حمل 15, 1402 19:17 Asia/Kabul
  • درگیری نیروهای طالبان با داعش در ولایت «نیمروز»
    درگیری نیروهای طالبان با داعش در ولایت «نیمروز»

نیروهای امنیتی طالبان مخفیگاه عناصر داعش در شهر زرنج ولایت نیمروز را هدف قرار دادند.

منابع محلی در ولایت نیمروز با تایید حمله شبانه نیروهای امنیتی طالبان به مخفیگاه داعش در منطقه «معصوم آباد» شهر زرنج نزدیک مرز ایران گفتند: درگیری تا بامداد روز سه‌شنبه ادامه داشته است.

حملات نیروهای حکومت طالبان ضد اعضای گروه تروریستی داعش،در حالی است که 26 مارس گذشته سرویس اطلاعاتی  طالبان اعلام کرد: مولوی ضیاء الدین فرد شماره دو داعش و دوعضو ارشد دیگر این گروه به نام های «ابوعمر افریدی» و «سلمان تاجیکستانی» را به هلاکت رسانده است.

حکومت افغانستان در هفته‌های اخیر بارها اعلام کرده است مخفیگاه‌های داعش را در شهرهای کابل، مزارشریف و میمنه هدف قرار داده است.

درهمین حال سرکرده داعش در افغانستان به تازگی در فایلی صوتی از تضعیف موقعیت این گروه در این کشور خبر داد و افزود تنها تعداد اندکی از فرماندهان داعش در افغانستان باقی مانده اند.

افزایش حملات نیروهای طالبان به گروه تروریستی داعش در ولایت و شهرهای مختلف افغانستان در هفته های اخیر را می توان ناشی از فشارهای داخلی و خارجی برای مقابله با تروریسم در این کشور دانست.

از زمان به قدرت رسیدن مجدد طالبان در افغانستان در اگوست 2021 تاکنون، جامعه بین المللی به خصوص کشورهای همسایه از ادامه و تشدید فعالیت های داعش در این کشور انتقاد کرده و خواستار برخورد جدی حکومت طالبان این گروه خشن تروریستی شده اند.

کشورهای منطقه  و همسایگان افغانستان ،ادامه حضور و فعالیت داعش در افغانستان را  موجب به خطرافتادن امنیت خود وبروز بی ثباتی می دانند.

درحدود دو سال گذشته در نشست های مربوط به همسایگان افغانستان،بارها از دولت طالبان خواسته شده تا ضمن پایان دادن به حضور تروریست ها در افغانستان، مانع از حملات انان به دیگر کشورها از خاک افغانستان شوند.  

در داخل افغانستان نیز مردم و گروه های مختلف بشدت از ادامه حضور و گسترش دامنه اقدامات ضد بشری  داعش در این کشورنگرانند و آنرا تهدیدی بزرگ برای اینده افغانستان می دانند.

 جاوید کوهستانی، کارشناس مسایل امنیتی و نظامی در افغانستان می‌گوید،

چنانچه داعش درافغانستان سرکوب نشود،یک تهدید استراتژیک برای این کشور و برای دیگر کشورهای منطقه و همسایه خواهد شد

در شرایطی که فشارهای داخلی و بین المللی بر دولت طالبان برای مقابله با داعش در افغانستان افرایش یافته است ،حکومت طالبان هم برای کاستن از موج فزاینده انتقادها به ضعف در برخورد با داعش و تامین امنیت شهروندان ،ظاهرا برنامه ای گسترده برای اقدام ضد اعضای این گروه در ولایات و شهرهای مختلف را در پیش گرفته است. 

در حدود دو سال گذشته بارها حکومت طالبان به بی برنامگی و ضعف در برخورد با داعش در افغانستان متهم شده است و حتی برخی محافل آنرا نشانه ناکارآمدی طالبان در تامین امنیت عمومی ارزیابی کرده اند.        

 برغم ادعا و برخی اقدامات اخیر طالبان ،همچنان سایه اقدامات ترویستی داعش در مناطق مختلف ،امنیت مردم افغانستان را به مخاطره انداخته است. این تکلیف بیش از گذشته متوجه حکومت طالبان است که از همه  امکانات و توانایی های خود برای مقابله با داعش و دیگر گروه های ناامن کننده این کشور استفاده کند تا بتواند به وعده خود برای تامین امنیت  عمومی و به خصوص اقلیت ها در افغانستان جامه عمل بپوشاند.     

کلیدواژه