ثور 31, 1403 10:47 Asia/Kabul
  • پیام تسلیت رهبران، گروهها و شخصیت‌های جهان در پی شهادت رئیس جمهورایران و هیات همراه
    پیام تسلیت رهبران، گروهها و شخصیت‌های جهان در پی شهادت رئیس جمهورایران و هیات همراه

در پی شهادت سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، وزیر خارجه و هیات همراه، در سانحه سقوط بالگرد، مقامات و شخصیت‌های کشورهای مختلف پیام تسلیت منتشر و با ملت و دولت ایران ابراز همدردی کردند.

به گزارش رادیو دری، دقایقی پس از اعلام رسمی خبر شهادت  "سید ابراهیم رئیسی"، رئیس جمهوری اسلامی ایران،"امیرعبداللهیان" وزیر امور خارجه و دیگر شهدای همراه ایشان در سانحه سقوط بالگرد، اقشار مختلف مردم پاکستان، چهره‌های سیاسی، مذهبی و رسانه‌های این کشور با ابراز تاسف از این ضایعه عظیم، به ملت و دولت ایران تسلیت گفتند.

"عبدالله عبدالله" رئیس شورای عالی مصالحه ملی دولت پیشین افغانستان در صفحه ایکس خود نوشت: با تأسف اطلاع یافتیم که سید "ابراهیم رئیسی"، رئیس جمهوری اسلامی ایران، آقای"امیر عبداللهیان" وزیر امور خارجهٔ جمهوری اسلامی و شماری از همراهان شان در سانحهٔ سقوط هلی‌کوپتر در استان آذربایجان شرقی ایران به شهادت رسیدند که موجب اندوه و تأثر خاطر گردید.

اینجانب این ضایعه بزرگ را به خانواده محترم شان، مردم دوست و برادر و دولت جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفته و مراتب غمشریکی عمیق خویش را تقدیم می‌دارم. 

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) نیز با ابراز تسلیت، صمیمانه و اعلام همدردی و همبستگی عمیق خود به رهبرمعظم انقلاب، دولت ایران و ملت دوست ایران اعلام کرد که این شهدا گروهی از بهترین رهبران ایران هستند که در حمایت از آرمان فلسطین و حمایت از مبارزات مردم ما موقعیت‌های افتخارآمیزی داشتند.

ما در نهضت مقاومت اسلامی (حماس) با ایمان بیشتر به اراده و تقدیر الهی و با صبر و تأمل فراوان به رهبر معظم انقلاب اسلامی،صمیمانه تسلیت، همدردی عمیق و همبستگی خود را مسئلت داریم. درگذشت سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور،حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و نماینده ولی فقیه و امام جمعه و استاندار تبریز را تسلیت عرض کرده و همبستگی کامل خود را با جمهوری اسلامی ایران در این حادثه دردناک اعلام می کنیم. 

«سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق هم در پیامی نوشت: با تأسف و تأثر خبر شهادت آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران و شخصیت برجسته سیاسی اسلامی و همچنین شماری از همراهان ایشان بر اثر سقوط بالگرد حامل آنان در شمال غرب ایران را دریافت کردیم.

نقش پررنگ آن فقید در حیات انقلابی و سیاسی و فرهنگی ایران و منطقه و جهان را گرامی می‌داریم و این سانحه را به رهبر معظم انقلاب امام خامنه‌ای صمیمانه تعزیت می‌گوییم و با ملت و دولت ایران هم‌دردی می‌کنیم و به خانواده و بستگان آن فقید تسلیت می‌گوییم.

دولت یمن نیز این مصیبت بزرگ را به رهبری، دولت و ملت ایران و به همه مستضعفان جهان تسلیت گفت.

"شیاع السودانی"، نخست وزیر عراق نیز در پیام تسلیت خود حمایت کشورش از مردم و رهبری ایران پس از این «حادثه غم انگیز» را تایید کرد و گفت: صمیمانه تسلیت و همدردی خود را به رهبر معظم انقلاب اسلامی، و دولت و ملت ایران ابراز می‌کنیم.

بسیاری از شخصیت‌های پاکستانی طی گفت وگو با شبکه‌های خبری این کشور با ادای احترام به شهدای سانحه بالگرد از جمله شهید سید ابراهیم رئیسی، او را الگوی مدافع صلح و دیپلماسی در منطقه معرفی کردند.

«شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان هم در پیامی شهادت  سید "ابراهیم رئیسی" و هیئت همراه شان در حادثه دردناک سقوط بالگرد را تسلیت گفته و افزود: پاکستان به نشانه احترام به رئیس جمهور ایران و همراهانش و همبستگی با ایران یک روز عزای عمومی برگزار خواهد کرد.

شریف با بیان اینکه پاکستان کمتر از یک ماه پیش در سفری تاریخی میزبان رئیس جمهور ایران بود، ادامه داد: پرچم پاکستان به نشانه غم شهادت مقامات ایرانی نیمه افراشته خواهد شد.

 

"سرداز ایاز صادق" رئیس مجلس ملی پاکستان لحظاتی پیش با صدور بیانیه‌ای، شهادت رئیس جمهوری اسلامی ایران، وزیر امور خارجه و دیگر همراهان ایشان در سانحه بالگرد را به ملت و دولت ایران از جمله خانواده‌های شهدا تسلیت گفت.

"ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه امروز دوشنبه شهادت  سید "ابراهیم رئیسی" و هیات همراه را به رهبر معظم انقلاب اسلامی و ملت ایران تسلیت گفت.

