حوت 12, 1401 16:26 Asia/Kabul
  • آغاز تحقیقات سازمان ملل در خصوص قتل عام مردم بومی کانادا
    آغاز تحقیقات سازمان ملل در خصوص قتل عام مردم بومی کانادا

برملا شدن کشتار بومیان کانادا به ویژه کودکان به رسوایی بزرگی برای این کشور تبدیل شده است؛ در این راستا نماینده ویژه سازمان ملل متحد از آغاز تحقیقات خود در مورد نسل کشی بومیان کانادا خبر داد.

این تحقیقات توسط "کالی تزای" گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق مردمان بومی، آغاز شده است.تزای اهل کشور گواتمالا و از قبایل بومی این کشور آمریکای مرکزی است.

"کنت دیر" رئیس کنفدراسیون پنج جامعه بومی کانادا در این زمینه گفت: ما به افرادی مانند این گزارشگر ویژه نیاز داریم که بر نقض حقوق بشر در داخل کانادا تمرکز کنند؛ این اقدامات به پاسخگو ساختن کانادا کمک می‌کند.

بومیان کانادا ساکنان اصلی این سرزمین پیش از کشف آمریکا در قرن پانزدهم میلادی بودند که طی سده ها در معرض مشکلات متعددی ناشی از سیاست‌های نژادپرستانه دولت کانادا قرارگرفتند کما اینکه قانون بومیان کانادا در سال ۱۸۷۶ دقیقاً بر اساس تبعیض بنا شده است.در این راستا کشف گورهای جمعی در کانادا طی چند سال اخیر به موضوعی جدی نزد افکار عمومی این کشور و مردم جهان تبدیل شده است.

شواهد تاریخی و کشف گورهای جمعی در مناطق مختلف کانادا نشان می دهد که برای دهه ها، سیاست اصلی دولت و کلیسا، گرفتن زمین ها و منابع بومیان، جدا کردن کودکان از خانواده هایشان و از بین بردن زبان، فرهنگ، سنت و تمدن آنها طراحی شده بود  به طوری که فرزندان بومیان از آنها جدا شده و در مدارس شبانه روزی نگهداری می شدند.

بسیاری از این بچه ها در این مدارس در معرض بدرفتاری، تجاوز و سوء تغذیه قرار گرفته به طوری  که صدها تن از آنها  به دلیل بیماری، سوءتغذیه و بی‌توجهی به وضع آنها جان دادند و بدون هیچ نام و نشانی در گورهای پنهانی به صورت فردی یا جمعی دفن شدند. کشف این گورها طی سال های اخیر مدرکی از جنایات صورت گرفته است به طوری که  «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا کشف این گورها را یادآور «فصل تاریک و شرم آور» تاریخ کشورش و حادثه ای دلخراش توصیف کرد وهیات حقیقت و آشتی نیز  آن را نسل کشی فرهنگی نامیده است.

کشف گورهای جمعی واکنش های بسیاری در برداشته  و به رغم تلاش دولت  کانادا برای اینکه تنها کلیسا را مسئول چنین فاجعه ای قلمداد کند سرانجام هم کلیسا و هم دولت کانادا مجبور به عذر خواهی شدند چنانکه پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان در سفر به کانادا  کشتار کودکان بومی در کانادا را «نسل‌کشی» خواند و از مردمان بومی این کشور بابت نقش کلیسای کاتولیک در مدارسی که کودکان بومی در آن‌ها مورد سوءرفتار قرار می‌گرفتند، عذرخواهی کرد.

کشف این گورها در مناطق مختلف کانادا همچنان ادامه دارد.

«ویلیامز لیک اول» یکی از اعضای جوامع بومیان کانادا در این زمینه گفت: یک تیم تحقیقاتی ۶۶ گور بالقوه دیگر از بومیان را در یک مدرسه مسکونی سابق در استان «بریتیش کلمبیا» پیدا کرده است با این یافته تعداد گورهای کشف شده در مدرسه سنت جوزف را به ۱۵۹ مورد می رساند.

در واقع کشف گورها بیش از پیش نشان دهنده رفتارهای تبعیض آمیز و دوری از شعارهای  برابری و توجه به موضوع حقوق بشر در این کشورها به رغم همه ادعا ها است. واقعیت های موجود نشان می دهد که بومیان، رنگین پوستان و اقلیت های دینی و نژادی همچنان در جوامع غربی تحت فشار هستند و در بی عدالتی زندگی می کنند. به طوری که طبق گزارش های منتشر شده از  حدود یک میلیون و 200 هزار بومی کنونی در این کشور نیز بسیاری در شرایط بد اقتصادی زندگی کرده و با ناعدالتی در کار و زندگی روبرو هستند به طوری که فقر، خودکشی و اعتیاد در میان این افراد بسیار بالاست.

«ایوان زینگر» بازپرس اصلاحی کانادا در این زمینه گفت: شمار سیاهپوستان در کانون های اصلاحی بیشتر شده و به همان نسبت شرایط آنها نیز نسبت به ده سال پیش بدتر شده است در واقع  مسائل و موانع سیستمی مانند گذشته گسترده و پابرجا هستند.

اکنون در حالی  قرار است نماینده ویژه سازمان ملل در خصوص قتل عام مردم بومی کانادا تحقیق کند که کارنامه حقوق بشری این کشور در ابعاد مختلف تبعیض و نقض حقوق بشر دارای نقاط تاریک بسیاری است که سوءرفتار با بومیان کانادایی یکی از آنهاست.

 

کلیدواژه