دلو 05, 1401 16:31 Asia/Kabul
  • تحریم کالاهای سوئدی و هلندی از سوی الازهر؛ لزوم واکنش قاطع به توهین به قران کریم
    تحریم کالاهای سوئدی و هلندی از سوی الازهر؛ لزوم واکنش قاطع به توهین به قران کریم

الازهر مصر روز چهارشنبه از شهروندان جهان عرب و مسلمانان خواست تا تمامی محصولات هلندی و کالاهای سوئدی را بایکوت کرده و در حمایت از قرآن کریم موضعی قوی و واحد اتخاذ کنند.

الازهر در بیانیه‌ای اعلام کرد که تحریم تمامی محصولات هلندی و کالاهای سوئدی، «پاسخ مناسبی به دولت‌های این دو کشور در توهین به یک و نیم میلیارد مسلمان و پافشاری آن‌ها در حمایت از جنایات نفرت‌انگیز و وحشیانه تحت لوایی غیرانسانی و غیراخلاقی که آزادی بیان می‌نامند». الازهر همچنین تاکید کرد که اقدامی همچون سوزاندن قرآن کریم به مثابه «دیکتاتوری هرج‌ومرج‌گونه، بی اخلاقی و سلطه بر مردم شریفی است که با خدا و هدایت آسمان‌ها پیوند دارند».

بیانیه تند الازهر که از مراکز مهم دینی و فرهنگی جهان اسلام است در قبال اقدام موهن راست گرایان افراطی در کشورهای سوئد و هلند در آتش زدن قران کریم ،لزوم واکنش قاطع جهان اسلام به تداوم اقدامات اسلام ستیزانه در غرب را بیش از پیش آشکار می سازد. در روزهای اخیر کنش های خصمانه دو نفر از راست گرایان افراطی که گرایشات شدید اسلام ستیزانه دارند در آتش زدن قران کریم موجب واکنش سراسری جهان اسلام و عرب شده وشمار زیادی از این کشورها با انتشار بیانیه هایی این اقدامات موهن را محکوم نموده اند.

شنبه ۲۱ ژانویه  «راسموس پالودان» رهبر حزب دانمارکی اسلام‌ستیز و افراطی «استرام کورس» در اقدامی اهانت‌آمیز اقدام به سوزاندن قرآن کریم مقابل سفارت ترکیه در استکهلم پایتخت سوئد کرد و نیروهای پلیس این کشور نیز از او حمایت کردند.پس از آن نیز ویدئویی روز دوشنبه در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌دهد که «ادوین واگنسولد»، رهبر گروه راست‌گرای پگیدا بعد از پاره کردن قران کریم ،این کتاب آسمانی را در آتش انداخت. اقدام این سیاستمدار افراطی در سوئد با واکنش‌های گسترده‌ای از جمله در ایران روبرو شده است. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در توئیتی نوشت: هتک حرمت قرآن کریم و نفرت پراکنی علیه مقدسات اسلامی که باز در سوئد اتفاق افتاد را به شدت محکوم می‌کنم. نباید جریحه دار کردن احساسات مسلمانان جهان و اسلام هراسی به بهانه حمایت از آزادی بیان به امری مرسوم در برخی کشور‌های اروپایی مدعی حقوق بشر تبدیل شود.

این اقدامات موهن با اعتراضات گسترده در جهان  اسلام مواجه شده است . از جمله هزاران نفر از مردم استان صعده یمن، روز دوشنبه، در محکومیت هتک حرمت قرآن کریم در سوئد به خیابان‌ها آمدند.بعد از افزایش واکنش‌ها، کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی، امارات، اردن و اعضای شورای همکاری خلیج فارس نیز در بیانیه‌‌هایی اقدامات گروه‌های افراطی در هلند و سوئد درهتک حرمت قرآن کریم و سوزاندن آن را محکوم کردند.با این حال واکنش های اعتراضی کافی نبوده و بایستی اقدامات موثرتر و گسترده تری برای جلوگیری از تکرار این اقدامات ضد اسلامی انجام شود که به صورت عامدانه و در راستای اسلام ستیزی صورت می گیرد .قبل از این نیز مساله انتشار کاریکاتورهای توهین آمیز به ساحت مقدس پیامبر اکرم (ص) از جانب نشریه فکاهی فرانسوی «شارلی ابدو» با واکنش های گسترده ای در جهان اسلام و حتی در سطح جهانی مواجه شده است. در همه این موارد مقامات ارشد غربی مانند امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و وزرای خارجه سوئد و وزیر خارجه هلند تلاش کرده اند تا این اقدامات توهین آمیز را به بهانه وجود آزادی بیان در غرب توجیه نمایند. «ووبکه هوکسترا» وزیر امور خارجه هلند، با دفاع از اقدام رئیس گروه راست گرای افراطی پگیدا در پاره کردن قرآن کریم مقابل ساختمان پارلمان ملی این کشور مدعی شد که جنبه تحریک‌آمیز و توهین‌آمیز چنین اقداماتی را درک می‌کند، اما به نظر او آزادی بیان یک ارزش مهم است و این آزادی در مورد عقاید نفرت‌انگیز نیز صدق می‌کند.

این در حالی است که کشورهای غربی  با هر گونه اظهار نظر در باره امور مقدس نزد آنها مانند مساله هولوکاست مقابله کرده و اندیشمندان و محققانی که آن را زیر سئوال ببرند به شدید ترین وجه برخورد می کنند. هم چنین آزادی بیان مسلمانان و اعتراضات آنها به توهین به پیامبر اکرم (ص) و قران کریم در این کشورها سرکوب می شود. «میکائیل یوکسل» رهبر حزب اسلام‌گرای سوئد (نیانس) می گوید: دولت سوئد به دنبال سلب آزادی‌های مسلمانان و مهاجرین در این کشور است. شاید سوئد از بیرون کشوری به نظر برسد که طرفدار آزادی است، اما فکر می‌کنم خوب است که از ظلم و ستم بر مهاجران به ویژه مسلمانان در این کشور آگاه باشیم./

 

کلیدواژه