قوس 24, 1395 15:18 Asia/Kabul
  • فصلی جدید در مناسبات تهران و جاکارتا    

جوکو ویدودو (Joko Widodo) رییس جمهوری اندونزی  در صدر هیاتی بلند پایه  به  تهران  آمده است . این سفر  گامی تازه در جهت توسعه مناسبات ایران  و اندونزی بعنوان دوکشوری بزرگ اسلامی است ؛ که نقشی کلیدی و تاثیر گذار بر معادلات اقتصادی ؛ سیاسی و امنیتی غرب و جنوب شرق آسیا دارند .

حسن روحانی ،رییس جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه پس از مذاکرات دو جانبه و نشست هیات های عالی ایران و اندونزی که در مجموعه فرهنگی -تاریخی سعدآباد تهران برگزار شد-  در نشست خبری مشترک با جوکو ویدودو همتای اندونزیایی  خود ، همکاری ایران و اندونزی را برای منافع دو کشور مهم دانست و گفت ؛ تردیدی ندارم که این همکاری به نفع ثبات و امنیت منطقه و جهان اسلام خواهد بود.

از زمان سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به  کشور اندونزی که بیش از یکسال و نیم می گذرد  اکنون  روابط دوکشور وارد مرحله تازه ای شده است  .

یکی از اهداف این سفر مذاکره درزمینه  همکاری های اقتصادی  است . به همین منظور هیاتی بلند پایه از فعالان اقتصادی رییس جمهوری اندونزی را در سفرش به تهران همراهی می کنند .امروز در تهران  10سند و موافقتنامه همکاری در همایش اقتصادی ایران و اندونزی میان بخش های خصوصی دو کشور امضا شد.
در مناسبات تجاری دو کشور افزایش مبادلات تا 2 میلیارد دلار هدفگذاری شده است که برای رسیدن به این هدف باید موانعی مانند مشکلات بانکی ، نظام تعرفه ای و مشکلات اداری حل شود.

مجموعه هایی نظیر اکو ؛ D هشت و اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا  (ASEAN )  آ.سه.آن  زمینه گسترده ای برای توسعه همکاری های اقتصادی ؛ تجاری و سرمایه گذاری فراهم کرده است .

 اما فصل مهم دیگر همکاری های ایران واندونزی ورود به موضوعاتی است که اهمیت ان کمتراز همکاری های اقتصادی نیست . همکاری بین دو کشور در مجامع و سازمانهای بین المللی از جمله سازمان ملل، جنبش عدم تعهد و سازمان همکاریهای اسلامی و دی هشت نیز همواره تاثیر گذار بوده و دو کشور در ارتباط با موضوعات مختلف بین المللی از جمله موضوع هسته ای ؛ حقوق بشر و تروریسم همکاری دارند.  

از دید گاه سیاسی نیز باید گفت  با توجه به واقع گرائی بدوراز گرایشهای قومیتی و نژادی و انجام اصلاحات بنیادین در نظام اندونزی در حوزه بین الملی که سبب افزایش قدرت سیاسی و اقتصادی این کشور شده است ؛ زمینه های مساعدی برای همکاری درون منطقه ای و بین المللی وجود دارد.  روابط مبتنی بر احترام به نظام بین الملل و اتخاذ سیاستهای شفاف وبدوراز  مداخله جویی های مخرب در دیگر کشورها از شاخص هایی است که در سیاست خارجی اندونزی مورد توجه قرارگرفته است. اندونزی سعی کرده است تا نقش متعادلی را نیز  در چارچوب سیاستهای آسه آن ارائه نماید . در این زمینه  اندونزی  برای ایجاد موازنه در روابط سیاسی بین المللی با قدرتهایی چون روسیه وامریکا  و چین در منطقه جنوب شرق آسیا سیاستی تحت عنوان “موازنه پویا”  ارائه کرد که در ششمین نشست شرق آسیا  در سال 2011 به تصویب رسید .

در مجموع می توان گفت مناسبات ایران و اندونزی به عنوان بزرگترین کشور اسلامی و عضو فعال سازمان همکاری اسلامی OIC با  دارا بودن منابع طبیعی نفت و گاز  و قرار گرفتن در مسیر تنگه ملاکا به عنوان محل عبور نیمی از کشتیهای نفتی جهان  ؛ چشم انداز روشنی  پیش رو دارد.استفاده از این فرصت ها که در مذاکرات رییس جمهوری اندونزی در تهران مورد تاکید قرار گرفته،  در گرو اجرایی شدن توافق ها و افزایش همکاری ها  درجهت تقویت ثبات و امنیت  جمعی ودفع تهدید هایی همچون افراط گرایی وتروریسمی است  که به  رشد و توسعه اقتصادی علمی و سیاسی در منطقه آسیب های جدی وارد کرده است .