حمل 17, 1402 14:01 Asia/Kabul
  • دیدار رسمی امیرعبداللهیان و فیصل؛ احیای روابط ایران و عربستان
    دیدار رسمی امیرعبداللهیان و فیصل؛ احیای روابط ایران و عربستان

حسین امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان، وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی امروز پنجشنبه در پکن، پایتخت چین دیدار و درباره احیای روابط دوجانبه توافق کردند.

روابط ایران و عربستان سعودی از سال 2016 قطع شد. پس از 7 سال و با میانجی‌گری چین، تهران و ریاض در ماه مارس 2023 در پکن برای احیای روابط توافق کردند. مقرر شده بود طی دو ماه وزرای خارجه دو کشور دیدار و احیای روابط انجام شود. دیدار امروز امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان یک ماه پس از توافق پکن انجام شد. همچنین در یک ماه گذشته امیرعبداللهیان و فیصل سه بار به صورت تلفنی با هم گفتگو کردند. این رفتارها نشان می‌دهد که هم جمهوری اسلامی ایران و هم عربستان به عنوان دو قدرت اصلی و مهم جهان اسلام و منطقه غرب آسیا برای پایان دادن به تنش در روابط دوجانبه، احیا و گسترش روابط عزم جدی دارند. در همین راستا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از دیدار امروز امیرعبداللهیان و فیصل، گفت روابط رسمی میان ایران و عربستان از امروز فعال شده است.

موضوع دیگر این است که محورهای گفتگو میان وزرای خارجه ایران و عربستان نشان داد که تمایل طرفین صرفاً بر احیای روابط سیاسی نیست بلکه گسترش روابط در حوزه‌های فرهنگی و اقتصادی و همچنین همکاری در امور منطقه‌ای نیز مورد توجه دو طرف است. امیرعبداللهیان پس از دیدار امروز با فیصل بن فرحان در توییتی نوشت: «شروع روابط رسمی دیپلماتیک تهران- ریاض، از سر گیری حج عمره، همکاری اقتصادی و تجاری، بازگشایی سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌ها و تأکید بر ثبات، امنیت پایدار و توسعه منطقه موضوعات مورد توافق و دستور کار مشترک است.»

نکته مهم دیگر این است که دیدار امروز امیرعبداللهیان و فیصل و احیای روابط عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران ناشی از شکل‌گیری یک درک و برداشت مشترک نزد مقامات دو کشور درباره منافع کشورها و همچنین امنیت منطقه غرب آسیا است. در واقع، تهران و ریاض به این درک مشترک رسیده‌اند که منافع دوجانبه در سایه قطع روابط و تقویت دشمنی تأمین نخواهد شد بلکه در سایه گسترش روابط و افزایش همکاری‌ها به دست خواهد آمد. در عین حال، امنیت منطقه غرب آسیا نیز با واگرایی و تشدید تنش میان تهران و ریاض و افزایش وابستگی به قدرت‌های خارجی و مداخله این قدرت‌ها در امور منطقه غرب آسیا تأمین نخواهد شد بلکه همکاری میان قدرت‌ها به خصوص ایران و عربستان، امنیت بیشتری برای منطقه در پی خواهد داشت. ناصر کنعانی در این خصوص با اشاره به دیدار امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان، گفت: «طرفین بر درون‌زا بودن امنیت و گسترش روابط دوجانبه تأکید کردند.»

نکته پایانی اینکه؛ تحولات سیاسی در سطح منطقه غرب آسیا پس از توافق ماه گذشته میان ایران و عربستان نشان داد که هر آن اندازه کشورهای اسلامی از اختلاف در روابط بکاهند و به سمت همکاری و توسعه روابط گام بردارند، ثبات و امنیت بیشتری در این منطقه حاکم خواهد شد. انتظار می‌رود دیدار امروز امیرعبداللهیان و فیصل که بالاترین سطح دیدار سیاسی میان مقامات دو کشور بود، پیامدهای مثبت بیشتر و عینی‌تری برای امنیت و ثبات منطقه داشته باشد. 

دیدار وزیران خارجه ایران و عربستان

بیانیه مشترک ایران و عربستان: بازگشایی نمایندگی ها و گسترش همکاری های دوجانبه

کنعانی: آغاز فعالیت روابط رسمی بین ایران و عربستان/ گفت‌وگوهای مثبتی صورت گرفت

کلیدواژه