دلو 28, 1401 13:10 Asia/Kabul
  • درخواست ایران و چین از طالبان برای تشکیل دولت فراگیر
    درخواست ایران و چین از طالبان برای تشکیل دولت فراگیر

روسای جمهوری چین و ایران در بیانیه مشترک در پکن از طالبان افغانستان خواستند با تشکیل دولت فراگیر با مشارکت معنادار همه گروه‌های قومی و سیاسی به تبعیض‌ علیه زنان و اقلیت‌های مذهبی در افغانستان پایان دهد.

در این بیانیه که در جریان سفر سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران به چین منتشر شد دو طرف با ارائه کمک‌های بشردوستانه و اقتصادی به مردم افغانستان و همچنین افزایش همکاری‌های توسعه‌ای در این کشور توافق کردند.

افغانستان در سالهای اخیر با مشکلات فزاینده بخصوص در بخش اقتصادی روبرو است و حل آن نیازمند همکاری های منطقه ای و بین المللی است. با توجه به نقش و توان ایران و چین برای تاثیر گذاری در تحولات افغانستان بدون تردید همکاری دو کشور در کمک به حل مشکلات افغانستان تاثیر گذار است.

این موضوع از آن جهت بیشتر اهمیت دارد که توجه محافل غربی معطوف به بحران اوکراین است و افغانستان مساله ای فراموش شده برای انها تلقی می شود. این در حالیست که آمریکا مسبب اصلی بحران افغانستان است و با تحریم این کشور راه هر گونه کمک به مردم افغانستان را مسدود کرده است. در این شرایط نقش کشورهای ایران و چین در کمک به حل مشکلات مردم افغانستان برجسته است.

« محمد انور» کارشناس مسایل سیاسی در افغانستان در این باره می گوید:"ایران الگوی مردم افغانستان در همه زمینه ها است و مطمین هستتد گره حل مشکلات انها از طریق ایران است و مشارکت ایران و چین برای کمک به مردم افغانستان قطعا این روند را تقویت می کند. ایران و افغانستان حوزه تمدنی هستند و ما امیدواریم تلاشهای بین المللی ایران برای کمک به حل مشکلات مردم افغانستان ببش ار پیش ثمر بخش باشد"

با این حال از دیدگاه محافل بین المللی و منطقه ای عملکرد طالبان بر نگاه جامعه جهانی به افغانستان و حل مشکلات این کشور بی تاثیر نیست. محدودیتهای اعمال شده برای تحصیل و اشتغال دختران و زنان که با اعتراضهای جهانی روبرو است باعث شده است تا مساله کمک به مردم افغانستان بیشتر جنبه سیاسی پیدا کند و به گونه ای دیدگاههای کشورهای کمک کننده را تخت تاثیر منفی قرار دهد. با این حال جمهوری اسلامی ایران در هر فرصتی در کنار مردم افغانستان بوده و تلاش کرده است نظر جامعه جهانی و منطقه ای را برای کمک به حل مشکلات مردم افغانستان جلب نماید.

« حسین حسینی مزاری»  کارشناس مسایل سیاسی در افغانستان می گوید:"افغانستان در شرایطی است که جامعه جهانی نباید انرا فراموش کند. به هر حال باید میان مسایل انسانی و سیاسی تفاوت قایل شد. زیرا مردم افغانستان همواره ازمسایل سیاسی اسیب دیده اند واکنون در فصل سرما به شدت نیازمند کمکهای جهانی هستند "

در هر حال،ایران و چین که همه تلاش خود را برای کمک به حل مشکلات مردم افغانستان به کار گرفته اند و نگاه متفاوت از غرب به این کشور دارند امیدوار هستند طالبان نیز با تجدید نظر در عملکرد خود در افغانستان ،زمینه و بستر کمک های بین المللی به این کشور را فراهم کند .

در همان حال، بخشی از مشکلات داخلی افغانستان با تشکیل دولت فراگیر با حضور همه گروهها و جناحهای قومی و سیاسی و مذهبی حل میشود. از اینرو یکی از درخواستهای مهم داخلی منطقه ای و بین المللی از طالبان تشکیل چنین دولتی است که این گروه نیز تاکنون به ان بی توجه بوده است.

کلیدواژه