دیدارهای وزیر خارجه ایران با مقامات غربی؛ نماد ناکامی غرب در انزوای ایران
(last modified 1401-12-09T12:03:56+00:00 )
حوت 09, 1401 16:33 Asia/Kabul
  • دیدارهای وزیر خارجه ایران با مقامات غربی؛ نماد ناکامی غرب در انزوای ایران
    دیدارهای وزیر خارجه ایران با مقامات غربی؛ نماد ناکامی غرب در انزوای ایران

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امورخارجه ایران برای حضور در نشست شورای حقوق بشر و نشست سالانه کنفرانس خلع سلاح، به ژنو سوئیس سفر کرده است.امیر عبداللهیان در حاشیه این نشست با «ولکر ترک» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل و وزیران امورخارجه فنلاند، ارمنستان، بلژیک و آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز دیدار و گفت وگو کرد. ممکن است وزیر خارجه ایران در ژنو ملاقات‌های دیگری هم با مقام‌های حاضردر نشست شورای حقوق بشر انجام دهد.

دیدارهای مختلف وزیر امور خارجه ایران با مقامات ارشد غربی به رغم کارزار سیاسی ، رسانه ای و جنگ تبلیغاتی غربی ها علیه ایران به ویژه در جریان اغتشاشات اخیر در ایران نشان می دهد که کشورهای اروپایی با وجود مشارکت فعالانه در اقدامات ضد ایرانی ، اما اکنون به شکست خود پی برده و در این راستا خواهان تداوم رایزنی با مقامات ارشد ایرانی درباره مسائل مد نظر دو طرف دارند.

 به نظر می رسد مواضع جدید مقامات اروپایی و عقب نشینی از مواضع قبلی خود، ناشی از  ناامیدی آنها در دامن زدن به اغتشاش وناآرامی در ایران از یک سو و موضع گیری قاطعانه ایران از جمله ارائه طرح دو فوریتی به مجلس شورای اسلامی ایران در باره تروریستی شناختن نیروهای نظامی اروپایی در غرب آسیا است.

ضمن اینکه مقامات اروپایی دیدار کننده با وزیر خارجه ایران بعلاوه مقامات ارشد سازمان ملل آشکارا به فرا خوان عناصر ضد انقلاب ایرانی در خارج از کشور که خواهان تحریم  دیدار با امیر عیداللهیان شده بودند بی اعتنایی کرده اند. در واقع اروپایی ها و به طور کلی غربی ها دریافته ادن که بستن مسیرهای گفت و گو با ایران در راستای منافع  آنها نبوده و در عین حال ایران نیز حاضر به دادن امتیاز به آنها نیست.

نکته مهم اینکه وزیر خارجه ایران در این دیدارها و هم چنین در جریان سخنرانی در نشست شورای حقوق بشر به تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران پرداخته و در عین حال توطئه های ضد ایرانی غرب را نیز افشا نموده است.از جمله امیر عبداللهیان در دیدار با «ولکر ترک» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در حاشیه پنجاه و دومین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در مقر اروپایی این نهاد بین‌المللی در ژنو، درباره موضوعات مورد اهتمام در حوزه مسائل حقوق بشر تبادل نظر کرد.وزیر امورخارجه ایران مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در خصوص مسئله حقوق بشر را تبیین کرد و به برخی نکات و ملاحظات کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در این زمینه پاسخ داد.

امیرعبداللهیان تاکید کرد : شورای حقوق بشر به دور از رسالت اصلی خود، به ابزاری سیاسی نزد قدرت‌های غربی تبدیل شده است. رئیس دستگاه  سیاست خارجی ایران همچنین برخی ابعاد نقض حقوق بشر ملت ایران توسط آمریکا از طریق اعمال تحریم های ظالمانه و غیرانسانی را مورد اشاره قرار داد. وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران هم چنین تاکید کرد که شورای حقوق بشر «به‌دور از رسالت اصلی خود، به ابزاری سیاسی نزد قدرت‌های غربی تبدیل شده است».

نکته قابل توجه اینکه حتی  آمریکا نیز که تا قبل از این بر این مساله تاکید می کرد که مذاکرات برجامی را کنار گذاشته و تمرکز خود را بر ناآرامی ها در ایران و تلاش برای گسترش اغتشاشات به امید تضعیف نظام جمهوری اسلامی نهاده  است، اکنون آشکارا در این زمینه ناامید شده و به همین دلیل بار دیگر سخن از لزوم تعامل با ایران به میان آورده است. آنتونی بلینکن  وزیر خارجه آمریکا در این باره مدعی شد: « درها همیشه به روی دیپلماسی رو به جلو باز است. خیلی چیزها بستگی به این دارد که ایران چه می‌گوید و چه می‌کند و اینکه آیا تعامل می‌کند یا خیر.» این ادعاها در حالی مطرح می شود که دولت آمریکا در مه 2018 از برجام به طور یکجانبه خارج شد و همچنین به رغم چند سال مذاکرات رفع‌تحریم‌ها در وین تاکنون پاسخی به خواسته های منطقی و قانونی ایران در راستای احیای تعهدات برجامی از جانب تهران در مقابل لغو تحریم ها و ارائه تضمین ها از جانب واشنگتن نداده است./

 

کلیدواژه