دلو 12, 1401 13:25 Asia/Kabul
  • خط لوله گاز، و طلب غرامت ۱۸ میلیارد دلاری ایران از پاکستان
    خط لوله گاز، و طلب غرامت ۱۸ میلیارد دلاری ایران از پاکستان

رسانه های پاکستان از جمله روزنامه نیوز اعلام کردند که جمهوری اسلامی ایران بابت تعلل و تاخیر هشت ساله پاکستان در عمل به تعهدات خود در قبال قرارداد خط لوله گاز "آی-پی" طلب غرامت ۱۸ میلیارد دلاری کرده است .

البته جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده است، چنانچه دولت پاکستان در اجرای تعهدات خود در قبال توافقنامه خرید گاز از ایران همچنان تعلل کتد، باید غرامت بپردازد. ضرب الاجل اجرای قرارداد خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان، پایان سال ۲۰۱۴ تعیین شده بود. با این حال جمهوری اسلامی ایران با صرف هزینه‌ای معادل دو میلیارد دلار به تعهد خود عمل و خط لوله انتقال گاز را تا نزدیک مرز مشترک با پاکستان احداث کرد. این در حالی است که دولت های پاکستان بی توجه به این مساله همچنان در روند اجرای کامل توافقنامه اجرای خط لوله در خاک خود تعلل می کنند. این در حالی است که براساس قرارداد، طرف پاکستانی موظف به پرداخت جریمه تاخیر در اجرای تعهدات است اما جمهوری اسلامی ایران براساس حسن همجواری و همسایگی، تاکنون جریمه‌ای دریافت نکرده است. "سروش امیری" کارشناس مسایل سباسی دراین باره می گوید:

«جمهوری اسلامی ایران براساس حسن نیت خود تاکنون اقدامی در جهت تحت فشار قراردادن دولت پاکستان برای پرداخت غرامت بابت تاخیر در اجرای خط لوله انتقال گاز ایران انجام نداده با این حال ایران نیز که سرمایه گذاری زیادی را در این طرح انجام داده است صبری دارد که دولت پاکستان نباید با تعلل های بیشتر انرا لبریز کند».

براساس توافق امضا شده میان جمهوری اسلامی ایران و پاکستان، هر یک از طرفین که به تعهدات خود در زمان تعیین شده یعنی پایان سال ۲۰۱۴ عمل نکند، به ازای هر روز تاخیر در اجرای تعهدات، موظف به پرداخت مبلغ مشخصی به عنوان غرامت به طرف مقابل است که تاکنون جمهوری اسلامی ایران آنرا ندید گرفته است با این حال انچه که موجب می شود، ایران سیاست صبر خود را در قبال طرح انتقال گاز ایران به پاکستان و بدعهدی های دولت این کشور کنار بگذارد. ادامه تبعیت اسلام اباد از سیاست های اعمال فشار امربکا بر جمهوری اسلامی ایران است. این در حالی است که افکار عمومی پاکستان هم انتظار دارند، دولت این کشور با تصمیم گیری براساس منافع ملی پاکستان نه تنها به قرارداد خود با ایران عمل کند بلکه برای همیشه به مشکلات گازی پاکستان پایان دهد.

در همین زمینه براساس گزارش های خبری شهروندان پاکستان اخیرا بدنبال نگرانی از افزایش قیمت بنزین و کمبود آن ، به پایگاه های سوخت در شهرهای مختلف این کشور هجوم آورده اند. علاوه براین صنایع پاکستان نیز با مشکل سوخت مواجه است. "علی خزایی" کارشناس مسایل پاکستان در این باره می گوید:

«مشکلات داخلی پاکستان در بخش انرژی به مردم و دولت این کشور مربوط است اما انچه که برای ایران مهم است اجرای توافقنامه است که دولتمردان پاکستان هیچ توجهی به ان ندارند. این در حالی است که صبر مقامات جمهوری اسلامی ایران نیز در حال پایان است و دولت پاکستان بایستی پاسخگو باشد و به تعهداتی که در قرداد داده عمل کند. قطعا مردم پاکستان نیز ملاحظات ایران را در این خصوص درک می کنند». 

در هر حال، جمهوری اسلامی ایران بیش از هشت سال در قبال بی تعهدی دولت پاکستان به قراداد خرید کاز از ایران صبر کرد اما ادامه این روند موجب شده است، ایران به قرارداد و تعهدات دولت اسلام اباد به خصوص در مورد تاخیر در اجرای خط لوله در خاک خود رجوع کند‌. بدون تردید دولت اسلام اباد بایستی وعده های تبلیغاتی و گمراه کننده افکار عمومی در مورد قرارداد خرید گاز از ایران را کنار بگذارد و در برابر افکار عمومی پاکستان پاسخگو باشد و در برابر جمهوری اسلامی ایران نیز بر اساس تعهدات خود عمل کتد.

کلیدواژه