای مختلف ایران بازگشته است.  

واقعیت این است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دلیل مبارزه جدی با افراد و گروههای تروریستی، نقش برجسته ای در برقراری امنیت در کشور و همچنین در منطقه غرب آسیا ایفا کرده است، مبارزه با گروه‌های تروریستی داخلی و خارجی از منافقین تا گروهک داعش در کارنامه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وجود دارد که در این مسیر شهدایی همچون شهید سردار حاج قاسم سلیمانی و دیگر شهدای مقاومت را نیز تقدیم کرده‌ است.

سپاه پاسداران در سال های اخیر توانست ائتلافی قدرتمند در مبارزه با تروریسم در منطقه و خصوصاً در سوریه به وجود آورد. در این ائتلاف، در کنار نهادهایی همچون ارتش‌های سوریه، عراق و روسیه، سازمان‌های مردمی، با الگو قرار دادن  نیروی مقاومت بسیج ایران، نقش برجسته و مؤثری در مبارزه با تروریسم ایفا کردند. در واقع با کمک همین نیروهای مردمی در منطقه، گروهگ های تروریستی نابود و عناصر باقی مانده از آنها نیز فراری شدند. بنابراین امنیت کنونی در منطقه و جلوگیری از پیشروی های داعش که تهدیدی برای کشورهای اروپایی نیز محسوب می شد، نتیجه مجاهدت و مبارزه جدی نیروهای سپاه پاسداران و نیروهای مقاومت با تروریست ها است.

سردار سرلشکر پاسدار "حسین سلامی" فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز دراینباره تاکید کرده است: اگر مجاهدت های مجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به ویژه با محوریت نیروی قدس و فرماندهی شهید سلیمانی نبود، قطعاً آتشفشان تروریستی که توسط آمریکایی ها ایجاد شد، دامنگیر اروپایی ها می شد و امنیتی که امروز در اروپا حاکم است، از بین می رفت.

کلیدواژه