حمل 14, 1402 16:19 Asia/Kabul

کارشناس و فعال سیاسی افغان گفت: سازمان همکاری شانگهای با توجه به جایگاهی که دارد نقش بیشتری در مسایل منطقه نسبت به دیگر سازمان های بین المللی دارد.

محمد حسن جعفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به برگزاری اولین دور رایزنی های کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در قزاقستان به منظور اجرای تصمیم شورای سران کشورهای عضو این سازمان در سپتمبر ۲۰۲۲، در مورد بهبود فعالیت های آن اظهار داشت: نشست اعضای سازمان همکاری شانگهای می تواند تغییرات مثبتی در منطقه ایجاد کند زیرا کشورهای منطقه باهم همفکری و هماهنگی دارند و این سازمان می تواند به مراتب از دیگر سازمان ها و پیمان های اقتصادی و نظامی مانند ناتو که در سطح دنیا وجود دارند برای منطقه تاثیرات بهتری داشته باشد.

دبیر کل حزب رفاه ملی افغانستان افزود: زمانی که این تشکل نشست برگزار می کند به نوعی "نه" گفتن به غرب و سیاست های امریکا است، چنانکه بیشتر کشورهای منطقه از سیاست های چندگانه غرب خسته شده اند و به سازمان همکاری شانگهای روی آورده اند و در صورتی که سیاست دخالت نکردن در امور دولت ها بیشتر عملی شود سازمان همکاری شانگهای می تواند تاثیرات عمیقی روی ملت ها و دولت های منطقه داشته باشد.

وی عنوان کرد: از آنجایی که سیاست های غرب و به ویژه امریکا رو به زوال است و نتوانسته در منطقه تاثیرات مثبتی داشته باشد سازمان همکاری شانگهای می تواند جایگزین سازمان های غربی در منطقه باشد.

جعفری با اشاره به اینکه بررسی وضعیت منطقه و افغانستان و مبارزه با تروریسم و مواد مخدر نیز از اهداف این نشست بود اظهار امیدواری کرد که اینگونه نشست ها بتواند راهکارهای دقیق برای برون رفت افغانستان از وضعیت کنونی و مبارزه با تروریسم و مواد مخدر جستجو کند تا مردم افغانستان هم بتوانند به صلح و ثبات دایمی و پایدار برسند، صلحی که نشان دهنده اراده مردم افغانستان باشد و بتواند این کشور را از وضعیت کنونی نجات دهد.

وی اضافه کرد: همچنان امید می رود که سازمان همکاری شانگهای و نشست های آن بتواند در راستای ایجاد یک دولت فراگیر و برخاسته از اراده مردم افغانستان نقش ایفا کند، در خصوص بهبود وضعیت این کشور که از کشورهای مهم منطقه است، تاثیرگذار باشد و کشورهای همسایه افغانستان هم در این زمینه همکاری کنند تا مردم این کشور از شرایط دشوار کنونی عبور کنند.

کلیدواژه