دلو 08, 1401 09:32 Asia/Kabul
  • تیراندازی به سفارت باکو در تهران
    تیراندازی به سفارت باکو در تهران

صبح روز (جمعه-27 ژانویه) اتفاق تلخی در سفارت باکو در تهران رخ داده است.

سید "ابراهیم رئیسی" رئیس جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این اقدام تلخ و ناگوار ، خواستار رسیدگی هر چه سریعتر به این حادثه شده و بر حل و فصل فوری این رویداد تلخ تاکید کرده است. تحقیقات اولیه حاکی از آن است که فرد ضارب که از اهالی شهر "مرند" ایران ، از اتباع جمهوری آذربایجان همسری برگزیده بود ، با انگیزه شخصی به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران حمله کرده است.

در همین ارتباط ، سردار "حسین رحیمی" رئیس پلیس تهران اعلام کرد: "فردی که صبح روز جمعه با سلاح گرم به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران حمله کرده بود ، دستگیر شده است و تحقیقات از وی ادامه دارد".

سردار رحیمی تصریح کرد: "در تحقیقات اولیه ، فرد مهاجم انگیزه خود را مشکلات شخصی و خانوادگی اعلام کرده است".

گفته می شود، همسر این فرد  ، از ماه مارس سال گذشته میلادی به منظور سفر به کشور خود به محل سفارت مراجعه کرده ، اما دیگر از وی خبری نشده است. این که چگونه همسر این فرد بدون اجازه و اطلاع شوهرش از کشور خارج و به جمهوری آذربایجان بازگشته ابهامی است که در این زمینه وجود دارد.

"ناصر کنعانی چافی" سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ضمن ابراز همدردی عمیق با خانواده عضو کشته شده سفارت و ابراز همدردی با دولت و ملت مسلمان جمهوری آذربایجان ، گفته است: "نیروهای انتظامی و امنیتی بلافاصله وارد عمل شدند و فرد ضارب را دستگیر کردند که هم اکنون در حال بازجویی از وی هستند".

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در ادامه تاکید کرد: "این موضوع با اولویت و حساسیت بالا در حال بررسی است تا ابعاد این اقدام و انگیزه ضارب مشخص شود".

کنعانی همچنین تاکید کرد: "نتیجه بررسی های اولیه مقامات و دستگاه‌های ذیربط ، حاکی از انگیزه‌های شخصی در ورای این اقدام است،  فلذا با توجه به‌ ورود فوری دستگاه ها و نهادهای ذیربط انتظامی ، امنیتی و قضایی ، توصیه می گردد رسانه‌ها از انتشار اخبار غیر موثق و گمانه زنی‌ها در این رابطه اجتناب نمایند".

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین از مجروحین و صدمه دیدگان این حادثه تلخ در بیمارستان عیادت کرده است.

در یک جمعبندی کلی از اقدامات دولت جمهوری اسلامی ایران از لحظه دستگیری فرد ضارب تاکنون ، باید گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران به صورت رسمی مراتب تسلیت عمیق خود را به خانواده عضو کشته شده سفارت ، دولت و ملت مسلمان و همسایه جمهوری آذربایجان اعلام و بر رسیدگی دقیق و فوری به ابعاد مختلف این حادثه تلخ تاکید کرده است.

در عین حال ، بر اساس اظهارات فرد مهاجم و همچنین بررسی های فنی انجام شده ، انگیزه شخصی و غیرسیاسی عامل این رخداد تاسف آور بوده است. علاوه بر این ، بررسی‌های فنی و دقیق برای تعیین ابعاد این حادثه با هماهنگی مسوولین سیاسی ایران و جمهوری آذربایجان ادامه دارد و نتایج رسیدگی اعلام خواهد شد.

در یک جمعبندی باید گفت، با توجه به‌ عزم جمهوری اسلامی‌ایران برای رسیدگی دقیق این موضوع، با پرهیز از هرگونه شتاب زدگی و واکنش های نسنجیده ، بهتر است تا مشخص شدن کامل این رویداد تاسف بار از طرح اتهام های بی مورد خودداری شود .

 

 

کلیدواژه