حمل 11, 1402 15:08 Asia/Kabul
  • اعتراض طالبان به نقض حریم هوایی افغانستان توسط آمریکا
    اعتراض طالبان به نقض حریم هوایی افغانستان توسط آمریکا

طالبان از نقض مکرر حریم هوایی افغانستان از سوی امریکا انتقاد کرد.

به گفته قاری فصیح الدین فطرت از مقامات ارشد ستاد مشترک ارتش افغانستان، امریکا به تعهد خود در توافقنامه دوحه پایبند نیست و به رغم اعتراض های کابل همچنان حریم هوایی افغانستان را نقض می کند.

این موضوع از دیدگاه آمریکا مساله ای پنهان نیست و این کشور بارها علنا اعلام کرده است به خاطر انچه مسایل امنیتی و مخفی شدن عناصر گروههای تروریستی در افغانستان می داند به خود اجازه می دهد ضمن نقض حریم هوایی در امور امنیتی افغانستان هم مداخله کند. زیرا آمریکا نیز مدعی است براساس توافقنامه دوحه طالبان متعهد شده است اجازه فعالیت گروه های تروریستی و حضور عناصر آنها را در افغانستان ندهد.

با توجه به اینکه اطلاعات کامل در مورد مفاد این توافقنامه در دست نیست هر کدام از طرفین آن یعنی آمریکا و طالبان توافقنامه دوحه را به دلخواه خوو تفسیر و از عملکرد طرف مقابل انتقاد می کنند.

مولوی مفلح کارشناس مسایل سیاسی در افغانستان در این باره می گوید؛"اگر چه امریکا از نظر فیزیکی و نیرو افغانستان را ترک کرده است اما از نظر امنیتی به مداخلات خود در این کشور ادامه می دهد. آمریکا با استفاده از پایگاه های خود در برخی کشورهای منطقه و عرشه ناو اقدام به جاسوسی از افغانستان و حمله پهبادی در این کشور می کند."

بدون تردید فقدان امکانات نظامی و رهگیری در برخورد با نقض حریم هوایی افغانستان، در ادامه ان از سوی امریکا تاثیر دارد. آمریکا با استفاده پهباد و هواپیماهای جاسوسی نه تنها در عمق خاک افغانستان اقدام به جاسوسی می کند بلکه گستاخانه بارها تاکید کرده است که دست به عملیات در هر نقطه از خاک افغانستان خواهد زد که حمله به مخفی گاه ایمن الظواهری سر کرده القاعده در همین راستا صورت گرفت.

طالبان در باره این حملات پاکستان را نیز مقصر می داند و مدعی است که این کشور زمینه نقض حریم هوایی افغانستان را فراهم می کند. با این حال امریکا به بهانه انچه که طالبان بزرگ نمایی گروه تروریستی داعش در افغانستان می داند همچنان به گشت زنی های پهبادی و پرواز هواپیماهای جاسوسی خود بر فراز این کشور ادامه می دهد. تخریب تمامی زیر ساختهای کنترل حریم هوایی افغانستان مانند رادارها از سوی امریکا هنگام ترک ان کشور، شرایط مناسبی را برای نقض حریم هوایی افغانستان از سوی امریکا فراهم می کند.

عزت ا... زائری کارشناس مسایل سیاسی در افغانستان در این باره می گوید:"با توجه به موقعیت راهبردی افغانستان در منطقه آمریکا هرگز اجازه نخواهد داد ارامش و امنیت به افغانستان برگردد. آمریکا با ایجاد گروههای جدید خشونت طلب و تروریستی همواره جای پایی را برای مداخله در امور کشورها از جمله افغانستان فراهم می کند. در این میان امریکا اخیرا گزارشهایی زیادی را در مورد حضور گروه تروریستی داعش در افغانستان مطرح می کند که نه تنها جهت دار به نظر می رسد بلکه زمینه مداخلات نظامی و امنیتی خود را در افغانستان فراهم می کند."

در هر حال، آمریکا که پس از دو دهه اشغال افغانستان بدون هیچ برنامه ای در اوت 2021 این کشور را ترک کرد همچنان نقض حریم هوایی و مداخلات امنیتی را در امور افغانستان حق خود می داند و همکاری برخی کشورهای همسایه افغانستان، واشنگتن را برای ادامه ان گستاخ تر می کند.

نکته قابل توجه در این خصوص این است که طالبان و آمریکا مطالبات خود را براساس توافقنامه دوحه مطرح و همدیگر را به نقض ان متهم می کنند.از اینرو تا زمانی که اطلاعات دقیقی در مورد تعهدات طالبان در توافقنامه دوحه به امریکا و بالعکس در دست نباشد این اتهامات از سوی هر دو طرف ادامه خواهد داشت. زیرا پاکستان نیز از عملکرد طالبان در تامین انتظارات اسلام اباد در برخورد با گروه های تروریستی از جمله تحریک طالبان رضایت ندارد و این می تواند زمینه همکاری منطقه ای با امریکا را برای استفاده از پهباد و هواپیماهای جاسوسی در افغانستان فراهم کند.

کلیدواژه