حوت 16, 1401 13:05 Asia/Kabul
  • گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل در افغانستان
    گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل در افغانستان

ریچارد بنت گزارشگر ویژه سازمان ملل در افغانستان وضعیت حقوق بشری در این کشور را نگران کننده توصیف کرد.

این گزارش که پس از سفر دوم وی به افغانستان منتشر شد به موارد متعدد از نقض حق بشر به خصوص در ارتباط با زنان در افغانستان اختصاص دارد. بنت تاکید کرده است که در فاصله گزارش اول خود در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان اوضاع نه تنها بهتر نشده بلکه وخیم تر نیز شده است.این تنها گزارشگر ویژه سازمان ملل نیست که از شرایط کشور افغانستان در زمینه حقوق بشر انتقاد می کند بلکه سایر سازمان های بین المللی هم بارها دولت موقت طالبان را به دلیل نقض حقوق بشر مورد انتقاد قرار داده اند،. طالبان به اتهاماتی همچون نقض حقوق زنان، بازداشت و اعدام خودسرانه مخالفان و نقض آزادی بیان و جلوگیری از مشارکت سیاسی متهم است‌ این در حالی است که طالبان‌ بر مبنای اصول اعتقادی خود انتقادها در مورد وضعیت زنان را رد می کند.

سید حسین حسینی مزاری کارشناس مسایل سیاسی در افغانستان در این باره می گوید:"اگرچه نحوه برخورد طالبان با مسایل حقوق بشری در افغانستان از جمله در مورد زنان بر مبنای اعتقادی این گروه است اما در آموزه های اسلام سخت گیری های که طالبان می کند، دیده نمی شود‌ در همین حال این سخت گیری ها، بهانه لازم را به نهادهای غربی می دهد تا عملکرد طالبان را زیر سوال ببرند و از ان انتقاد کنند".

واقعیت این است که محافل غربی وضعیت حقوق بشری در جوامع مختلف را براساس شرایط کشورهای غربی می سنجند که با بسیاری از موارد حقوق بشری در کشورهای اسلامی منافات دارد و آن اصولی که مورد توجه و انتقاد نهادهای غربی در کشورهای اسلامی است حتی در کشورهای غربی اجرا نمی شود و یا نقض می شود. شرایط بعضا دشواری که زنان در مجامع غربی دارند که صدای آنها به جایی نمی رسد در همین راستا قابل توجه است به گونه ای که زنان از ناامنی های اجتماعی خود در جوامع غربی به شدت انتقاد دارند اما صدای انها به جایی نمی رسد.

بنابراین شرایط حقوق بشری در جوامع غربی نیز ایده آل نیست اما وقتی اسلام دارای مترقی ترین قوانین و دستورالعمل ها برای برخورد با مساله حقوق بشر است پسندیده نیست تصویری بد از کشورهای اسلامی در جهان مطرح شود.سروش امیری کارشناس مسایل سیاسی در این باره می گوید:"کشورهای اسلامی با توجه به آموزه های اسلام، پیشرفته ترین الگوها را در برخورد با حقوق بشر دارند اما برخورد سلیقه ای و فرقه ای با آموزه های اسلامی باعث می شود، محافل غربی و نهادها و سازمانهای مرتبط با حقوق بشری از آن به عنوان بهانه و ابزاری برای اعمال فشار بر کشورهای اسلامی استفاده کنند‌ در حالی که تحصیل زنان و دختران امری پذیرفته شده در جهان اسلام است سخت گیری در این خصوص حتی مورد تایید مسلمانان هم نیست"در هر حال تاکید ریچارد بنت گزارشگر ویژه سازمان ملل در افغانستان مبنی بر اینکه تاکنون هیچ اقدام ملموسی در جهت رفع مشکلات حقوق بشری در این کشور انجام نگرفته است می تواند هر گونه روزنه و راه را برای شناسایی بین المللی طالبان مسدود کند.

این می تواند در بلند مدت نه تنها برای مردم افغانستان بلکه برای حاکمیت طالبان نیز دردسر ساز شود. زیرا شناسایی نشدن جهانی حکمرانی طالبان در افغانستان انرا از امتیازات حضور بین المللی محروم می کند. به خصوص آنکه برخی محافل و سازمان های بین المللی تحت کنترل غرب اقدام به بزرگنمایی موارد نقض حقوق بشر در افغانستان می کنند. هر چند که موارد نقض سیستماتیک حقوق زنان و دختران و همچنین جلوگیری از مشارکت های سیاسی در جوامع اسلامی نیز پذیرفته نیست.

کلیدواژه