انفجارهای تروریستی در استانبول ترکیه
(last modified 1395-09-21T09:11:31+00:00 )
قوس 21, 1395 13:41 Asia/Kabul
  • انفجارهای تروریستی در استانبول ترکیه

" سلیمان سویلو " وزیر داخله ترکیه اعلام کرد : تعداد کشته شدگان دو انفجار در شهر استانبول به ۲۹ تن رسیده که ۲۷ تن آنها افسران پلیس هستند .

زخمی شدگان این انفجارها نیز تاکنون به ۱۶۶ تن بالغ شده است . در پی عملیات تروریستی خونین دراستانبول ، دولت آنکارا امروز (یکشنبه) را عزای عمومی اعلام کرد . تاکنون هیچ یک از گروه های تروریستی مسوولیت این انفجار را به عهده نگرفته اند . با وجود این ، مقام های ترک به گمانه زنی و وارد ساختن اتهام هایی به مخالفان خود اقدام می کنند .

شکی نیست که ، انجام عملیات تروریستی در هر نقطه ای از جهان از جمله ترکیه محکوم است و بعید است که تروریست ها با این گونه عملیات به اهداف و خواسته های خود دست یابند . با وجود این باید دید که ، ریشه ها و دلایل اصلی این گونه انفجارها و کشتارها چیست ؟ و چرا ترکیه  با معضلات ناشی ازعملیات تروریستی مواجه  شده است  ؟

ریشه یابی این وقایع نشان می دهد  سیاست های حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه در عرصه های داخلی و خارجی طی بیش از یک دهه گذشته ، زمینه ساز این گونه اقدامات مذموم  است . در واقع ، به نظر می رسد سیاست گذاری های دولت حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه ، در راستای دشمن تراشی برای دولت و مردم این کشور در داخل و در سطح منطقه است .

در حال حاضر، دولت ترکیه در داخل با چند مشکل اساسی رو به رو است . درگیری های طولانی مدت ارتش با نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه  (پ. ک. ک.) سبب  ادامه کشتار متقابل نیروهای شبه نظامی کرد و نظامیان ترک شده است  . رئیس جمهوری ترکیه اخیرا" اعلام کرده است که ، تا نابودی کامل نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه - پ. ک. ک.- به عملیات علیه آن ها ادامه خواهد داد . عملیات ارتش ترکیه در مناطق کردنشین جنوب و جنوب شرقی ترکیه در حالی ادامه دارد که ، در جریان عملیات ارتش ، شمار زیادی از غیرنظامیان کرد جان خود را از دست داده اند . با وجود هشدار نهادهای مدافع حقوق بشری ، دولت آنکارا همچنان به کشتار کردهای ساکن ترکیه ادامه می دهد . علاوه بر معضل جنگ و درگیری های داخلی به دلیل سیاست های نادرست دولت آنکارا ،  اقتصاد ترکیه نیز طی سال های اخیر  بسیار آسیب پذیر شده است  . در حالی که ، ده سال پیش اقتصاد ترکیه در وضعیت  مطلوبی قرار داشت و یکی از دلایل گرایش مردم به سمت حزب حاکم عدالت و توسعه ، سیاست های اقتصادی دولت آنکارا بود . به این مشکلات ، باید مقابله با احزاب مخالف و در تنگنا قرار دادن آن ها را نیز افزود . سیاست رئیس جمهوری ترکیه به گونه ای است که ، برخی احزاب مخالف حاکمیت در آستانه حذف  کامل از عرصه های سیاسی و اجتماعی ترکیه قرار گرفته اند . در عین حال ، درگیری با گروه فتح الله گولن رهبر معنوی نورچی های ترکیه - که حامیان زیادی در کشور دارد - و حبس ، برکناری و اخراج صدها هزار تن از نیروهایی که به اذعان مقام های آنکارا تمایل و یا گرایش به گروه موسوم به فتو در ترکیه دارند ، نیز از دیگر مشکلات  این کشور است . در حقیقت ، بسیاری از مقام های دولت آنکارا نیز به گروه  گولن وابسته هستند و این وابستگی می تواند مشکلات مضاعفی برای دولت حزب حاکم عدالت و توسعه ایجاد نماید .  

جدا از مشکلات داخلی ، برخی مشکلات منطقه ای نیز بروز وضعیت نامطلوب جاری را در ترکیه تشدید کرده است . عملیات نظامی ارتش ترکیه درخاک کشورهای همسایه را باید معضل منطقه ای ترکیه قلمداد کرد . با وجود اعتراض های مکرر دولت های دمشق و بغداد ، ارتش ترکیه بخش هایی ازاراضی سوریه و عراق را اشغال کرده است .  عراق و سوریه ، بارها از ترکیه خواسته اند نیروهای  خود را از خاک این دوکشور خارج سازد . در واکنش به این اعتراض ها ، رئیس جمهوری ترکیه از اساس استقلال و تمامیت ارضی هر دوکشور را انکار کرده است . به عنوان مثال ، در مورد اعتراض عراق به اشغال شهر موصل ، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه ادعا کرده است که ، موصل شهر تاریخی و ابا و اجدادی ترکیه است .با مروری براین واقعیت ها می توان به علت وریشه مشکلات آنکارا پی برد . در واقع ، وضع موجود باز خورد اشتباهات سیاسی ترکیه است .   

کلیدواژه