دلو 07, 1401 14:18 Asia/Kabul
  • روز خونین جنین؛ اوج افراط گرایی کابینه نتانیاهو
    روز خونین جنین؛ اوج افراط گرایی کابینه نتانیاهو

کابینه افراطی رژیم صهیونیستی در ادامه جنایت‌های خود ضد فلسطینی‌ها روز خونینی را در جنین رقم زدند.

از صبح امروز پنجشنبه نظامیان رژیم صهیونیستی با دخالت مستقیم شاباک به اردوگاه جنین یورش بردند که با مقاومت رزمندگان فلسطینی مواجه شدند. در این یورش 10 فلسطینی به شهادت رسیده و 16 نفر دیگر زخمی شدند. احتمال افزایش شمار شهدا نیز وجود دارد.

منابع خبری صهیونیستی دلایلی نظیر دستگیری یکی از اعضای برجسته جنبش جهاد اسلامی و یا ممانعت از انجام عملیات مقاومتی فلسطینی‌ها را از علل این جنایت نظامیان اسرائیلی عنوان کردند، اما این جنایت به ماهیت کابینه حاکم بر اراضی اشغالی ارتباط مستقیم دارد.

کابینه تازه تاسیس نتانیاهو، افراطی‌ترین کابینه تاریخ 75 ساله رژیم صهیونیستی است که برخی از وزرای آن از جمله وزیر امنیت داخلی آشکارا رفتارهای نژادپرستانه، تروریستی و خشن دارند. این کابینه رسماً بر افزایش خشونت علیه فلسطینی‌ها تاکید دارد و از همه ابزارهای خود نیز برای این خشونت بهره می‌گیرد. در همین راستا، در روزهای اخیر ایتمار بن گویر، وزیر امنیت داخلی موضوع استفاده از نیروهای سازمان اطلاعات و امنیت داخلی (شاباک) علیه فلسطینی‌ها را مطرح کرده بود که در جنایت امروز نیز از این نیروها استفاده شد.

شدت جنایت نظامیان اسرائیلی علیه فلسطینی‌ها به حدی بود که حتی خبرنگار نظامی شبکه صهیونیستی «کان» اعلام کرد که عملیاتی غیرعادی در جنین در جریان است. «هشام قاسم»، از اعضای کادر رهبری جنبش حماس در خارج از مرزهای فلسطین اعلام کرد: «جنایت خونینی که اشغالگران صهیونیست از صبح امروز در اردوگاه جنین آغاز کرده‌اند، نمود عملی رویکردهای دولت راستگرای افراطی جدید است که بر اساس آن دستور العمل‌های مربوط به استفاده از آتش سنگین علیه فرزندان ملت فلسطین برای سربازان و افسران صادر شده است.»

موضوع مهم دیگر این است که این جنایت با رزمایش مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی، سفر آنتونی بلینکن به اراضی اشغالی و همچنین سفر بنیامین نتانیاهو به اردن همزمان شده است. این رخدادهای سیاسی سوپاپ اطمینانی برای کابینه افراطی نتانیاهو جهت خشونت گسترده علیه فلسطینی‌ها است. کابینه رژیم صهیونیستی اطمینان دارد که در مقابل خشونت‌های گسترده با هیچ واکنش خارجی مواجه نخواهد شد و حتی کشورهای عربی نیز به یک بیانیه محکومیت اکتفا خواهند کرد. بنابراین، می‌توان گفت این خشونت گسترده برونداد عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، به حاشیه رفتن موضوع فلسطین در جهان عرب و انفعال آشکار نهادهای جهانی به خصوص شورای امنیت سازمان ملل متحد در قبال این جنایت‌ها است.

در همین راستا، وزارت امور خارجه قطر در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن جنایت جنین، اعلام کرد: «اسرائیل اشغالگر بیش از هر زمان دیگر مطمئن شده است که بازخواست نخواهد شد و از مجازات نیز فرار خواهد کرد. همین مسئله مشوق آن بوده است تا جنایات و تجاوزات بیشتری علیه برادران فلسطینی انجام دهد و غیر نظامیان را به قتل برساند.»

اگرچه جامعه جهانی اقدامی علیه جنایت‌های رزیم اشغالگر علیه فلسطینی‌ها انجام نداده و نخواهد داد، اما این جنایت‌ها و به خصوص جنایت امروز جنین، تاوان سنگینی برای صهیونیست‌ها از سوی فلسطینی‌ها خواهد داشت. این جنایت عزم و اجماع فلسطینی‌ها برای مقاومت را افزایش خواهد داد، درگیری میان فلسطینی‌ها و صهیونیست‌ها افزایش خواهد یافت و اراضی اشغالی از عملیات مقاومتی فلسطینی‌ها در امان نخواهد بود. این در واقع، پیامد مهم روی کار آمدن کابینه افراطی نتانیاهو در اراضی اشغالی است، موضوعی که حتی پیش از این برخی از شخصیت‌ها و مقامات اسرائیلی نیز درباره آن هشدار داده بودند.

کلیدواژه