در پیام ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه آمده است: سید ابراهیم رئیسی سیاستمداری برجسته بود که تمام عمرش وقف خدمت به میهن بود. او به حق از احترام بالایی نزد هموطنان خود و اقتدار قابل توجهی در خارج از کشور برخوردار بود. او به عنوان دوست واقعی روسیه، مشارکت شخصی ارزشمندی در توسعه روابط حسن همجواری بین کشورهای‌مان داشت و تلاش زیادی برای رساندن آنها به سطح مشارکت استراتژیک انجام داد.

"الهام علی اف"، رئیس‌جمهوری جمهوری آذربایجان هم با ارسال پیام تسلیتی به مقام معظم رهبری، از شهادت  رئیسی و همراهان وی ابراز تاثر شدید کرده و افزود: "مردم ایران یک دولتمرد برجسته را از دست دادند که تمام عمر با فداکاری و وفاداری به کشورش خدمت کرد. یاد و خاطره او برای همیشه در قلوب ما زنده خواهد بود.

 شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر در پیامی که بر روی شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد، نوشت: درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری و حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و همراهان ایشان در حادثه دردناک سقوط بالگرد را به دولت و ملت ایران تسلیت می گویم و از خداوند متعال برای ایشان رحمت و مغفرت و برای خانواده‌هایشان صبر و شکیبایی می‌ خواهم.

واهاگن خاچاطوریان"، رئیس جمهوری ارمنستان نیز در صفحه کاربری خود در تارنمای ایکس ضمن ابراز تسلیت به مناسبت شهادت رییس جمهوری ایران و هیئت همراه، بر اثر سقوط بالگرد، به دولت و مردم مهربان ایران افزود: ما در غم ملت ایران شریکیم و آرزوی صبر و استقامت در این دوران سخت داریم.

همچنین شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس کشور امارات در پیامی به مناسبت شهادت رئیس جمهوری و همراهان وی اعلام کرد: خالصانه ترین مراتب تسلیت خود را به دولت و ملت ایران ابراز می داریم و بر همبستگی خود با ایران در این برهه دشوار تاکید می کنیم.

"محمد مویزو" رییس جمهور مالدیو نیز امروز دوشنبه به دنبال این حادثه در حساب ایکس خود نوشت: از درگذشت نابهنگام دکتر سید ابراهیم رییسی رئیس جمهور ایران در سانحه دلخراش بالگرد به شدت متاثر شدم.

مویزو در این پیام «از خداوند متعال برای روح رئیس جمهور، امیرعبداللهیان وزیر خارجه و سایر جان باختگان این حادثه تاسف بار» طلب رحمت کرد و افزود که از خداوند متعال می‌خواهم «جنت فردوس» نصیب آنها کند.

در ادامه این گزارش آمده است، "شارل میشل" رئیس شورای اروپا در صفحه کاربری خود نیز در شبکه اجتماعی ایکس شهادت سید "ابراهیم رئیسی" رییس جمهور ایران و "حسین امیرعبداللهیان" وزیر امور خارجه ایران و دیگر اعضای هیئت و خدمه بالگرد را تسلیت و با خانواده قربانیان ابراز همدردی کرد."لوئیس آرسه"، رئیس‌جمهوری بولیوی هم در پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس، با تاکید بر اینکه مردم این کشور آمریکای لاتین «در این لحظه دشوار» با ملت ایران هستند، این سانحه ناگوار را به محضر مقام معظم رهبری، دولت، مردم «شجاع» ایران و خانواده‌های شهدا تسلیت و تعزیت گفت.

حزب الله لبنان در بیانیه ای شهادت دردناک آیت الله رئیسی، رئیس جمهور ایران و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و همراهان آن‌ها را تسلیت گفت.

در این بیانیه آمده است: این ضایعه را به امام عصر(عج)، امام خامنه‌ای، مراجع عظام، مسئولان جمهوری اسلامی، ملت صبور ایران، خانواده شهدا و تمام مسلمانان و آزادگان جهان تسلیت می‌گوییم.

لبنان به نشانه احترام به شهادت رئیس جمهور ایران و همراهانش و همبستگی با ایران، سه روز عزای عمومی برگزار خواهد کرد.

"نیکولاس مادورو"، رئیس‌جمهور ونزوئلا هم در پیامی با ابراز تسلیت بمناسبت شهادت رئیس جمهور ایران گفت: ابراهیم رئیسی، همانطور که برادر ما بود، یک انسان عالی، مدافع حاکمیت مردمش و دوست بی قید و شرط کشورمان خواهد ماند.

"نارندرا مودی"، نخست‌وزیر هند نیز در واکنش به خبر به شهادت رسیدن رئیس‌جمهور ایران در سانحه سقوط بالگرد گفت: "عمیقا" از خبر درگذشت رئیس‌جمهور ایران "اندوهگین و بهت‌زده" است.

 سید ابراهیم رئیسی رییس جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه دیروز یک شنبه بر اثر سانحه هوایی بالگرد در منطقه «ورزقان» آذربایجان شرقی به شهادت رسیدند .

در این سانحه هوایی، «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌ جمهور و همراهان او از جمله  «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه، «آیت‌الله سید محمدعلی آل‌هاشم» امام جمعه تبریز، «مالک رحمتی» استاندار آذربایجان شرقی و همچنین سرتیم حفاظت رئیس‌جمهور، خلبانان و کادر پرواز بالگرد به شهادت رسیدند.

سید ابراهیم رئیسی و هیات همراه به شهادت رسیدند

کلیدواژه