دلو 21, 1401 12:02 Asia/Kabul
  • دیدار شماری از متنفذین شیعه افغانستان با وزیر داخله طالبان
    دیدار شماری از متنفذین شیعه افغانستان با وزیر داخله طالبان

«سراج‌الدین حقانی» وزیر داخله طالبان در دیدار برخی از بزرگان و متنفذین شیعه افغانستان از جمله عبدالناصر بامیانی، سید صوفی گردیزی و احمد حسین سنگر دوست، در مورد تأمین امنیت مردم افغانستان از جمله شیعیان و قوم هزاره اطمینان داد.

این اولین بار نیست که ؛علما و متنفذین شیعه افغانستان خواهان تامین امنیت، رعایت حقوق اجتماعی ومذهبی و همچنین عدالت بین مردم این کشور بویژه شیعیان می شوند. از اینرو پیشتر نیز متنفذین اهل تشیع در دیدارهای متعدد با مقامات مختلف طالبان خواستار احقاق حقوق تمام اتباع افغانستان، از جمله شیعیان در ایجاد امنیت و تأمین عدالت‌ و همچنین خواستار سهم‌گیری فعال جامعه شیعیان در حل مشکلات و معضلات افغانستان شده‌ بودند.

از دیدگاه جامعه شیعه افغانستان یکی از مهمتربن عناصر تحکیم صلح و ثبات در افغانستان تقویت وحدت ملی در جامعه متکثر قومی و مذهبی این کشور است و طالبان می تواند با حکم به رعایت عدالت در افغانستان بیش از پیش روند وحدت گرایی در جامعه این کشور را تقویت کند.

اسدا... زائری کارشناس مسایل سیاسی در افغانستان در این باره می گوید:"جامعه افغانستان جامعه ای متکثر و تشکیل شده از اقوام و مذاهب مختلف است و در این میان شیعیان بخصوص قوم هزاره در ادوار تاریخ افغانستان همواره مظلوم واقع شده اند و هیچ یک از دولتها در جهت تامین حقوق آنان اقدام جدی صورت نداده اند و همچنان بر این خواسته خود تاکید دارند"

یکی از مهمترین خواسته شیعیان افغانستان از دولتهای این کشور تشکیل دادگاه‌های شیعی و رعایت و اجرای مسائل حقوقی و احوال شخصیه مطابق فقه جعفری است. این بدان معنا است که شیعیان دادگاههای خود را تشکیل دهند و احوال شخصیه هم مطابق با قوانین و ایین تشبع عملی شود. با توجه به کثرت اقوام و مذاهب در افغانستان، تقویت مشارکت سیاسی اجتماعی و مدنی شیعیان در امور مختلف می تواند بیش از پیش به تحکیم پایه های وحدت و همگرایی در افغانستان کمک کند.

حجت الاسلام سید صالح صدر کارشناس مسایل مذهبی در افغانستان در این باره می گوید:"شیعیان جمعیت قابل توجهی از مردم افغانستان را تشکیل می دهند و اجرای ایین های خود در احوال شخصی را حق خود می دانند و انتظار دارند طالبان این خواسته انها را برآورده کند. در همین حال حقوق اجتماعی و مذهبی قوم هزاره همواره مورد تعرض سایر ین قرار گرفنه است که لزوم توجه طالبان به خواسته های آنان را دوچندان می کند".

در هر حال، دیدار مقامات طالبان با علما و افراد متنفذ جامعه شیعه افغانستان نشان می دهد که به شرایط و وضعیت شیعیان این کشور توجه دارد. با این حال ادامه طرح درخواستهای جامعه شیعیان نشان می دهد که خواسته های آنان کاملا برآورده نشده و همچنان به دنبال تحقق اهدافشان هستند. از طالبان که بیش از یک سال است مجددا در افغانستان به قدرت رسیده است انتظار دارند به عنوان یک گروه سیاسی -مذهبی خواسته های جامعه شیعیان را درک و در جهت اجرایی شدن آنها اقدام کنند.

زیرا شیعیان همواره خواسته های خود را از طریق قانون و همکاری با دولت پیگیری کرده اند و اکنون نیز از طالبان انتظار دارند با افزایش توجه به شیعیان و افزایش نقش و حضور آنان در عرصه سیاسی این کشور به تحقق امنیت و عدالت در افغانستان کمک کنند.

کلیدواژه