حمل 20, 1402 14:07 Asia/Kabul
  • بررسی عزم و اراده پاکستان برای مقابله با گروه‌های تروریستی
    بررسی عزم و اراده پاکستان برای مقابله با گروه‌های تروریستی

شورای امنیت ملی پاکستان به ریاست "شهباز شریف" نخست وزیر این کشور برای مقابله با تروریسم، عملیات جدید ضدتروریستی را تصویب کرد.

اعضای کمیته شورای امنیت ملی پاکستان در چهل و یکمین نشست این کمیته، با برنامه عملیات جامع نظامی جدید علیه تروریسم به ویژه برای مهار چالش ناشی از حملات گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان موافقت کردند. در این جلسه که با حضور فرماندهان نیروهای مسلح پاکستان و روسای نهادهای اطلاعاتی این کشور برگزار شد، موافقت شد تا در دو هفته آینده کمیته‌ای متشکل از مقامات بلندپایه کشوری و لشکری سیاست و راهبرد اجرای عملیات جدید نظامی را تدوین و ارائه دهد. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که پاکستان در ماههای اخیر با تشدید فعالیت گروههای تروریستی و جدایی طلب در مناطق مختلف این کشور مواجه بوده است.

اگر چه دستگاه امنیتی پاکستان اخیرا با دستگیری یکی از سرکردگان گروه جدایی طلب بلوچ ضربه مهمی را به گروه های جدایی طلب در ایالت بلوچستان وارد کردند اما به نظر می رسد، آنچه برای دولت و ارتش پاکستان فوریت دارد مقابله با گروه تروریستی تحریک طالبان است که اخیرا با خارج شدن از توافقنانه آتش بس با ارتش پاکستان حملات خود را ضد مواضع دولت و ارتش پاکستان شدت بخشیده است. منصور احمد خان کارشناس مسایل سیاسی در پاکستان در این باره می گوید:

«ارتش پاکستان یکی از قدرتمندترین ارتش های منطقه است. بنابرابن زیبنده آن نیست که یک گروه تروریستی در برابر ان قدرت نمایی کند. به همین دلیل به نظر می رسد، ارتش و دولت پاکستان صبرشان لبریز شده است و درصددند به هر شکل ممکن بساط گروههای تروریستی را در پاکستان جمع کنند».

به همین دلیل شورای امنیت ملی پاکستان اعلام کرد که موج اخیر تروریسم نتیجه نرمش با دشمنان صلح و فقدان یک سیاست منطقی در مقابل تحریک طالبان پاکستان بوده است. اگر چه دولت پاکستان می کوشد دولت قبلی این کشور به ریاست عمران خان را مسبب مشکلات فعلی و جولان تروریسم در این کشور معرفی کند اما انچه به نظر می رسد دولت پاکستان را در وضعیت بیم و خشم قرار داده است، بازی احتمالی طالبان افغانستان در برابر درخواستهای دولت پاکستان برای مقابله جدی با تحربک طالبان است.

پاکستان مدعی است تحریک طالبان در افغانستان برای خود پناهگاه امن ایجاد کرد و طالبان افغانستان را به مماشات با آن متهم می کند اما طالبان افغانستان انرا رد می کند. با این حال دولت پاکستان احساس می کند که طالبان افغانستان مانند گذشته از اسلام اباد حرف شنوی ندارد. مولوی مفلح کارشناس مسایل سیاسی در این باره می گوید:

«شاید پاکستان هرگز تصور نمی کرد اسیر گروههای تروریستی شود که روزگاری متهم به استفاده ابزاری از انها بود. به هر حال فعالیت گروههای تروریستی امروزه یکی از چالش های منطفه ای است که برخورد جدی با انها نیازمند همکاری واقعی منطقه ای به خصوص از جانب پاکستان است تا گروه های تروریستی نتواتند در منطقه جولان بدهند و امنیت کشورها را به مخاطره بیاندارند».

 در هر حال به نظر می رسد هماهنگی کاملی بین دستگاه قضایی و دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی و دولت پاکستان در برخورد با تروریست ها وجود ندارد. زیرا بسیاری از تروریست های بازداشتی پس از مدتی به عناوین مختلف از زندان یا آزاد می شوند و با فرار می کنند. گفته می شود برخی از عناصر گروه تروریستی تحریک طالبان نیز به بهانه حضور در مذاکرات با دولت پاکستان از زندان آزاد شدند که اکنون به چالش جدی برای امنیت آن تبدیل شده اند. بنابرابن مردم پاکستان انتظار دارند در برابر زحمات نیروهای امنیتی در برخورد و بازداشت عناصر تروریستی از جمله سرکرده گروه جدایی طلب بلوچ، دستگاه قضایی هم با قاطعیت با انها برخورد کند. زیرا طولانی شدن روند رسیدگی به جرم و جنابات تروریست ها موجب فرار آنان از زندان می شود. بنابراین نحوه برخورد با عومل جدایی طلب بازداشت شده می تواند آزمون جدیدی برای دستگاه قضایی پاکستان باشد که به شدت با آنها برخورد کند تا گروههای تروریستی و جدایی طلب جرات ادامه فعالیت نداشته باشند.

کلیدواژه