دلو 16, 1401 18:23 Asia/Kabul
  • عفو متهمان و محکومان اغتشاشات اخیر از سوی رهبر انقلاب؛ نمایش اقتدار نظام و رافت اسلامی
    عفو متهمان و محکومان اغتشاشات اخیر از سوی رهبر انقلاب؛ نمایش اقتدار نظام و رافت اسلامی

به مناسبت فرارسیدن چهل ‌و چهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و اعیاد ماه رجب، رهبرمعظم انقلاب اسلامی با عفو و تخفیف مجازات بسیاری از متهمان و محکومان اغتشاشات اخیر موافقت کردند.

 در نامه پیشنهادی حجت‌الاسلام و المسلمین اژه‌ای رئیس قوه قضاییه ایران به مقام معظم رهبری آمده است: در جریان حوادث اخیر تعدادی از افراد به ویژه جوانان در اثر القائات و تبلیغات دشمن مرتکب رفتارهای نادرست و جرائمی شدند که علاوه بر گرفتاری برای خود، باعث زحمت خانواده و نزدیکان خویش گردیدند و اکنون تعداد قابل توجهی از آنان بعد از برملا شدن نقشه دشمنان خارجی و جریان‌های ضد انقلاب و ضد مردمی با اظهار پشیمانی و ندامت تقاضای بخشش دارند.

بر اساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی که وظایف و اختیارات رهبر انقلاب اسلامی در آن مشخص شده، «عفو یا تخفیف مجازات‌ محکومین‌  در حدود موازین‌ اسلامی پس‌ از پیشنهاد رئیس‌ قوه‌‌ی قضائیه» از حدود و اختیارات رهبری است.

از این رو، "حضرت آیت‌الله خامنه‌ای" از ابتدای دوره‌ی رهبری در سال 1368  در مناسبت‌های مختلف، برخی محکومین را مورد عفو و تخفیف مجازات قرار داده اند و بسیاری از محکومان کیفری دادگاههای عام واختصاصی، به دفعات از مزایای عفو رهبری برخوردار شده اند.

اما موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی با عفو و تخفیف مجازات بسیاری از متهمان و محکومان اغتشاشات اخیر حاوی نکات مهمی است که بیش از پیش باید آن را نشان دهنده تدبیر رهبری  و دور اندیشی ایشان برای تثبیت انقلاب و ایران اسلامی دانست. دشمنان ایران اسلامی در اغتشاشات اخیر از همه توان خود برای ضربه به نظام و مردم استفاده کردند، اما همچون سالهای گذشته، این توطئه نیز شکست خورد و بار دیگر وحدت مردم و اقتدار جمهوری اسلامی ایران مانع از تحقق اهداف آنان شد.

نکته مهم دیگر درباره موافقت رهبر معظم انقلاب با عفو و تخفیف مجازات گسترده متهمان و محکومان این است که این عفو فرصتی برای برخی افراد محسوب می شود که در حوادث اخیر فریب خورده دسیسه ها و جنگ روانی دشمنان شدند و تحت تاثیر جنگ ترکیبی آنها به هنجارشکنی و اقدامات غیر قانونی روی آوردند.بنابراین ، عفو رهبری را می توان  نتیجه رافت اسلامی و اقدامی تاثیر گذار برای حفظ وحدت در جامعه نیز ارزیابی کرد چرا که مبنای  نظام جمهوی اسلامی بر رحمت و گذشت از برخی لغزش‌ها  در جامعه است. 

نکته مهم دیگر لزوم حفظ وحدت و انسجام ملی است ، دشمنان در حوادث و اغتشاشات اخیر سعی در اختلاف افکنی بین اقشار و قومیت های مختلف در ایران را داشتند که با تدبیر رهبری و در سایه اقتدار نیروهای اطلاعاتی و امنیتی و وحدت مردم ، همانند گذشته شکست خوردند .

نکته مهم دیگر اینکه ، عفو و تخفیف مجازات گسترده متهمان و محکومان اعتشاشات اخیر از سوی رهبر معظم معظم انقلاب بار دیگر ثبات و امنیت در نظام اسلامی ایران را نشان می دهد؛ در واقع این اقدام حکایت از آن دارد که نظام اسلامی ایران نه تنها تضعیف نشده است بلکه از موضع اقتدار و قدرت ، متهمان و محکومانی که از رفتار نادرست خود ابراز پشیمانی کرده اند ، مورد بخشش و عفو قرار داده است .

کلیدواژه