دلو 11, 1401 13:55 Asia/Kabul
  • ادامه اتهامات ضد طالبان در مورد تروریسم
    ادامه اتهامات ضد طالبان در مورد تروریسم

در پی حمله تروریستی در مسجد پیشاور، وزیر کشور پاکستان‌ از طالبان خواست به این موضوع رسیدگی کند.

"رانا ثناالله" وزیر کشور پاکستان‌ تاکید کرد که تحریک طالبان همچنان از خاک افغانستان برای سازماندهی و حمله به اهداف مختلف در پاکستان استفاده می کنند. پیشتر وزیر دفاع پاکستان هم از طالبان خواسته بود با تقویت امنیت مرزها مانع از نفوذ تروریست های تحریک طالبان به خاک پاکستان شود. "خواجه محمد آصف" وزیر دفاع پاکستان که به همراه نخست وزیر و فرمانده ارتش برای بررسی حمله مرگبار به مسجد مقر پلیس در شهر پیشاور به این شهر رفته بود، گفت: تروریست‌ها از قلمرو افغانستان ضد اسلام آباد اقدام می کنند. براساس تازه ترین گزارش ها، آمار کشته شدگان حمله تروریستی ظهر دیروز دوشنبه به یک مسجد در شهر پیشاور مرکز ایالت خیبرپختونخوا در شمال غرب پاکستان به ۹۰ نفر افزایش یافته است.

تحریک طالبان پاکستان با برعهده گرفتن مسولیت حمله انفجاری به مسجد پیشاور اعلام کرد، این حملات انتقام جویانه ادامه خواهد داشت. اگر چه طالبان افغانستان این انفجار را محکوم کرده اند اما از دیدگاه مقامات پاکستان کافی نیست و باید اقدامات عملی را در مقابله با گروه های تروریستی از جمله تحریک طالبان در دستور کار خود قرار دهد.  "نجمه اقبال" کارشناس مسایل افغانستان در این باره می گوید:

«طالبان افغانستان همچنان متهم به حمایت از طالبان پاکستان‌است. ارتش این کشور می گوید اقدامات لازم را برای مقابله با گروههای تروریستی اتخاذ و عملیاتی کرده است اما سازماندهای مجدد عناصر وابسته به تحریک طالبان در خاک افغانستان این امکان را برای انها فراهم می کند که اهدافی را در خاک پاکستان مورد هدف قرار دهند».

اگر چه طالبان افغانستان همچنان بر مقابله با تروریست ها تاکید دارد اما ادامه ظن پاکستان در این خصوص می تواند بیش از پیش بر روابط اسلام اباد و طالبان تاثیر منفی بگذارد. طالبان که دست پرورده سازمان اطلاعات ارتش پاکستان "ای اس ای" محسوب می شود، اکنون که مجددا در افغانستان به قدرت بازگشته است به چالش جدی برای دولت افغانستان تبدیل شده است. زیرا آن گونه که مقامات پاکستان می گویند، با تحول سیاسی در افغانستان در یک سال گذشته و خروج امریکا از این کشور سر ریز تحرکات تروریستی متوجه پاکستان شده است. "عبدالطیف نظری" کارشناس مسایل سیاسی در این باره می گوید:

«به نظر می رسد، پاکستان انتظار آنرا نداشت که طالبان افغانستان روزی به چالش جدی برای امتیت افغانستان تبدیل شود. از دیدگاه اسلام اباد، طالبان که در گذشته با شگردهای گروه های تروریستی آشنا است به راحتی می تواند تحریک طالبان را زمین گیر و نابود کند اما فعلا به محکوم کردن حملات تحریک طالبان بسنده می کتد».

درهر حال، تشدید حملات تروریستی از سوی تحریک اتصاف به طور جدی توان ارتش پاکستان را برای مقابله با گروه های تروریستی زیر سوال می برد. علاوه براین، برخی از محافل سیاسی در پاکستان معتقدند، دولت این کشور باید در مناسبات خود با برخی گروه های منطقه ای تجدید نظر کند. در همین حال به نظر می رسد، گروه های مختلف تروریستی در داخل پاکستان به نیابت از گروه های تروریستی دیگر اقدام به حملات تروریستی می کنند که بی توجهی به این مساله می تواند در آینده، پاکستان را با شرایط دشوار امنیتی مواجه کند. به خصوص آن که برخی گروه های تروریستی داخلی که قبلا در ائتلاف با گروه تروریستی داعش اقدام به حملات تروریستی در داخل پاکستان کردند و ای واقعیت، اکنون به چالش بزرگی برای جامعه پاکستان تبدیل شده است که باید چاره اندیشی شود.

کلیدواژه