روسیه در تلاش است با برقراری روابط نزدیک با طالبان بتواند از آن ها در برابر اهداف امریکا در منطقه استفاده کند
(last modified 1401-11-03T08:11:35+00:00 )
دلو 03, 1401 12:41 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: روسیه در تلاش است که با برقراری روابط نزدیک با طالبان بتواند از آن ها در برابر امریکا و اهدافش در منطقه استفاده کند.

محمد مختاری در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به سفر اخیر ضمیر کابلوف نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان به کابل و دیدارش با مقامات طالبان و اظهار اینکه روسیه نمی خواهد افغانستان منزوی شود و به همکاری با طالبان ادامه می دهد، اظهار داشت: روسیه با وجود اینکه درگیری های بزرگی در منطقه دارد اما نمی خواهد از مساله افغانستان و فعالیت رقبای خود در آن غافل باشد.  

وی افزود: روس ها اخیرا درگیری شدیدی در اوکراین دارند و در آنجا دچار مشکلات زیادی هستند، چین هم در تایوان و برخی نقاط دیگر درگیری ها و مشکلاتی دارد از اینرو این کشورها تمایل کمتری نشان داده اند که به مسایل افغانستان ورود پیدا کنند به این ترتیب امریکایی ها در قضایای افغانستان ورود پیدا کردند و ورود و خروج شان به افغانستان در راستای منافع خودشان بوده است.

به گفته این کارشناس سیاسی قدرت های منطقه ای و جهانی در راستای منافع امنیتی و جهانی خود هر زمانی که لازم دانسته اند نقطه ای را ناامن کرده اند و هر وقت منافع شان ایجاب کرده امنیت نسبی را در آن نقطه ایجاد کرده اند و در افغانستان هم اینگونه عمل کرده اند.

مختاری عنوان کرد: با توجه به ارتباطات چند جانبه ای که طالبان ایجاد کرده اند احتمالا امریکایی ها به این نتیجه رسیده اند که طالبان برای آن ها شریک قابل اعتمادی نیستند چون در گذشته هم ارتباطاتی با کشورهای منطقه و همسایه برقرار کرده بودند و یا به عبارتی کشورهای منطقه به نوعی در بین طالبان نفوذ کرده بودند، امریکایی ها هم سعی کرده اند خود را از این فضا به دور نگه دارند و حضور خود را در افغانستان در راستای منافع خود به شکل دیگری ادامه دهند که عبارت از ایجاد داعش است و این مساله اخیرا جدی تر هم شده است.

این کارشناس سیاسی بیان داشت: روس ها هم علی رغم مشکلاتی که در غرب کشور خود دارند ناگزیر هستند نسبت به جنوب کشورشان به ویژه افغانستان هم بی توجه نباشند و از زمان روی کار آمدن طالبان در حدود یک و نیم سال گذشته ارتباطات نرم خود را با آنان داشته اند و از آنجا که امریکایی ها و غربی ها ممکن است تحت عنوان داعش فتنه جدیدی برپا کنند، روس ها به این فکر افتاده اند که با تقویت طالبان و ارتباط با آنان بتوانند خطر داعش را تا حدی مهار کنند.

وی با اشاره به نشست هایی که قرار است توسط روسیه و برخی دیگر از کشورهای منطقه در مورد افغانستان برگزار شود عنوان کرد: بعید است این نشست ها تاثیری بر طالبان داشته باشد یا کمکی به بهبود اوضاع در افغانستان کند، کشورهای منطقه از جمله روسیه سعی می کنند به نحوی از وخیم تر شدن اوضاع در افغانستان جلوگیری کنند، در راستای به رسمیت شناسی طالبان هم کار خاصی انجام نمی شود زیرا اگر چنین برنامه ای وجود داشت در نشست های قبلی آن را عملی می کردند.

مختاری اظهار کرد: کشورهای منطقه هم نمی توانند به طالبان اعتماد کنند زیرا نتوانستند آن ها را قانع کنند که در راستای منافع مردم افغانستان و خواسته های جامعه جهانی گام بردارند و طبعا روس ها نیز احتیاط می کنند اما از سوی دیگر با توجه به رقابت هایی که در منطقه وجود دارد کشورهای منطقه تلاش می کنند از نفوذ امریکا، استفاده از طالبان در راستای منافع خود و اقداماتی که در منطقه انجام می دهند غافل نباشند.

وی اضافه کرد: در نتیجه همین مسایل است که روس ها تلاش می کنند با طالبان ارتباط داشته و به نوعی آن ها را با خود هماهنگ کنند و بتوانند از وجود آن ها در برابر امریکایی ها استفاده کنند.

 

کلیدواژه