حوت 26, 1401 11:37 Asia/Kabul
  • سفر شمخانی به امارات؛ تحرکات جدید در دیپلماسی همسایگی ایران
    سفر شمخانی به امارات؛ تحرکات جدید در دیپلماسی همسایگی ایران

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران امروز (پنجشنبه) در سفر به ابوظبی با رئیس امارات متحده عربی دیدار و پیرامون مسائل دوجانبه و مهم‌ترین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی با او گفتگو کرد.

"علی شمخانی" نماینده رهبر معظم انقلاب و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در این دیدار با اشاره به سابقه تاریخی روابط دوجانبه و همچنین اشتراکات فرهنگی و مذهبی میان دو کشور بر ضرورت گسترش و تعمیق روابط ایران و امارات متحده عربی در همه حوزه‌ها تاکید کرد.

در این دیدار «محمد بن‌زاید بن‌سلطان آل‌نهیان»  رئیس امارات متحده عربی نیز با ابراز خرسندی از سفر دریابان شمخانی به امارات و همچنین تبریک توافق اخیر میان تهران و ریاض که گامی تعیین کننده در هم افزایی و همگرایی کشورهای منطقه است، اظهار امیدواری کرد در این سفر صفحه جدیدی در روابط ایران و امارات گشوده شود.

سفر شمخانی به امارات علاوه بر اهمیت و معنای راهبردی آن، نشان دهنده فصلی نو در دیپلماسی منطقه است؛ این سفر کمتر از یک هفته بعد از اعلام خبر ازسرگیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان صورت گرفته است. جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی 10 مارس/19حوت در شهر پکن توافق کردند ظرف حداکثر دو ماه روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند.

اکنون بعد از توافق ایران و عربستان، سایر کشورهای منطقه همچون امارات متحده عربی نیز درصدد بهبود روابط با ایران هستند و از زاویه ای جدید به مناسبات با ایران می نگرند. بر همین اساس امارات اخیرا تضمین داد هیچ‌کس نمی‌تواند از خاکش به ایران ضربه بزند؛ علی شمخانی نیز پیش از سفر یک روزه به ابوظبی گفت: نگاه دولت سیزدهم ایران به همکاری‌های منطقه‌ای که در چارچوب دیپلماسی همسایگی در حال پیگیری است، ایجاد منطقه قوی است.

ایران و امارات در ماه های اخیر با وجود برخی پرونده‌های اختلافی در زمینه های سیاسی و منطقه‌ای، خواهان آن بودند که روابط را به گونه‌ای مدیریت کنند که از افزایش تنش ها جلوگیری شود و از ظرفیت های موجود در دو کشور به ویژه در زمینه تجاری و اقتصادی استفاده کنند.

در همین راستا، ایران و امارات از سال گذشته مذاکراتی درباره ارتقای روابط از سطح کاردار به سفیر انجام دادند و در نهایت تهران و ابوظبی سفرای جدید خودشان را معرفی کردند ؛تفاهماتی نیز در برخی پرونده ها از جمله در حوزه‌های پولی و بانکی انجام شد .

واضح است که سیاست حسن همسایگی و روابط دوستانه با همسایگان یکی از اهداف جمهوری اسلامی ایران است؛ بر همین اساس، ایران پیشتر با هدف حل و فصل اختلافات با برخی کشورهای عربی و اسلامی حوزه خلیج فارس «طرح صلح هرمز» را پیشنهاد کرد و در یک سال اخیر نیز با افزایش تعاملات سیاسی و اقتصادی با این کشورها تلاش کرد هم در جهت رفع و کاهش اختلافات گام بردارد و هم این کشورها را به سمت تشکیل یک سیستم امنیتی درون گرا و فارغ از مداخلات قدرت های بیگانه سوق دهد.

بدیهی است،  اشتراکات فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی متعددی میان ایران و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس وجود دارد که تقویت آن مستلزم رایزنی های مستمر و همکاری مداوم است.

از نگاه جمهوری اسلامی ایران، گفتگو میان کشورهای منطقه بدون مداخلات خارجی، تنها مسیر صحیح برای حل و فصل مسائل و اختلافات کنونی است؛ دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز در دیدار با رئیس امارات، با تبیین نقش عوامل بحران‌زا که با هدایت کشورهای فرامنطقه‌ای، امنیت و ثبات خلیج فارس را تهدید می‌کند، تاکید کرد: تلاش برای دست‌یابی به امنیت ‌جمعی متکی بر توان‌مندی‌های بومی می‌تواند پایان‌بخش بسیاری از بحران‌های فعلی باشد.

رایزنی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و رئیس امارات متحده عربی

کلیدواژه