دلو 27, 1401 12:38 Asia/Kabul
  • تاکید رهبر معظم انقلاب بر لزوم افزایش توان دفاعی
    تاکید رهبر معظم انقلاب بر لزوم افزایش توان دفاعی

در طی سال های پس از انقلاب اسلامی، پیشرفت دفاعی ایران به مدد توان علمی و فناوری بومی به سطحی رسیده که موجب واهمه و عصبانیت دشمنان از این پیشرفت‌ها شده است.

ضرورت حفظ و ارتقاء قدرت دفاعی برای کشورها متفاوت است و از آنجایی که جمهوری اسلامی ایران دارای موقعیتی راهبردی است و همواره در معرض تهدید دشمنان خارجی قرار داشته است،  ضرورت دارد به طور مداوم و مستمر قدرت دفاعی خود را حفظ و ارتقا دهد. 

این در حالی است که در منطقه‌ی غرب آسیا به ‌دلیل بحران های متعدد سیاسی، ضعف برخی کشورها و همچنین مداخلات خارجی که جنگ هایی همانند آنچه در سوریه، عراق، افغانستان و یمن روی داد نشان می دهد که این منطقه تا چه حد مستعد خشونت و تهدید امنیت است.

 در ایران  نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دشمنان از جمله آمریکایی‌ها تلاش کردند که از طریق ابزارهای مختلف از جمله نظامی به ایران فشار بیاورند که تحریک رژیم بعث عراق برای حمله به ایران و در نتیجه، تحمیل جنگ هشت ساله در همین راستا انجام شد.

اما این جنگ تحمیلی، عزم و اراده قاطع جمهوری اسلامی ایران را برای ساخت و تولید پیشرفته‌ترین تسلیحات و تجهیزات نظامی در تمامی حوزه های دفاعی نظیر موشکی، پهپادی، هوایی، دریایی، زمینی، پدافندی، راداری و الکترونیکی بیشتر کرد و اکنون قدرت دفاعی و نظامی ایران بهترین عامل حفظ امنیت ملی و محافظت از مرزهای کشور است.

از دیگر دلایلی که لازمه تقویت توانمندی و قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران را نشان می دهد تلاش دشمنان همانند رژیم صهیونیستی و همچنین رقبا و دیگر قدرت‌های منطقه‌ای در تقویت قدرت نظامی شان است که افزایش هزینه‌های نظامی آن‌ها بیانگر این تلاش است. 

به عنوان مثال، آمار موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم (SIPRI) نشان می دهد، رژیم صهیونیستی ۲۵ میلیارد دلار درسال ۲۰۲۱ هزینه نظامی کرده که حدوداً ۴ برابر بودجه دفاعی ایران است. عربستان نیز ۵۵ میلیارد دلار هزینه کرده که ۸ برابر بودجه دفاعی ایران در سال ۱۴۰۱ است. 

این در حالی است که ایران به عنوان هفدهمین کشور پرجمعیت و هجدهمین کشور پهناور جهان، پایین‌ترین هزینه‌کرد نظامی در منطقه غرب آسیا را دارد اما دشمنان سعی می کنند افزایش توان دفاعی ایران را به ابزاری برای ایران هراسی در منطقه و جهان تبدیل کنند چرا که در واقع قدرت دفاعی ایران را مانعی برای تحقق اهداف استعماری خود در ایران و منطقه می بینند.

بدیهی است، امروزه قدرت دفاعی، یکی از ارکان اقتدار ملّی است که برای حفظ امنیت  و بازدارندگی کشور ،حیاتی محسوب می شود؛ مقام معظم رهبری نیز بارها بر این مهم تاکید داشته و آن را برای جلوگیری از تهدید و همچنین حفظ امنیّت کشور ضروری دانسته اند. 

"حضرت آیت الله خامنه ای روز چهارشنبه نیز با اشاره به حملات و شبهات مکرر دشمن درباره ضرورتِ نداشتن توان نظامی ایران گفتند:‌ " اولاً کشوری که این همه دشمن دارد باید به فکر خودش و ملتش باشد همچنانکه اوایل انقلاب وقتی فهمیدم عده ای می خواهند هواپیماهای اف ۱۴ را بفروشند به سرعت مصاحبه و افشاگری کردم و آن حرکت ناکام ماند ... براساس عقل و شرع، جهات دفاعی را کاملاً مورد توجه قرار داده ایم و بر اساس حکم قرآن، در آینده نیز هرچه می توانیم در این عرصه تلاش خواهیم کرد."

رهبر معظم انقلاب اسلامی: پیام ملت در ۲۲ بهمن حمایت کامل از انقلاب بود

کلیدواژه