حوت 05, 1401 14:18 Asia/Kabul
  • دیدار مقامات نظامی - امنیتی پاکستان با مقامات طالبان
    دیدار مقامات نظامی - امنیتی پاکستان با مقامات طالبان

"خواجه محمد آصف" وزیر دفاع و ژنرال "ندیم انجم" رئیس سرویس اطلاعات پاکستان در سفر به اففانستان با مقامات طالبان، دیدار و گفتگو کردند. 

بدون تردید مهمترین هدف سفر مقامات نظامی و امنیتی پاکستان به افغانستان بررسی وضعیت تحریک طالبان و نحوه همکاری دو طرف برای مقابله با این گروه تروریستی است. 

تحریک طالبان پاکستان پس از آنکه از اتش بس با ارتش پاکستان خارج شد در ماه های اخیر حملات خود را در سراسر این کشور افزایش داده و به اصلی ترین معضل امنیتی در  پاکستان تبدیل شده است. دولت اسلام اباد طالبان را به مماشات در برخورد با تحریک طالبان متهم می کند و براین باور است این گروه حملات خود را از خاک افغانستان طراحی و اجرا می کند.

 اگر چه طالبان این ادعای پاکستان را رد می کند اما تاثیر منفی و تنش  بر روابط دو طرف گذاشته است. "منصور احمدخان" کارشناس مسایل سیاسی در این‌ باره می گوید: "طالبان که برای بار دوم به حاکمیت در افغانستان بازگشته است، می کوشد موضع مستقل از پاکستان اتخاذ کند و این مساله بر روابط دو طرف تاثیر گذار بوده است.به گونه ای که طالبان مساله تروریسم را موضوع داخلی پاکستان می داند و چنین موضعی خشم پاکستان را براگیخته است به خصوص انکه طالبان با همکاری با پاکستان برای مقابله با تحریک طالبان توافق کرده است".

سفر پی در پی مقامات سیاسی امنیتی و نظامی پاکستان به افغانستان نشان می دهد که صبر دولت اسلام اباد در این خصوص در حال لبربز شدن است و به نظر می رسد لحن دولت اسلام اباد اهسته اهسته در حال تغییر است و چنانچه طالبان نتواند رضایت خاطر ارتش پاکستان را در مورد مقابله با تحریک طالبان جلب کند این احتمال که در اینده شاهد تشدید تشن های مرزی میان دو کشور باشیم دور از ذهن نیست. اتفاقاتی که اخیر در مرز  تورخم افتاد و منجر به بسته شدن ان شد. در همین راستا قابل توجه است. 

با توجه به نفود پاکستان بر طالبان، دولت اسلام اباد انتظار دارد این گروه به طور جدی با ارتش پاکستان در مقابله با تحریک طالبان همکاری کند که این‌ موضوع چندان مورد تایید طالبان نیست.

"علی علایی" کارشناس مسایل سیاسی در این باره می گوید: "به نظر می رسد دولت پاکستان نگران‌ تاثیر سنت های مبتنی بر مهمان نوازی طالبان‌ افغانستان از تحریک طالبان باشد. از اینرو در مورد حمایت های  احتمالی طالبان از تحریک طالبان مشکوک است و اظهارات و مواضع مقامات ‌طالبان در مورد مقابله با تحریک طالبان بیش از پیش دولت و ارتش پاکستان را در مورد ادامه فعالیت های تحریک طالبان در خاک افغانستان نگران می کند"

در هر حال، سفر "خواجه محمد آصف" وزیر دفاع پاکستان و ژنرال "ندیم انجم" رئیس سازمان اطلاعاتی پاکستان به کابل بیانگر تشدید بی اعتمادی میان دو طرف است.

تاکید وزارت امور خارجه‌ پاکستان  بر تهدیدات فزاینده تروریسم در منطقه به ویژه تهدیدات گروه تحریک طالبان پاکستان و شاخه خراسان داعش موضوع ساده ای نیستند که ارتش پاکستان بخواهد به سادگی از کنار آنها بگذرد. زیرا ادامه عملیات تروریستی تحریک طالبان به گونه ضعف ارتش پاکستان در برابر آن تلقی می شود که به هیچ عنوان‌ در میان افکار عمومی این کشور به نفع ارتش و سازمان‌های اطلاعاتی پاکستان نیست.

نگرانی های امنیتی؛ محور اصلی رایزنی مقامات طالبان و پاکستان

ملا برادر، آزادی شهروندان افغان را از پاکستان خواستار شد

کلیدواژه