مخترع جوان افغان: به دلیل فقر مالی موفق به ثبت اختراعاتم نشدم
(last modified 1395-09-23T11:33:16+00:00 )
قوس 23, 1395 16:03 Asia/Kabul

مخترع جوان افغان که ده ها نوآوری و دست کم سه اختراع داشته به دلیل فقر مالی موفق به ثبت آن ها نشده است

مخترع افغان گفت: تاکنون ده ها دستاورد و نوآوری و دست کم سه اختراع داشته ام که به دلیل فقر مالی موفق به ثبت آن ها نشدم.

لیاقت الله بلخی که ساکن ولسوالی (شهرستان) جاغوری ولایت غزنی در مرکز افغانستان است در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: برخی مسوولان و مقامات وعده های همکاری با او برای پیشبرد کارهایش داده اند اما تاکنون این وعده ها عملی نشده است.

وی افزود: از خردسالی به خاطر علاقه ای که به کارهای فنی و الکترونیکی داشته در این رشته مشغول به فعالیت شده و تاکنون حدود چهل دستاورد داشته ام و دست کم سه اختراع داشته که موفق به ثبت آن ها نشده است و دلیل آن هم فقر مالی و نیز تهدیدات و خطراتی است که در افغانستان وجود دارد.

لیاقت الله بلخی عنوان کرد که در حال حاضر با کمترین امکانات روی پروژه ساخت موشک کار می کند که بیش از ده کیلومتر برد دارد و برخی پروژه های تکمیل شده هم دارد که به نمایش گذاشته شده و در مورد آن ها در رسانه های کابل مصاحبه کرده است.

این مخترع جوان افغان در مورد سه اختراع خود که موفق به ثبت آن ها نشده، گفت: نمونه این اختراعات تاکنون در جهان وجود نداشته اما ثبت نشدن آن ها تا حدی باعث دلسردی وی برای پیگیری پروژه های دیگر شده که در ذهن داشته است و بیشتر به نوآوری روی آورده تا اختراع.

وی یادآور شد که ولسوال (فرماندار) جاغوری تا حدی به خاطر این اختراعات او را تشویق کرده، مصطفی رضایی از مخترعان پیشتاز افغان نیز همکاری هایی کرده و دیدارهایی هم با برخی مقامات داشته که وعده هایی برای کمک داده اند اما تاکنون به آن ها عمل نشده است.

بلخی گفت: به دنبال آن است که با تعدادی دیگر از مخترعان جوان افغان بصورت گروهی کار کند اما این مساله مستلزم اقامت در کابل است که آن هم نیاز به هزینه دارد که برایش مقدرو نیست و قرار شده دیداری با رئیس جمهور در این زمینه صورت بگیرد که هنوز محقق نشده است.

وی اضافه کرد: با توجه به کمبود امکانات و کمبود مشوق در زمینه کارهای نوآوری و اختراع و دشواری هایی که وجود دارد بسیاری به او گفته اند این کارها در این شرایط نتیجه ای ندارد اما او ناامید نشده و منتظر فرصت هایی است که پیش بیاید و بتواند استعدادش را شکوفا کرده و اختراعاتش را به ثبت و بهره برداری برساند.

 

کلیدواژه