دلو 23, 1401 17:03 Asia/Kabul
  • هشدار درباره گسترش تهدید داعش بدون اشاره به حامیان آن
    هشدار درباره گسترش تهدید داعش بدون اشاره به حامیان آن

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان متحد در گزارش دوره‌ای اش به شورای امنیت هشدار داد که با وجود ضربه‌ها و تلفات شدیدی که داعش در سال‌های گذشته متحمل شده است، اما تهدید این گروه ترویستی برای جهان رو به گسترش است.در این گزارش تاکید شده است که داعش در حال گسترش نفوذ خود در قاره آفریقاست و برای این کار از اینترنت و ابزار‌های نوین بهره می‌برد و حتی آن‌ها به پهپاد هم مجهز شده اند.

«ویشیونگ چن» مدیر اجرایی اداره مبارزه با تروریسم سازمان ملل می گوید: داعش درحال بازیابی توانایی خود و گسترش نفوذش در بخش‌های مختلف قاره افریقا است.

هشدار دبیر کل سازمان ملل در باره گسترش تهدیدات گروه تروریستی داعش در جهان به ویژه در قاره آفریقا با توجه به تحولات چند سال اخیر در زمینه فعالیت داعش مفهوم پیدا می کند. آمریکا با همکاری متنحدان عرب خود در منطقه غرب آسیا نقش کلیدی در برپایی و توسعه گروهک تروریستی تکفیری داعش در راستای مقابله با محور مقاومت ایفا نمود و نقش مهمی در پیدایش و گسترش فعالیت گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه و سپس در افغانستان داشته است. شواهد در این زمینه گسترده و مستند  بوده وحاکی از اقدامات برنامه ریزی شده واشنگتن در این زمینه دارد.

در واقع آمریکا نمی تواند بر نقش خود پیدایش داعش سرپوش بگذارد. داعش ابتدا در عراق با مشارکت عناصر باقی مانده حزب بعث عراق وسلفی ها و تکفیری هایی که از نقاط مختلف جهان در عراق گرد آمده بودند تشکیل شد و بسرعت دامنه فعالیت های خود را از عراق به سوریه نیز گسترش داد. ایالات متحده به عنوان سردمدار غرب بهمراه شرکای غربی و عربی خود به پشتیبانی و حمایت گسترده از تروریست های تکفیری از جمله داعش اقدام کردند.هدف واشنگتن سرنگونی دولت قانونی سوریه و تضعیف محور مقاومت بود و به این گروههای تروریستی به مثابه ابزاری برای نیل به این هدف می نگریستند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا ،سخنانی جنجالی در باره نقش مستقیم باراک اوباما رئیس جمهور و هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا در شکل گیری داعش دارد .ترامپ در سخنرانی انتخاباتی خود در ژانویه 2016 گفت: آنها (اوباما و کلینتون)، افرادی غیرصادق هستند.آنها داعش را به وجود آوردند. هیلاری کلینتون به همراه اوباما داعش را به وجود آورده است.اظهارات ترامپ در واقع تاییدی بر اتهاماتی بود که بارها از سوی سران برخی کشورهای جهان مانند ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه درباره نقش مستقیم کاخ سفید در شکل گیری و اقدامات داعش بیان شده است.

 نکته کلیدی اینکه ایران در کنار سوریه و عراق نقش محوری در زمینه مقابله و سرکوب و نابود ساختن  داعش و عناصر تروریست آن در خلال نبردهای متعدد در سوریه و عراق ایفا کرده است. به نحوی که سردار شهید قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، در 21 نوامبر 2017 با صدور پیامی خطاب به حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پایان سیطره داعش را اعلام  کرد. پس از این رویداد مهم یعنی شکست داعش در سوریه و عراق و نابودی دولت خود خوانده داعش و با مهاجرت شمار زیادی از داعشی ها به دیگر نقاط به ویژه منطقه ساحل آفریقا ، تهدیدات این گروه ترویستی تکفیری در این مناطق پر رنگ شده است.

نکته مهم اینکه آمریکا و متحدانش که سابقه طولانی در حمایت همه جانبه از داعش دارند با تشکیل ائتلاف به اصطلاح ضد داعش در اوت 2014 تلاش کردند تا این گونه وانمود کنند که در خط مقدم مبارزه با داعش قرار دارند. در حالی عدم صداقت واشنگتن در این زمینه کاملا روشن است. آمریکایی ها از سال 2011 تا اواسط سال 2014 ، حمایت گسترده ای از داعش داشتند و نقش عمده ای در تدارک لجستیکی و تامین مالی آن ایفا کردند بدون حمایت واشنگتن ، داعش هیچ گاه قادر به ارتکاب جنایات خود نبود. حتی در برهه کنونی نیز واشنگتن بر این گمان است که خواهد توانست هر گاه خواست از بقایای داعش علیه دولت های سوریه و عراق و متحدان آن به منظور تحت فشار قرار دادن آنها استفاده ابزاری نماید و با ارائه  امکانات و تسلیحات و آزادی زندانیان داعشی و امکان پذیر ساختن انجام عملیات تروریستی از جانب آنها ، نیروهای مخالف آمریکا را در سوریه و عراق تحت فشار بگذارد.

 

 

کلیدواژه