قوس 23, 1395 18:51 Asia/Kabul
  • تشدید خشونت و تبعیض علیه مسلمانان آمریکا در دوران ترامپ

لورتا لینچ دادستان کل آمریکا از آمریکایی‌ها به ویژه مسلمانان این کشور خواست با آنکه با بالاترین نرخ جرائم مرتبط با خشونت مذهبی پس از واقعه 11 سپتامبر مواجه هستند و از سیاست‌های جدید این کشور نگرانند ، ایمان داشته باشند و در برابر مشکلات مقاومت کنند.

وی اذعان کرد که آمار ماه گذشته پلیس فدرال آمریکا ( اف بی آی)  حاکی از افزایش 67 درصدی جنایات مرتبط با تنفر و انزجار علیه مسلمانان در سال 2015 بود که بالاترین نرخ محسوب می‌شود . این تنها مختص به سال 2015 نیست. بر اساس اسناد ، سال 2016 نیز احتمالا رکورد جدیدی تثبت خواهد شد زیرا تقریبا روزانه گروه‌های فعال مسلمانان و مسئولان مساجد از حملات مرتبط با اسلام ستیزی خبر می‌دهند.

اذعان دادستان کل آمریکا درباره افزایش بی سابقه نفرت دینی علیه مسلمانان و اقدامات خشونت بار علیه آنها ، نشانگر واقعیت جامعه آمریکا است که ادعای پرچمداری آزادی و حقوق بشر در جهان را دارد. پس از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر 2016 آمریکا ، جو ضد اسلامی واقدام علیه مسلمانان در آمریکا شدت یافته است. دلیل این مسئله ، علاوه بر مواضع ضد اسلامی ترامپ در مبارزات انتخاباتی ، وعده های او در زمینه مقابله با مسلمانان و فشاربر آنها از جمله تشدید قوانین نظارتی بر مسلمانان است. ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود دراظهاراتی اسلام‌ستیزانه خواستار ممنوعیت کامل ورود مسلمانان به امریکا شد . وی پس ازانتخاب به ریاست جمهوری آمریکا نیز همین موضع را حفظ کرده است. اظهارات  اسلام ستیزانه ترامپ ، بهانه به دست راست گرایان ونژاد پرستان آمریکا داده وحملات به مراکز اسلامی و مسلمانان در آمریکا افزایش یافته است . هفته‌ های اخیر مسلمانان و سایر اقلیتها در آمریکا درباره امنیت و حقوق قانونی‌شان در دولت ترامپ ، به شدت ابراز نگرانی کرده‌اند . شورای روابط آمریکا و اسلام چندی قبل در بیانیه ای اعلام کرد که حملات به مساجد و مسلمانان در آمریکا افزایش یافته است. این شورا در گزارشی هشدار داد احساسات منفی به مسلمانان ، تابع فضای سیاسی داخل آمریکا است ودراین زمینه به درخواست ترامپ در مورد جلوگیری از ورود مسلمانان به آمریکا اشاره کرد.طبق نظر سنجی ها 60 درصد مسلمانان آمریکا از تبعیض‌ ، تعصبات ضد اسلامی و اسلام‌هراسی شکایت دارند.

تبعیض و پیش داوری و خشونت علیه مسلمانان به حدی در آمریکا گسترش یافته که حتی پلیس فدرال آمریکا نیز به آن اذعان کرده است . پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی ) در گزارش سالانه خود در25 عقرب 1395 اعلام کرد دست‌کم ۲۵۷ جنایت ناشی از نفرت علیه مسلمانان در سال 1394 و ۱۵۴ مورد جنایت مشابه در آمریکا در سال 1393 رخ داده است . رسانه های آمریکایی نیز هماهنگ با راست گرایی افراطی ترامپ ، حملات تبلیغاتی گسترده ای را علیه اسلام و مسلمانان آغاز کرده اند و تلاش می کنند اسلام را مترادف افراط گرایی جلوه دهند تا زمینه برای تحت فشار گذاشتن و حمله به مسلمانان از جمله در آمریکا هموارتر شود. بیش از 80 درصد از شهروندان آمریکا باوردارند که مسلمانان دراین کشوردر معرض آزار، خشونت و تبعیض و پیش داوری قرار دارند .

این وضعیت با توجه به اینکه لینچ در جدی 1395 دوره تصدی‌اش پایان می‌یابد و "جف سشنز Jeff Sessions" نامزد ترامپ برای پست دادستانی کل در صورت تصویب کنگره ؛ جایگزین لینچ می شود به مراتب بدتر خواهد شد . سشنز، سناتورسفید پوست ایالت آلاباما از پیشنهاد ترامپ برای ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا حمایت کرده است.

 

کلیدواژه