دلو 06, 1401 10:03 Asia/Kabul
  • پاسخ متقابل ایران به تحریم های اتحادیه اروپا 
    پاسخ متقابل ایران به تحریم های اتحادیه اروپا 

جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به تحریم‌های اخیر اتحادیه اروپا فهرست تازه‌ای از اشخاص و نهاد‌های اروپایی تحت تحریم جمهوری اسلامی را منتشر کرد.

در این فهرست که روز چهارشنبه از سوی وزارت امور خارجه ایران منتشر شد، نام ۳ نهاد و شرکت به همراه ۲۲ فرد مسوول در کشورهای عضو اتحادیه اروپا در کنار یک نهاد و ۸ شخص مسوول و یا دارای سابقه مسوولیت در بریتانیا گنجانده شده است.

در بیانیه وزارت امور خارجه ایران آمده است که اشخاص و نهادهای قرار گرفته در این فهرست به دلیل «حمایت از تروریسم و گروه‌های تروریستی، تحریک و تشویق به اقدامات تروریستی و خشونت علیه مردم ایران، دخالت در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران، ترویج خشونت و ناآرامی در ایران، نشر اکاذیب و ترویج اطلاعات غلط در مورد ایران و نیز مشارکت در تشدید تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران که به مثابه تروریسم اقتصادی می‌باشد» تحت تحریم قرار گرفته‌اند.

این اقدام ایران پاسخی به اقدام‌های تحریمی اخیر اتحادیه اروپا و بریتانیا علیه برخی از نمایندگان مجلس، مسئولان قضایی، نظامی ،انتظامی و فرهنگی ایران است.

اتحادیه اروپا روز دوشنبه از تصویب چهارمین بسته تحریمی علیه ایران، به بهانه مسائل حقوق‌بشری در شورای وزیران امور خارجه این اتحادیه خبرداد؛ تحریم‌های جدیدی که با اعمال آنها، فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران به بهانه مسائل حقوق‌بشری به ۱۷۳شخصیت و ۳۱نهاد افزایش یافته‌است.

به دنبال تحولات ماه های اخیر و بروز برخی ناآرامی ها در شهرهای ایران، اتحادیه اروپا و کشورهای بریتانیا، فرانسه و آلمان به همراه آمریکا و کانادا، رویه هایی را علیه ایران درپیش گرفته اند که نشان دهنده سیاست تقریبا همیشگی این کشورها در فرصت طلبی برای اعمال فشارهای سیاسی و اقتصادی بر ایران است.

طرف های غربی از جمله اروپایی ها پس آنکه در طرح های سیاسی و تبلیغاتی خود برای  گسترش خشونت و آشوب در ایران ناکام ماندند اکنون سعی می کنند با افزایش تحریم های اقتصادی، هم فشارها بر دولت ایران را تشدید کنند و هم به بهانه دفاع از حقوق بشر، به نارضایتی ها در داخل کشور دامن بزنند و زمینه را برای تداوم آشوب ها فراهم کنند.

این در حالی است که از نظر جمهوری اسلامی ایران، اقدامات غیر سازنده غربی ها در اعمال تحریم ها و مداخله در امور داخلی ایران، ابزاری نخ نما و بی اثر است که نمی تواند ایران را تسلیم زیاده خواهی غربی ها کند. ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تحت تحریم بوده و از سال 2018 که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا از برجام خارج شد، تحریم های حداکثری نیز بر ایران اعمال شده است اما جمهوری اسلامی ایران در همه این سال ها در هیچ یک از سیاست های خود عقب نشینی نکرده است و طرف های غربی تحریم کننده نیز به اهداف خود نرسیده اند.

ایران همچنین ثابت کرده است که در مقابل اقدامات تحریمی غیرسازنده طرف‌های غربی، واکنش متقابل و متناسب نشان خواهد داد و تاکنون در چند نوبت اقدام به تحریم مقامات، نهادها و شرکت های آمریکایی، اروپایی و کانادایی کرده است. 

 "حسین امیر عبداللهیان" وزیر امور خارجه ایران نیز چهارشنبه در گفتگوی تلفنی با همتای فرانسوی ضمن انتقاد از مواضع و اقدامات غیر سازنده پارلمان اروپا تصریح کرد: "سیاست شکست خورده تحریمی ترامپ را تکرار نکنید ما نیز امروز فهرست تحریمی جدید علیه اتحادیه اروپا و انگلیس که در برگیرنده 34 مقام و نهاد اروپایی است را در اقدام متقابل اعلام کردیم."

ایران برخی اشخاص حقیقی و حقوقی را در اتحادیه اروپا و انگلیس تحریم کرد

کلیدواژه