حوت 22, 1401 12:18 Asia/Kabul
  • سفر لوکاشنکو به تهران؛ ایران و بلاروس مصمم به توسعه روابط
    سفر لوکاشنکو به تهران؛ ایران و بلاروس مصمم به توسعه روابط

رئیس‌جمهوری بلاروس که برای دیداری رسمی و گفت‌وگو با مقام‌های عالی‌رتبه ایران، وارد تهران شده است امروز (دوشنبه) مورد استقبال "سید ابراهیم رئیسی " رئیس‌جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

توسعه همکاری‌های همه‌جانبه و در صدر آنها مناسبات اقتصادی و تجاری با جمهوری اسلامی ایران در دستور کار "الکساندر لوکاشنکو" رئیس جمهوری بلاروس در سفر به تهران قرار دارد. رئیس‌جمهور بلاروس را در این سفر هیاتی عالی‌رتبه همراهی می‌کند.

پیشتر در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای در سمرقند، رؤسای‌جمهور ایران و بلاروس به وزرای خارجه دو کشور ماموریت دادند برای تقویت و تعمیق مناسبات دوجانبه تلاش کنند؛ تاکنون نیز بین دو کشور درباره ترانزیت، تجارت، انرژی، صنعت، دانش و تبادل اطلاعات تفاهماتی انجام شده است و تهیه نقشه راه توسعه اقتصادی دو کشور برای سال‌های 2023 الی 2026 در دستور کار مقامات دوطرف قرار دارد. با وجود آنکه بلاروس همسایه ایران نیست، اما همانند ایران تحت تحریم های غرب قرار دارد و از آنجا که در منطقه اوراسیا قرار گرفته است و مشارکتی نزدیک نیز با روسیه دارد، جزو کشورهایی محسوب می شود که می تواند در مدار همکاری های سیاسی و اقتصادی با ایران قرار گیرد.

در حال حاضر روابط سیاسی ایران و بلاروس پایدار و نزدیک است ولی مناسبات اقتصادی آنها همانند روابط سیاسی، گسترش نیافته است، در حالی که می‌توانند در منطقه اوراسیا با استفاده از ظرفیت‌های مشترک با یکدیگر همکاری کنند. پیش بینی می شود  با الحاق کامل ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا، ۸۰ درصد تعرفه‌ها بین ایران و بلاروس به صفر برسد که این تاثیری مهم بر مناسبات اقتصادی دوجانبه خواهد داشت.

جمهوری اسلامی ایران در دولت سیزدهم، دیپلماسی اقتصادی خود را در تقویت همکاری در زمینه‌های مختلف اقتصادی و توسعه زیرساخت های حمل‌ ونقل و ترانزیت با سایر کشورهای منطقه هدف گذاری کرده است که مورد استقبال کشورهایی همچون بلاروس قرار دارد؛ دولت بلاروس تمایل ویژه به ترانزیت کالاها از طریق ایران که مبدا و یا مقصد آنها بلاروس باشد، دارد و در این رابطه ظرفیت‌های بندر شهید رجایی و بندر امیرآباد را حائز اهمیت می‌داند.

"دیمیتری کالتسوف" سفیر بلاروس در ایران در اینباره گفته است کشورش برای ترانزیت انواع کالاها می‌تواند از ظرفیت بنادر و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران استفاده ‌کند. ایران نیز در چارچوب همکاری های اقتصادی با بلاروس می‌تواند از ظرفیت‌های شیلاتی، کشاورزی، نهاده‌های کشاورزی و تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی این کشور استفاده کند.

رییس جمهوری اسلامی ایران در سپتامبر 2022 در حاشیه بیست و دومین اجلاس سران سازمان همکاری‌ شانگهای در سمرقند در دیدار با همتای بلاروسی خود تاکید کرد : نقشه راه ارتقای سطح همکاری‌های دو کشور آماده شده است و ایران برای صادرات کالا و همکاری‌های مشترک اقتصادی با بلاروس آمادگی کامل دارد.

بدیهی است مقامات جمهوری اسلامی ایران و بلاروس بر توسعه روابط سیاسی و اقتصادی تاکید دارند و بر همین اساس می توان انتظار داشت که در سفر لوکاشنکو به تهران علاوه بر پیگیری تفاهم های صورت گرفته و بررسی راهکارهایی با هدف افزایش روابط اقتصادی و تجاری، درباره موضوعات سیاسی از جمله تحولات منطقه ای نیز تبادل نظر شود.

کلیدواژه