حوت 15, 1401 13:46 Asia/Kabul
  • ونزوئلا؛ 10 سال پس از درگذشت چاوز
    ونزوئلا؛ 10 سال پس از درگذشت چاوز

10 سال از درگذشت «هوگو چاوز » مردی که ونزوئلا را متحول کرد و چهره جدیدی را از این کشور آمریکای لاتین به نمایش گذاشت، گذشت. روز یکشنبه در دهمین سالگرد درگذشت رییس جمهوری سابق ونزوئلا، مردم این کشور به یاد وی تجمعاتی برگزار کرده و به آرمان های چاوز ابراز وفاداری کردند.

«نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا در این مراسم گفت:« 10 سال گذشت اما چاوز غایب نیست. او یک حضور مداوم دارد. عقاید برتر و تعهدی که چاوز به آن قسم خورد تا کشوری مستقل، با حاکمیتی مستقل و سوسیالیست بسازد، زنده است.»

دانیل اورتگا و لوئیس آرسه روسای جمهوری نیکاراگوئه و بولیوی به همراه رالف گونسالوس نخست وزیر «سنت وینسنت و گرنادین‌ها» برای شرکت در مراسم دهمین سالگرد درگذشت چاوز در کاراکاس حضور داشتند. همچنین رائول کاسترو، اوو مورالس ، رافائل کورئا و مانوئل زلایا روسای جمهور سابق کوبا، بولیوی، اکوادور و هندوراس از دیگر مهمانان این مراسم بودند. 

هوگو چاوز زمانی سکان هدایت کشور ونزوئلا را در دست گرفت که واشنگتن نه تنها در ونزوئلا بلکه در اکثر کشورهای آمریکای لاتین حضور فعالی داشت و از ثروت و موقعیت های این کشورها در راستای منافع سیاسی واقتصادی خود بهره می برد. شرکت های آمریکایی بر منابع غنی نفت ونزوئلا تسلط داشتند و منافع حاصل از استخراج و صادرات نفت این کشور به جیب کمپانی های چند ملیتی سرازیر می شد. مقامات دولتی ونزوئلا نیز با پشتیبانی از حمایت ها آمریکا، نظام سرکوبگری را بر مردم تحمیل کرده بودند.

در این شرایط، چاوز با دو هدف اصلی برقراری عدالت اجتماعی و کاهش وابستگی ونزوئلا به آمریکا، قدرت را در دست گرفت. همچنین، چاوز بنیانگذار جریانی است که از آن به عنوان جنبش چپ جدید در آمریکای لاتین یاد می شود.

 چاوز شرکت های بزرگ خارجی را در ونزوئلا  ملی  و اصلاحات ارضی را در کشور به اجرا گذاشت. ملی کردن برخی صنایع، کاهش قدرت شرکت های چند ملیتی و محدودیت در برخی فعالیت های آنها به همراه احداث هزاران خانه ارزان قیمت برای فقرا و مقابله با برخی از نابرابری های اقتصادی و اجتماعی در ونزوئلا از جمله اقدامات چاوز در دوران ریاست جمهوری اش بود. این اقدامات، از یکسو به غارت منابع طبیعی ونزوئلا توسط کمپانی های خارجی پایان داد و از سوی دیگر، به باز توزیع ثروت به شکل عادلانه میان توده مردم، بویژه اقشار فقیر و کم درآمد انجامید. رشد اقتصادی بالای ونزوئلا، رفاه مردم و برخورداری همه اقشار از خدمات اجتماعی و درمانی بیشترین رضایت را از عملکرد چاوز فراهم آورد.

اقدامات چاوز سبب شد تا شهرت وی از مرزهای ونزوئلا فراتر رفته و ابعاد بین المللی بگیرد، چنان که الگوهای اقتصادی، آرمان های عدالت خواهانه و تلاش برای مبارزه با استعمار، مورد توجه دیگر کشورهای منطقه آمریکای لاتین قرار گرفت.

چاوز حدود 14 سال در حالی قدرت را در ونزوئلا در دست داشت که آرمان های وی همچنان مبنای عمل بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین قرار داشت. به همین دلیل نیز آمریکا و متحدانش فشارها متعدد سیاسی و اقتصادی را برای حفظ نفوذ خود در ونزوئلا به کار گرفتند که البته نتیجه بخش نبود.

به هر حال، میراث چاوز برای ونزوئلا و کشورهای آمریکای لاتین، الگوی حکومتی عادلانه، مستقل و مردمی بوده است. به همین دلیل نیز پس از یک دهه، هنوز نام و یاد رییس جمهوری پیشین ونزوئلا توسط مردم این کشور گرامی داشته می شود.

 

 

کلیدواژه